Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?

30.1.2017, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po dvou letech tu máme nový špičkový ultrazoom od Panasonicu. Lumix FZ2000 dostal ještě větší 20× optický zoom, přitom má stále 20MPx 1" senzor, podporu 4K videa a potěší také další optimalizace pro video včetně přítomnosti třípolohového ND filtru.

Sférické zkreslení


Fotoaparát provádí korekci zkreslení ve JPEGu a ukládá také tuto informaci do RAWu. Většina konvertorů tedy provede tuto korekci automaticky. Ve výsledku tak na nejširších ohniskových vzdáleností najdete mírné soudkovité zkreslení s hodnotou +0,9 %, na maximálním zoomu pak jsou linie naprosto rovné s +0,0 %.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



480mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

480mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Když si ale snímky otevřete v konvertoru, který tuto korekci neprovádí, zjistíte, že na nejmenším zoomu je situace úplně jiná. Zkreslení je obrovské a dosahuje hodnoty +9,3 %. Rohy jsou dokonce úplně černé a ve skutečnosti se z vyfocených 20 megapixelů použije jen cca 16,5 MPx.


Vinětace


Vinětace (tmavé rohy) je softwarově také odstraňována, na čemž se podílí i korekce zkreslení. Běžné snímky, které tedy dostanete, na tuto vadu nijak zvlášť netrpí. Trochu viditelná může být akorát u nejširší ohniskové vzdálenosti, neboť už s mírným zazoomováním výrazně klesá.


Panasonic Lumix FZ2000 průběh světelnosti



Kresba v praxi


Nevynecháme ani studium kresby objektivu. Snímky byly převedeny z RAWu, aby se do výsledku nepromítalo odšumování. Začneme snímky s ostřící vzdáleností v řádu desítek centimetrů nebo málo jednotek metrů.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Střed je solidní, rohy bohužel chytají neostrost a chromatickou aberaci. S přicloněním se situace takřka nemění.


42mm ohnisko, clona F3,4



42mm ohnisko, clona F4



42mm ohnisko, clona F5,6



42mm ohnisko, clona F8



42mm ohnisko, clona F11
 

U 42mm ohniskové vzdálenosti je středová ostrost dobrá, rohy jsou na tom ale docela špatně. Clonění je trochu zlepšuje.


75mm ohnisko, clona F3,9



75mm ohnisko, clona F5,6



75mm ohnisko, clona F8

75mm ohnisko, clona F11

75mm ohnisková vzdálenost se v rozích projevuje o něco lépe, ale přesto stále trpí na neostrost a chromatickou aberaci.


140mm ohnisko, clona F4,2



140mm ohnisko, clona F5,6



140mm ohnisko, clona F8

140mm ohnisko, clona F11

Dostáváme se ke 140mm ohniskové vzdálenosti. Zde jsou výkony objektivu o něco vyrovnanější.


256mm ohnisko, clona F4,5



256mm ohnisko, clona F5,6



256mm ohnisko, clona F8

256mm ohnisko, clona F11

U 256mm ohniskové vzdálenosti se naopak situace zhoršuje. Střed by mohl být i o něco ostřejší a ani clonění to moc nezlepší. Rohy přestaly trpět na chromatickou aberaci, ale mírná neostrost je zde pořád.


480mm ohnisko, clona F4,5



480mm ohnisko, clona F5,6



480mm ohnisko, clona F8

480mm ohnisko, clona F11

Na maximálním zoomu je to podobné, tedy nepříliš výrazná středová ostrost, rohy jsou nepřekvapivě méně ostré. Mrkněme se na fotografie pořízené na vzdálenost okolo 30 metrů.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Jak sami vidíte, střed je solidní, to ale neplatí o rozích. Ty jsou dosti neostré a ani s vyššími clonami se to nezlepšuje.


35mm ohnisko, clona F3,3



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11
 

35mm ohnisková vzdálenost je na tom dost špatně co se týče rohové ostrosti. Clonění je o něco zlepší, zůstane ale nízký kontrast.


60mm ohnisko, clona F3,7



60mm ohnisko, clona F4



60mm ohnisko, clona F5,6



60mm ohnisko, clona F8



60mm ohnisko, clona F11
 

Středová ostrost a detailnost je zde dobrá, rohy jsou o něco slabší. Nicméně zde je to také kusovou chybou na pravé straně.


118mm ohnisko, clona F4,2



118mm ohnisko, clona F5,6



118mm ohnisko, clona F8

118mm ohnisko, clona F11

Tady je ostrost víceméně vyrovnaná, nepříliš dobrá uprostřed i v rozích. Lépe se mi nepodařilo zaostřit.


226mm ohnisko, clona F4,4



226mm ohnisko, clona F5,6



226mm ohnisko, clona F8

226mm ohnisko, clona F11

I zde by to mohlo být o něco lepší. Detaily tu jsou, ale ostrost je poněkud nevýrazná.


480mm ohnisko, clona F4,5



480mm ohnisko, clona F5,6



480mm ohnisko, clona F8

480mm ohnisko, clona F11

Na maximálním zoomu je to podobné. Střed má rozumné detaily, ale ostrost je o něco slabší.


Chromatická aberace


Na kontrastních hranách nyní budeme zkoumat úroveň chromatické aberace.



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F11



Ta bohužel objektivu není úplně cizí. U širokých ohniskových vzdáleností je spíše ve formě namodralých či fialových nádechů.



44mm ohnisko, clona F3,5



44mm ohnisko, clona F11



Na 44mm ohniskové vzdálenosti už chromatická aberace takřka úplně zmizela, zde předvádí objektiv lepší práci.



69mm ohnisko, clona F3,8



69mm ohnisko, clona F11



Dostává se k 69mm ohniskové vzdálenosti. Tam jsou vidět spíše duchové než barevné změny. Clonění situaci zlepšuje.



100mm ohnisko, clona F4,2



100mm ohnisko, clona F11



Na 100mm ohniskové vzdálenosti je opět vše v pořádku, zde lze chválit.



179mm ohnisko, clona F4,3



179mm ohnisko, clona F11



U 179mm ohniskové vzdálenosti se aberace vyskytuje v bokehu. Zaostřené plochy jsou víceméně v pořádku.



307mm ohnisko, clona F4,5



307mm ohnisko, clona F11



Už jsme u hodně vysokého zoomu, chromatická aberace zde naštěstí nevzniká.



480mm ohnisko, clona F4,5



480mm ohnisko, clona F11



Bohužel u maximálního zoomu se aberace opět objevuje. Spousta větviček má znatelný modrofialový nádech.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.