Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
16.10.2008, Milan Šurkala, recenze
Oblíbené ultrazoomy Panasonic řady FZ se dočkaly dalšího nástupce v podobě modelu FZ28, který přináší 10MPx CCD snímač, 18× optický zoom, podporu HD videa a inteligentní automatiku iA. Překoná neduhy svých předchůdců a stane se nejlepším ultrazoomem na trhu?
Milan__ | 27.9.201120:46
Tak po několikaměsíční zkušenosti s nejrůznějšími ultrazoomy všech možných značek včetně Canonu musím napsat že jsem zůstal u FZ28.Měl jsem i novější modely Panasonicu ale FZ28 mi asi vyhovuje nejvíce.Je svižný, ostrost ok, podání barev je někdy oříšek ale má bohaté možnosti nastavení vyvážení bílé...
Odpovědět1  0
busy (4706) | 28.9.201112:03
Ano, tiez si ho nadovsetko chvalim :­)

Jeden postreh: Vela ludi, ktorym kompakty uz nestacia, uvazuje o prechode na low­-end zrkadlovky. Toto sa da pochopit, pretoze rozdiely v kvalite, sviznosti, ostrosti, podania farieb medzi ich kompaktom a zrkadlovkou je jednoducho priepastny. Zvlast ak ten kompakt je nejaka ta ­"mydlova krabicka­".

Avsak v pripade FZ28 tieto rozdiely ani zdaleka nie su tak priepastne a kupa zrkadlovky ­(v cene ultrazoomu­) by v tomto pripade nepriniesla az tak vyrazne zlepsenie. Toto je jeden z dovodov, preco ja, aj ked to s fotenim myslim vazne, o zrkadlovke ­(zatial­) vobec neuvazujem.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 28.9.201113:15
Busy, všetci tu poznáme Tvoj zápal pre UZ a dôvody chápem, netreba si ale vyslovene klamať do očí čo do kvality ich fotografií a minimálnom rozdiele oproti kvalite fotiek z lowend zrkadloviek. Tu máš porovnanie Lumixu FZ35­/38 s tromi lowendovými DSLR: http:­/­/dpreview.com­/reviews­/studiocompare.asp#baseDir=%2Freviews_data&cameraDataSubdir=boxshot&i­ndexFileName=boxshotindex.xml&presetsFileName=boxshotpresets.xml&sho­wDescriptions=false&headerTitle=Studio%20scene&headerSubTitle=Standa­rd%20studio%20scene%20comparison&masterCamera=panasonic_dmcfz35&maste­rSample=panasonicfz35_iso1600.acr&slotsCount=4&slot0Camera=panasoni­c_dmcfz35&slot0Sample=panasonicfz35_iso1600.acr&slot0DisableCameraSe­lection=true&slot0DisableSampleSelection=true&slot0LinkWithMaster=tru­e&slot1Camera=pentax_kr&slot1Sample=imgp1620.acr&slot2Camera=nikon_d3100­&slot2Sample=dsc_0013.acr&slot3Camera=canon_eos1100d&slot3Sample=img_338­4.acr&x=­-0.3198109176370046&y=1.3759179828804695 Na každej časti scény je vidieť výrazný rozdiel v kvalite fotky ­(šum a pod.­) a tie rozidely nevníma len ten, kto vyložene nechce. Také veľké rozdiely, ako sú medzi týmto UZ a lowend DSLR ­(za podobné ceny­), nie sú ani medzi lowendovými a fullframe zrkadlami ­(kde sú rozdiely v cene násobné­).
Odpovědět0  0
busy (4706) | 28.9.201113:30
Cakal som ze sa do mna niekto obuje :­)

No, takto. Nikde som nikdy netvrdil, ze rozdiel v kvalite zrkadloviek a FZ28 je minimalny ­(alebo zanedbatelny­). To je predsa uplne jasne, ze s pixelovou hustototu 36MPix­/cm^2 nemam sancu dosiahnut ­(zvlast pri vyssich ISO­) tak nizky sum a kresbu na pixelovej urovni ako zrkadlovky so svojimi 2 az 4 MPix­/cm^2.

Vo svojom predchadzajucom prispevku len tvrdim, ze ten rozdiel nie je az tak velky ako rozdiel medzi zrkadlovkami a mydlovymi krabickami.

