Panasonic Lumix FZ28: o krok blíže dokonalosti

Panasonic Lumix FZ28: o krok blíže dokonalosti
, , recenze: specifikace produktu
Oblíbené ultrazoomy Panasonic řady FZ se dočkaly dalšího nástupce v podobě modelu FZ28, který přináší 10MPx CCD snímač, 18× optický zoom, podporu HD videa a inteligentní automatiku iA. Překoná neduhy svých předchůdců a stane se nejlepším ultrazoomem na trhu?
K oblíbeným
reklama
Přikládám několik dalších fotografií, abyste sami mohli posoudit fotografické vlastnosti ultrazoomu Panasonic Lumix DMC-FZ28.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 163 mm, klikněte pro zvětšení

Fotografie potěší téměř naprostou absencí chromatických aberací a slušnou úrovní detailů. Naopak bych čekal trochu příjemnější strukturu šumu. Velmi překvapivé ale bylo, že automatika pořád vyhodnocovala těžní věž jako tvář (detekce tváří se zde pořád chytala) a nastavila tak režim Portrét. Ručně jsem musel přenastavit fotografický režim na Krajina. Jinak automatika fungovala velmi spolehlivě.


expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

I zde je úroveň detailů docela slušná. Šum je sice trochu vidět, a ačkoli je jeho charakter podobný předchozí fotografii, s ohledem na umělé osvětlení a trochu vyšší ISO mohu výsledek hodnotit jako poměrně dobrý. Funkce focena s inteligentní expozicí, ale v zásadě rozdíl mezi snímkem bez ní a s ní vůbec nebyl.


expoziční čas 1/500 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie ukazuje, co se skrývá pod 27mm ohniskem. Vidíte, že perspektiva se projevuje i na autobusu, který díky takto krátké ohniskové vzdálenosti má docela zajímavý, ale nepřirozený tvar. Trochu nepříjemně překvapil barevný šum na autobusu ve stínu (na zádi).


expoziční čas 1/250 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

Telemakro je velmi užitečná věc. Dovolí vám ostřit i na nejdelší ohnisko z poměrně krátkých vzdáleností (cca 85 cm). Ačkoli nebyla použita úplně nejnižší clona na dané ohnisko, lze vidět, že s hloubkou ostrosti si zde opravdu můžete hrát. Pochopitelně, zrcadlovka to není, ale s trochou snahy můžete dosáhnout zajímavých výsledků.


expoziční čas 2 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 146 mm, polarizační filtr B+W, klikněte pro zvětšení

Zde snad omluvíte malý "fígl", kterým jsem si dopomohl k delší expozici. Maximální clona fotoaparátu je totiž jen typických F8, což je často velmi málo. Určitě by v některých situacích přišel vhod interní ND filtr (jako u Canon PowerShot G9) nebo vyšší clona (např. F11 u Fujifilm FinePix S100 FS). Fígl tedy spočíval v použití 52mm polarizačního filtru B+W (slim verze), díky kterému jsem mohl prodloužit expozici z cca 1/1,6 s na celé dvě sekundy. Delší expozice umožnila dosáhnout krásnějších vodopádů. Asi se divíte, jak jsem mohl použít 52mm filtr na fotoaparát, který podporuje 46mm filtry nebo 55mm filtry s redukcí. Pak vězte, že objektiv má vnější průměr přesně takový, aby na něj šel 52mm filtr nasunout. Pochopitelně se tedy nešroubuje, takže si musíte dávat pozor nejen na to, aby nespadl, ale také při nasazování nesmíte vyvíjet velkou sílu, abyste objektiv nepoškodili. Je to takové domácí řešení problému.


expoziční čas 1/125 s, clona F3,6, citlivost ISO 100, ohnisko 52 mm, režim Dírková komora, klikněte pro zvětšení

Zajímavým scénickým režimem je Dírková komora (pinhole). Pořízená fotografie je pouze v rozlišení 3 megapixely, což je docela škoda. Fotoaparát v podstatě stáhne barvy a přidá silnou vinětaci na kraj obrazu. Udělat si však vlastní pinhole je jistě zajímavější.


expoziční čas 1/400 s, clona F8, ohnisko 52 mm, citlivost ISO 1600, režim Pískování, klikněte pro zvětšení

Mnohem zajímavější je režim Pískování. Lépe řečeno Filmové zrno (Film grain). Překlad českého menu Panasonic neudělal právě nejlépe. Snímky jsou foceny na velmi vysokou citlivost ISO 1600 a zmenšeny na rozlišení 3 megapixely. Zrnění je velmi patrné, ale spolu s velkým kontrastem vypadají snímky skutečně stylově. Prostě opravdu velmi kreativní režim.


expoziční čas 1/800 s, clona F8, citlivost ISO 1600, ohnisko 46 mm, režim Pískování, klikněte pro zvětšení

Další z fotografií nafocených v režimu Pískování. I když fotografie nejsou kvalitativně na výši, mají svůj nezaměnitelný a pěkný styl. Opravdu se mi tento režim velmi zamlouval.


expoziční čas 1/80 s, clona F2,8, citlivost ISO 160, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie byla focena opět s inteligentní expozicí, nicméně na snímku to moc není vidět. Je jen použito vyšší ISO 160. Šum je sice trochu patrný, ale fotografii určitě nijak znatelně nedegraduje. Fotoaparát si dobře poradil i s vysokým dynamickým kontrastem (připomínám, že fotografie bez inteligentní expozice vypadala v podstatě totožně).


expoziční čas 1/250 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 78 mm, klikněte pro zvětšení

Jedno ekologicky-emoční foto s mlhou. Myslím, že by se docela dobře vyjímalo v černobílé verzi.


expoziční čas 1/250 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 78 mm, klikněte pro zvětšení

Tatáž fotografie, nicméně konvertována z RAWu. Není tedy zpracována procesorem Venus Engine II. Lze si tak všimnout výraznějšího šumu, který má ale podstatně rovnoměrnější strukturu. Rovněž si můžete všimnout chromatické aberace na krajích listů.


expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 167 mm, klikněte pro zvětšení

Dostatek světla fotoaparátu rozhodně svědčí. Pořizuje krásně ostré a nezašuměné fotografie. Světlá obloha sice vytvořila přepal, ale to bohužel jinak nešlo, když byla tak světlá.


expoziční čas 1/13 s, clona F3,7, citlivost ISO 400, ohnisko 196 mm, klikněte pro zvětšení

Zde se můžete podívat, jak dobře pracuje stabilizace při focení z ruky. Ohnisko téměř 200 mm a expoziční čas až 1/13 s. Svíčka je ostrá. Byla použita citlivost ISO 400, což se projevuje na typickém šumu pro tuto citlivost. Šum je všude, ale bez výrazně jasově odlišených pixelů. Jsou spíše ve formě velkých shluků, které jsou o něco tmavší. Je zajímavé, že se zde téměř nevyskytuje barevný šum.


expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Když už fotoaparát podporuje supermakro, bylo by trestuhodné nepřidat alespoň jednu fotografii. Není to sice zrovna dobrá ukázka správného ostření, ale zase lze vidět, že s hloubkou ostrosti si opravdu trochu hrát můžete.


expoziční čas 1/8 s, clona F3, citlivost ISO 200, ohnisko 30 mm, klikněte pro zvětšení

Zde si můžete všimnout, že se opravdu nemusíte bát citlivosti ISO 200. Detaily jsou ostré, šum není rušivý. V levé horní části jsou výrazné přepaly, ale v podstatě bez aberací.
Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře