Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ200: ultrazoomové překvapení roku

4.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Panasonic Lumix FZ200 je dnes ve třídě ultrazoomů doslova zjevení, a tak jsme jej prostě museli vyzkoušet. Má totiž velmi dobrou světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu a rozlišení 12 megapixelů. Jenže to není zdaleka všechno.

Sférické zkreslení


JPEGy i RAW mají korigováno zkreslení, takže tato optická vada pro většinu z vás nebude problém. Na nejširším ohnisku se vyskytuje střední až menší sférické zkreslení s hodnotou +1,4 %, na nejdelším ohnisku pak -0,1 %, což je nepostřehnutelné poduškovité zkreslení. Pokud ale budete používat RAW konvertor, který nedokáže provést automatickou korekci (např. RawTherapee), zjistíte, že situace je diametrálně odlišná.

Zatímco nejdelší ohnisko s přijatelným sférickým zkreslením +1,5 % je ještě "v pohodě", na nejširším ohnisku je ve skutečnosti sférické zkreslení doslova extrémní s hodnotou +8,5 %. Tam také krásně uvidíte, jak enormní jsou úpravy obrazu a ve skutečnosti je uprostřed natažen téměř o 10 % a v rozích ještě znatelně více! Objektiv má totiž sám o sobě výrazně širokoúhlejší obraz, než je udávaných 25 mm. Vezme se zhruba jen 10 megapixelů ze středu, rohy se natáhnou a obraz se zvětší zpět na 12 megapixelů. Jak ale již bylo řečeno, v drtivé většině běžných RAW konvertorů se s tímto problémem nesetkáte.


25mm ohnisko (JPEG)



25mm ohnisko (bez korekcí)
 

600mm ohnisko (JPEG)

600mm ohnisko (bez korekcí)



Vinětace


Vinětace není v podstatě problém. I když graf vypadá hodně kostrbatě, maximum je jen 0,4 EV, což je téměř neznatelné. Jak vidíte, ta trošička vinětace se týká jen nejkratšího ohniska a naopak těch nejdelších. Po přiclonění je vinětace prakticky nulová či dokonce záporná (rohy světlejší než střed). Záporné hodnoty ale v grafu neukazuji.






Kresba (nejen) v rozích


Nyní posoudíme kvalitu kresby objektivu při různých ohniskových vzdálenostech s různými clonami.


25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F4
 

25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8

Nejširší ohnisko má přiměřenou středovou ostrost, rohy jsou poměrně dobré, mají však chromatickou aberaci a slabší vinětaci. Při cloně F5,6 už jde vidět trochu difrakce (celková plošná neostrost). F8 pak difrakci ještě zvýrazňuje.


52mm ohnisko, clona F2,8



52mm ohnisko, clona F4
 

52mm ohnisko, clona F5,6

52mm ohnisko, clona F8

52mm ohnisko je na tom lépe. Lepší je středová ostrost, rovněž rohy jsou ostřejší a bez chromatické aberace. Je dobře vidět, že nemá smysl hnát clonu více přes F4, protože se začne objevovat difrakce.


107mm ohnisko, clona F2,8



107mm ohnisko, clona F4
 

107mm ohnisko, clona F5,6

107mm ohnisko, clona F8

107mm ohnisko se trochu zhoršuje. Středová ostrost je v pořádku, rohy se roztahují směrem ven, jsou však bez chromatické aberace.


192mm ohnisko, clona F2,8



192mm ohnisko, clona F4
 

192mm ohnisko, clona F5,6

192mm ohnisko, clona F8

Se 192mm ohniskem je to podobné. Ve středu je ostrost dobrá, rohy se opět vytahují směrem ven, aberace tu není.


366mm ohnisko, clona F2,8



366mm ohnisko, clona F4
 

366mm ohnisko, clona F5,6

366mm ohnisko, clona F8

S 366mm ohniskovou vzdáleností se začíná objevovat tradiční nectnost ultrazoomů, horší kresba objektivu. Střed není příliš ostrý, rohy se mažou o trochu více. Přiclonění moc nepomáhá.


600mm ohnisko, clona F2,8



600mm ohnisko, clona F4
 

600mm ohnisko, clona F5,6

600mm ohnisko, clona F8

Nejdelší ohnisko má také průměrnou středovou ostrost, rohy jsou ale docela slušné a bez chromatické aberace. Podíváme se na výsledky při ostření na větší vzdálenost.


25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F4
 

25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8

Nejširší ohnisko bohužel nenabídne nějak přehnaně ostrý obraz, prostředek je jen průměrný. Na druhou stranu se rohy moc nezhoršují, a to ani na plně otevřené cloně. Nejlepší výsledky dosáhnete s clonou okolo F4.


52mm ohnisko, clona F2,8



52mm ohnisko, clona F4
 

52mm ohnisko, clona F5,6

52mm ohnisko, clona F8

52mm ohnisková vzdálenost je na tom o něco lépe. Střed je podstatně ostřejší, rohy jsou docela slušné (levý spodní zde byl slabší). Necloňte však moc (nad F4), objeví se difrakce.



104mm ohnisko, clona F2,8



104mm ohnisko, clona F4
 

104mm ohnisko, clona F5,6

104mm ohnisko, clona F8

U 104mm ohniska najdete dobrou středovou ostrost a trochu slabší rohy, kterým pomůže trochu clonění. Opět bych ale nechodil moc nad F4.


189mm ohnisko, clona F2,8



189mm ohnisko, clona F4
 

189mm ohnisko, clona F5,6

189mm ohnisko, clona F8

Na 189mm ohnisku také vidíme slušný (ale ne vynikající) střed a trochu horší rohy. Na poměry ultrazoomů ale jde i tak o nadprůměrný výsledek.


359mm ohnisko, clona F2,8



359mm ohnisko, clona F4
 

359mm ohnisko, clona F5,6

359mm ohnisko, clona F8

359mm ohnisko přináší přiměřenou středovou ostrost a slabší rohy. Jemné přiclonění (na cca F4) pomůže, výš bych už nechodil kvůli difrakci.


600mm ohnisko, clona F2,8



600mm ohnisko, clona F4
 

600mm ohnisko, clona F5,6

600mm ohnisko, clona F8

Nejdelší ohnisková vzdálenost je na tom podobně. Poněkud nižší kontrast, přiměřená středová a trochu slabší rohová ostrost. Na poměry této třídy ale určitě jeden z těch lepších výsledků.


Chromatická aberace


V této části recenze se podíváme na chromatickou aberaci. Protože v JPEGu a RAWu je v podstatě totožná, uvidíte jen snímky v JPEGu.



25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F8



Ne nejširším ohnisku je chromatická aberace občas viditelná, s přicloněním klesá jen pomalu a mírně.



52mm ohnisko, clona F2,8



52mm ohnisko, clona F8



U ohniskových vzdáleností okolo 50 mm už přiclonění aberaci trochu snižuje, ale s plně otevřenou clonou je tu pořád. Naštěstí z obrazu úplně nekřičí.



112mm ohnisko, clona F2,8



112mm ohnisko, clona F8



U 112mm ohniska je aberace vidět na nejnižší cloně, nicméně už při F4 téměř neexistuje a další clony jsou v tomto ohledu ještě lepší.



186mm ohnisko, clona F2,8



186mm ohnisko, clona F8



U 186mm ohniska jste bez aberace prakticky na všech clonách. Nižší ostrost v rozích je zde způsobena nižší hloubkou ostrosti (33,5mm reálné ohnisko a clona F2,8 je přeci jen dosti velký clonový otvor).



366mm ohnisko, clona F2,8



366mm ohnisko, clona F8



Ani na 366mm ohnisku nebudete mít problém s chromatickou aberací.



600mm ohnisko, clona F2,8



600mm ohnisko, clona F8



Na nejdelším ohnisku se aberace trochu vrací, ale není to nějak výrazné.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.