PS: FZ28 foti o kusok kvalitnejsie ­(menej sumu, hlavne na strednych ISO­) nez FZ35­/38...
Odpovědět0  0
busy (4706) | 21.9.201110:18
Kto si chcete kupit nahradnu bateriu do FZ28 ­(& kompatibilnych­), doporucujem tuto:
http:­/­/cgi.ebay.com­/Battery­-PANASONIC­-CGR­-S006A­-1B­-CGR­-S006E­-DMW­-BMA7­-­/230644012658?pt=Batteries_Chargers&hash=item35b3745672
Ja som si ju kupil a funguje mi v FZ28 k mojej plnej spokojnosti. Povodna originalna bateria ma 710 mAh, tato ma deklarovanych 1300 mAh, ale podla vydrze by som ju odhadol tak na okolo 1000 mAh. Ale i tak, za tu cenu podla mna velmi dobra kupa.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 28.9.201110:59
Cez vikend bolo u nas vela zaujimavych akcii, tak som vyskusal realnu vydrz tejto novej baterky. Nabil som ju piatok rano, piatok doobeda pofotil jednu skolsku akciu, sobotu s rodinou navstivil den otvorenych dveri v depe MHD, poobede jedno vinobranie, nedelu druhe vinobranie, vsade som usilovne fotil, a ani tak sa mi baterku nepodarilo vybit. Este vydrzalka kopec fotiek pondelok aj utorok.

Takze: na jedno nabitie sa mi podarilo spravit poctivych 1190 fotiek, z toho cca 10 % bolo s bleskom, a tri stvrtiny na dlhych ohniskach ­(vela som zoomoval­). Poctive fotky, to znamena ze ziadne sekvencie, pekne pred kazdou fotkou nazoomovat, zaostrit, vyfotit jeden zaber.
Odpovědět0  0
Katty | 18.9.201119:30
Dobrý den :­)
dnes jsem byla zkoušet fotit v lese downhill...teda jako to byla hrůza každá fotka je rozmazaná...fotila jsem v lese takže tam nebylo zase až tolik světla, ale zase tam nebyla úplná tma... má to mít funkci Af tracking ­(focení objetů v rychlém pohybu­)... já osobně jsem vyzkoušela snad všechny funkce a stejně to nepomohlo... nevíte co s tím?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 18.9.201119:34
Ostrit s kompaktem na jedouci objektivy ­(a v lese obzvlast­) je hodne odvazna cinnost. To se musi namacknout spoust na vzdalenost, kde se ocekava, ze bude foceny objekt a az tam prijede, domacknout. A pak je nutne jej objekt fotakem sledovat, aby byl ostry a pozadi maznute pohybem. Kazdopadne si hlidat expozicni cas, myslim, ze cokoli delsiho nez 1­/20 sekundy bude i pri sledovani casto nepouzitelne.
Odpovědět0  0
Katty | 18.9.201121:42
No jo :­) myslíte techniku Pannig? :­) já nevím jestli to vůbec půjde udělat s tím foťákem nemázlou fotku v tom lese... každopádně vyzkouším vaše rady a děkuju :­))
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 18.9.201122:00
Ano, myslim panning :­-­) V lese s FZ28 nic jineho ani udelat nepujde ­(byt ma na kompakt hodne svetelny objektiv a docela slusne vysledky i na stredni citlivosti­). Holt musite z nectnosti fotoaparatu udelat vyhodu. Jinak by se muselo jit s citlivosti opravdu hodne vysoko, a to zas bude hodne zasumene. Pripadne to trochu stridat a zkouset silnejsi i slabsi panning ­(a toho budete muset navysit ISO a sum­).
Odpovědět0  0
Katty | 19.9.201116:31
Ach jo... tak já to zkusím nějak poštelovat :D a budu zkoušet a zkoušet.. nic jiného nezbývá :)
Odpovědět0  0
Milan__ | 5.6.201122:08
Tak jsem si vyzkoušel od pátku do dnešního dne Fujifilm Finepix S1800 a co se týče podání barev je lepší než všechny Panasonicy které jsem kdy měl. Perfektní vyvážení bílé, obloha jak má být, zelená barva je zelená tak jak ji vidím očima a hodně překvapený jsem byl oproti Panasonicu minimálním šumem.Tenhle fotoaparát je použitelný do ISO 400 úplně v pohodě.
Namontovat tak tenhle kvalitní čip do těla Panasonicu tak je vystaráno.
Odpovědět0  0
Milan__ | 26.5.201112:22
O kvalitě EVF hledáčku , zejména o jeho použitelnosti v praxi , velikosti se zrovna moc recenzent nerozepisuje.Můj názor je, že u FZ28 je to mílový skok zpět.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 26.5.201114:50
Milovy krok spet voci comu ?

