Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ1000: legenda je zpátky

11.12.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Panasonic měl se svou řadou ultrazoomů Lumix FZ vždy velké úspěchy. Několik let mu už ale chyběl model s velkým snímačem. Nyní jsme se dočkali v podobě modelu FZ1000 s 1" senzorem, F2,8-4,0 objektivem a 4K videosekvencemi.
Pro fotografie v protisvětle nebylo ideální počasí, přesto přinášíme spoustu snímků, na kterých budete moci posoudit dynamický rozsah a jiné vlastnosti.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 1

expoziční čas 1/1600 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je snímek bez prosvětlovacích technologií. V obloze je tak logicky velký přepal, stíny jsou tmavé. Kresba v nich je docela slušná. Samozřejmě dochází k patlání, ale proti minulosti, kdy i Micro Four Thirds fotoaparáty stíny úplně rozmývaly, jde o výrazný krok kupředu. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Na snímku jsou vidět odlesky, které se stávají výraznější s přicloněním. Všimněte si znatelné vinětace.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 1 Inteligentní dynamický

expoziční čas 1/2500 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie "Inteligentní dynamický" může být nastavována automatikou nebo mít jednu ze tří předvolených úrovní. Toto je ta nejvyšší. Stáhne expozici (každé nastavení obvykle o jednu třetinu EV), čímž potlačí přepaly, ale o to více pak prosvětluje stíny.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 2

expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



V JPEGu došlo k přepalu v obloze, krajina s budovou je vykreslena solidně. Znovu se můžete podívat na snímek v RAWu. Něco z přepalu zachráníte, ale rozhodně ne vše. Stíny lze hodně prosvětlit, ale nepřehánějte to, abyste příliš nezvýraznili šum.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 2 Inteligentní dynamický

expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Opět jsem využil prosvětlovací technologii na maximum, ale přepalu to překvapivě moc nepomohlo. Snímek opět trpí na vinětaci.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 3

expoziční čas 1/320 s, clona F3,1, citlivost ISO 125, ohnisko 37 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Opět musím podotknout, že ačkoli se ve stínech vyskytuje rozmývání obrazu (spolu s neostrostí danou malou hloubkou ostrosti), čekal jsem ho mnohem silnější, takže jsem příjemně překvapen. Ve větvích je výrazná chromatická aberace a duchové. K dispozici je znovu snímek v RAWu.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 4

expoziční čas 1/1600 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Slunce zde způsobilo silnou podexpozici snímku. Z RAWu je možno ve stínech získat mnoho kresby zpátky, nicméně se šumem.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 5

expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 125, ohnisko 25, klikněte pro zvětšení



Zde na to fotoaparát nestačil. Obloha je jeden velký přepal, krajina je naopak tmavá. Můžete se podívat na RAW, ze kterého v jasech vytáhnete docela pěkný kus oblohy zpátky.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 5 iHDR

expoziční čas 1/320 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



V automatickém režimu s vypnutým RAWem lze zapnout iHDR funkci, kdy fotoaparát sám rozpozná protisvětlo a vyfotí tři snímky najednou (pochopitelně občas se stane že by bylo vhodné udělat HDR a fotoaparát si to nemyslí a naopak, snímek s malým DR občas v podstatě bezdůvodně pálí na třikrát. Obloha je na tom podstatně lépe, je zde méně chromatické aberace, stíny ale nevypadají zrovna moc "živě". Většinou ale HDR dokáže i stínům trochu pomoci.


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 6
klasická fotografie (výřez)


Panasonic Lumix FZ1000 protisvětlo 6 iHDR
HDR (výřez)



Toto je kousek stínů z jedné fotografie, která byla exponována se stejnými expozičními hodnotami. V druhém případě jde o výřez z HDR snímku. Je viditelně o něco více prosvětlený a s detaily, na druhou stranu je v něm mnohem výraznější šum.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.