Panasonic Lumix FZ1000: legenda je zpátky
Panasonic měl se svou řadou ultrazoomů Lumix FZ vždy velké úspěchy. Několik let mu už ale chyběl model s velkým snímačem. Nyní jsme se dočkali v podobě modelu FZ1000 s 1" senzorem, F2,8-4,0 objektivem a 4K videosekvencemi.
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků.
expoziční čas 1/200 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Potěší slušná kresba v podstatě po celé ploše. Naopak moc radost neudělá výraznější vinětace obrazu. K dispozici je snímek v RAWu.
Dobrá světelnost a velký senzor dokážou i při snímání na hodně velkou vzdálenost lehce máznout pozadí. Bokeh nicméně nepatří k nejjemnějším.
Nejlepší makro dosáhnete okolo 45 a 70mm ohniskových vzdáleností. Dosáhnete zhruba 0,5× přepočtené zvětšení a i docela pěkně rozmazané pozadí.
Dobře osvětlené plochy jsou slušné, ale na trávě už jde vidět silné rozmazání, obloha je také plná divných barevných fleků a nepotěší ani silná chromatická aberace. Každopádně v nižších rozlišeních vypadá snímek velmi hezky. Můžete si stáhnout RAW.
Zde přišel ke slovu výklopný displej, který významně ulehčil focení. Pozadí se maže, trochu jsem však přiclonil, abych potlačil lehkou mléčnost obrazu.
Středová ostrost je velmi pěkná, bohužel rohy poněkud strádají a docela velké plochy nemají plnou ostrost. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
Panoramata lze fotit na výšku i na šířku, v takovém případě se lehce liší rozlišení (plus minus 7680×2560 pixelů proti 8176×1920 pixelů). Panorama jsou detailní a skládána docela kvalitně, přesto občas najdete skládací artefakty.
Zde se využil široký úhel záběru objektivu. Kvalita obrazu je slušná.
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 500, ohnisko 400 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
400mm ohnisková vzdálenost sice není na ptactvo úplně ideální, ale občas to stačí. Bokeh je poněkud nervózní, kvalita obrazu je při citlivosti ISO 500 dobrá.
Zde je vidět široký úhel záběru objektivu Leica. V rozích je kresba trochu slabší a dochází zde tak k silnějšímu odšumování (slabší kresba je považována za šum). RAW ukazuje, jak moc jsou stíny ve JPEGu vlastně prosvětlené. Hodně se tu dá zachránit kresba slabých větviček a potlačit chromatická aberace.
ISO 3200 je už hodně vysoká citlivost, takže nelze čekat vysoce kvalitní výkony. Přesto jsou výsledky z Lumixu FZ1000 použitelné. Můžete si stáhnout RAW, kde jsou mnohem lepší detaily (ale také větší šum).
Opět bych uvítal, kdyby při dostatku světla fotoaparát trochu více clonil (např. někam k F4,5-5,6). Takto více vynikne rohová a hranová neostrost objektivu.
V zaostřené ploše je ostrost velmi pěkná, bokeh pak nepatří k těm úplně nejjemnějším.
Na delších ohniskových vzdálenostech je možné mazat pozadí i při snímání na větší vzdálenost, bokeh je v tomto případě docela rozumný.
Na nejširší ohniskové vzdálenosti není makro úplně nejlepší (objektová vzdálenost není nejkratší a úhel záběru je velmi široký). Při plném odclonění je v bokehu trochu chromatické aberace, jinak je v rámci možností poměrně jemný.