Je pravda, ze EVF hladacik v FZ28 je pomerne maliy, s nizkym rozlisenim, avsak pouzitelny je celkom dobre. Farby zobrazuje verne a predstava o expozicii sa podla neho urobit da, pri manualnom ostreni sa prostredna cast zvecsi takze aj to je v pohode, a ludia co nosia okuliare si mozu nastavit dioptricku korekciu do oboch polarit ci smerov.
Odpovědět0  0
Milan__ | 29.5.20119:41
EVF hledáček je velmi malý, úhlopříčka se scvrkla na polovinu oproti modelu FZ18.Má lepší rozlišení v poměru k úhlopříčce.Manuální ostření je možné, ačkoliv někdo to zpochybňuje, mě se to daří.Jinak za poslední dobu mám zkušenosti s FZ8 , FZ18 a FZ28 .FZ8 šumák , FZ18 nevím ale možná jsem měl nějaký výjmečný kus mi fotil naprosto úžasně na to že je to Panasonic.Měl perfektní podání bílé barvy už v AWB.Kontroloval sem kříž a nebylo nastaveno žádné doladění, kurzor byl ve středu.Úplně jsem žasl jak dobře se Panasonic popral s barvami.Modrá obloha byla modrá, podání barev věrné.Ani u jedné fotky za celý týden se mi nevyskytla taková ta Panasonicovská zelená obloha.šum rovněž v naprostém pořádku na velmi přijatelné úrovni.Neměl jsem důvod snímky pitvat, nic mě tam nerušilo.Ovšem FZ28, nevím opět výskyt zelené oblohy podobně jako u modelu FZ8. Přepracované menu příjemné, rychlé , intuitivní.Snad jen že položka vyvážení bílé se posunula na druhous stránku a já mám za to že je to nejfrekventovanější funkce fotoaparátu.No nic, je tady ještě Qmenu s rychlým přístupem a tlačítko fn jsem si naprogramoval jako vyvážení bílé.Můj názor je, že se jedná o velmi dobrý fotoaparát, perfektně zpracovaný s kvalitní optikou která nezkresluje ale zasloužil by si čip třeba s Kodaku , prostě ty čipy od Panasonicku jsou o ničem.
Asi za 14 dní budu mít na čas k dispozici FZ38 , tak jsem zvědav.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 29.5.201111:45
Priznam sa ze ked som skusal FZ18, nenapadlo ma pozriet sa do hladacika. Skusim si ho znovu pocizat a porovnat hladaciky FZ18 a FZ28. Podla specifikacii je sice LCD panel v hladaciku FZ18 vyse 2x vecsi, avsak to samo o sebe este nic neznamena, dolezite je aj to, ako velky, resp. pod akym zornym uhlom ho zobrazuje optika v hladaciku. No v kazdom pripade, mas pravdu v tom ze FZ28 ma vyssie rozlisenie hladacika.

Ohladom zelenej oblohy, mozno si mal nejaky divny kus FZ28. Moj FZ28 foti oblohu pekne, je tak modra ako ma byt.

Ohladom sumu ­- ked som porovnaval FZ18 a FZ28, tak sa mi zdalo ze FZ28 sa dokaze so sumom vysporiadat lepsie ­- sum je celkovo nizsi detaily sa mi zdali menej vyzehlene, a hlavne farebny sum je zvladnuty ovela lepsie ako u FZ18. Mozno za to moze cip novsej generacie, ale urcite bude mat aj lepsi postprocessing. Pre zaujimavost, tu je take porovnanie sumu u roznych panasonicov, co som uz viackrat tu uvadzal:
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/panasonicrozneiso.jpg
Vsetky mali originalne tovarenske nastavenie kontrastu, doostrenia a zehlenia sumu. Vyvazenie bielej mali vsetky na auto.

Inak, u mna najfrekventovanejsia funkcia fotoaparatu nie je ani vyvazenie bielej ako u teba, a ani kompenzacia expozicie ako u vela inych fotografov, ale prepinanie medzi bodovym a celoplosnym meranim. Vecsinou pouzivam celoplosne s prioritou stredu, ale dost casto ­(hlavne ked je hlavny motiv uprostred vyrazne svetlejsi­) prepnem na bodove aby nebol prepaleny. Na tlacidle FN som si ale nechal povodnu funkciu zobrazenia fotky, pretoze ju pouzivam casto a nechce sa mi kvoli tomu vzdy prepinat prepinac fotenia­/prezerania fotiek.

Mas pravdu, ze by to chcelo lepsi cip. Mna osobne by najviac potesilo keby taky FZ100 ­(vynikajuci objektiv, vyklopny displej­) mal nejaky maximalne 8­-megapixelovy cip CCD EXR nieco na sposob Fuji F70EXR.
Odpovědět0  0
Milan__ | 29.5.201113:35
No s tím měřením expozice to je další bolístka Panasonicu.Při použití celoplošného měření expozice oproti jiným fotoaparátům.Když jsem si bez bližšího seznámení vzal fotoaparát FZ28 na procházku, tak jak v ­"iA­" , tak i v ­"P­" nastavení jsem za krásného slunečného počasí docílil přepaly v pozadí kde svítilo více sluníčko a úplně černé popředí kde byl stín.Když k tomu přičtu nazelenalou oblohu, tak bych si nejraději vynadal že jsem si nevzal raději nějaký osvědčený fotoaparát o kterém vím že nezklame.Připouštím že jsem neznal záludnosti FZ28. S tou nazelenalou oblohou a celkově s vyrovnáním bílé se vyrovnávám pokusnými testy a srovnáním s jinými fotoaparáty.Zdá se, že je potřeba např.ve vyvažovacím kříži udělat několik kroků směrem k ­"A­" oranžové barvě, tím se docílí podstatně lepšího podání barev.Ještě to nemám úplně ­"vymáklé­" , ale tady asi někde vede cesta.Další možnost je kalibrace s né úplně bílou předlohou, ale mírně nažloutlý papír taky pomůže k lepším výsledkům.Ještě se vrátím k měření té expozice, to mi docela vyhovuje přehazovat v Qmenu.Ten Panasonic má opravdu skvělé jednoduché a intuitivní ovládání.Málem bych zapomněl, neškodí ubrat barvy, obvykle jsem míval tendenci přidávat barvy, ale u Panasonicu je lépe je ubírat ­-1 , možná i ­-2. Kontrast prozatím dávám na +1 a ostrost taky.Odšumění na ­-2. Tohle ale ještě nemám odzkoušené tak, abych mohl napsat že je to ideál.
Zase si ale musím povzdechnout co se Panasonicu týče, že jsem prožil íkend bez znalosti FZ18 a fotky nádhera.
Abych zase nepřechválil, s Fujifilmem nikdy nemívám problémy a naprosto úžasné výsledky dává Kodak.Kodak ale má jen minimum možností ovlivnění snímku.Ultrazomy od kodaku mají pouze možnost ovlivnit čas, clonu,ISO,některé manuálně ostří, nasycení , sílu blesku a ostrost.Není tam co zkazit, ale v čem jsou podstatně lepší je automatika.Ta je jak u Fujifilmu , tak i u Kodaku naprosto úžasná.Pokud nemáte čas, tak si jen zoomujete, hledáte nejlepší kompozici a fotíte.Výsledek je vždy super.Na druhou stranu ovládání zoomu např. u Kodaku Z981 je tragédie, zmáčknete přiblížení a máte pocit, že objektiv se rozjel takovou rychlostí, že musí nutně vystřelit z objektivu ven a někomu ještě ublížit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 29.5.201114:26
No nastavit kontrat na +1 je bohuzel skvela cesta prave k tomu problemu, o kterem pisete ­(prepalena obloha, tmave stiny­). Naopak, u kompaktu se musi kontrast spise hodne ubirat, dost se tim zvysi dynamicky rozsah. S ostrosti bych to take neprehanel, cim vyssi ostrost, tim vice ustrelenych pixelu, roztrepene hrany a podobne. Je pravda, ze pak clovek dostane trochu nekontrastni a mene ostre fotky, ale muze si s tim pak na pocitaci vyborne pohrat ­(je­-li to v JPEGu­). S vyvazovanim bile jsem na Panasonicu nikdy nemel vyraznejsi problem, jen s novymi kompakty se 14MPx MOS cipy, ktere jsou v tomhle dost silene. Zelena je jedovata, hneda bud seda nebo cervena,... Ale CCD verze? Nazelenala obloha mi vadi spise u Canonu ­(takova zvlastne azurova­).
Odpovědět0  0
Milan__ | 29.5.201115:16
Děkuji , kontrast jsem upravil a ostrost zatím nechal na +1 , nasycení ­-2 , potlačení šumu rovněž na ­-2. Za chvíli beru kolo a jedu ven. Obloha je azurová bez mráčku. Uvidíme večer co přivezu.Oprava, už jsou bílé mráčky ale mezi nimi je taky ta super modrá kterou mám rád.Mám ale za to, že pokud přepnu na iA , tak stejně fotoaparát nastaví přednastavené hodnoty i v tomhle dle doporučení výrobce.
Nejspíše ale proto je na trhu tolik výrobků a výrobců aby si člověk vybral co mu sedí.Pro mě je zajímavá právě ta informace ohledně toho Canonu.Chtěl bych do ruky SX20 nebo SX30 , S1 nechci.
Já totiž bydlím paradoxně nyní v oblasti kde je ta obloha právě opravdu velmi často tak hezky modrá,že stojí za to občas sednout na lavičku a jen koukat... Proto jsem taky bral Vaše fotografie pane Šurkalo s nadhledem jelikož hodně dobře znám Ostravu, Karvinou, Havířov , Nový Jičín.Pocházím odtamtud a vím že opravdu hezky modrá obloha se na severu vyskytuje jen zřídka.O tomhle nechci polemizovat, vím co píši a přesvědčila se o tom už spousta mých kamarádů a známých. Taky mě napadlo jestli jestli u Panasonicu nedělá paseku to sw odstraňování aberace.
Odpovědět0  0
Milan__ | 31.5.201115:46
Tak jsem trávil nedělní výlet na kole s FZ28. Po návratu jsem se hned hnal k počítači zjistit co jsem přivezl a zjistil jsem že: tam kde jsem si dával záležet a fotil v manualu tak je to docela v pořádku.Tedy nasycení jsem měl na ­-2, kontrast na 0 a ostrost na +1.Pohrával jsem si s časy i clonou.Horší to bylo ve focení na iA , tam se mi opět objevovala nazelenalá obloha , špatné podání barvy vodní hladiny a celkově více zelené a žluté barvy s tím že ta zelená tak nějak více svítí, má jiný odstín oproti jiným fotoaparátům.Ostrost v pořádku.
S toho mi vyplývá že na focení v automatu ten Panasonic moc není.Scénické programy jsem nepoužíval, celkově je nikdy moc nevyužívám snad s vyjímkou portrétu.Super jsou ale ty čtyři možnosti uložení vlastního nastavení.
Dokud si neudělám pár dní s Canonem nejde napsat co je lepší, tedy jestli Canon nebo Panasonic.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.5.201115:58
Tak iA zo zasady nepouzivam ­- pretoze prilis vela inteligencie niekedy skodi :­) Vecsinou fotim a P a A, obcas na S a M. Scenicke rezimy tiez moc nepouzivam, obcas vysoku citlivost, ale to len a len preto ze normalne v rezimoch PASM nejde nastavit ISO vyssie ako 1600.
Odpovědět0  0
Milan__ | 31.5.201117:53
No dobře, ale pokud jdu na procházku s přítelkyní nebo se pohybuji prostě mezi lidmi se kterými si povídám a občas chci udělat snímek tak potřebuji rovněž slušný automatický režim který vykreslí situaci.Jsem s to tolerovat různé nedostatky, ale co mi opravdu vadí je bílá obloha bez kresby, nebo zelená obloha v jinak vcelku hezkém a ostrém snímku. V takových situacích mi záleží na daném momentu a přijít potom domů a zjistit že to nebo ono nevyšlo zamrzí.
Jsem technický typ a nemyslím že bych se musel půl hodiny přehrabovat v menu než něco nastavím když navíc Panasonicy nabízí i rychlé Qmenu.Ruční nastavení je rychlé a v režimu ­"M­" je ještě pomůcka pro expozici ale...
No nic , musím ještě prostě prozkoušet ty Canony jinak nebudu klidně spát. Možná taky nějaký Fujifilm.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 31.5.201119:48
No, ja vetsinou pouzivam rezim P. Expozice se nastavuje automaticky, pritom barvicky a kontrast jsou nastaveny uplne stejne, jako kdybych bezel v plnem manualu. A pripadne korekce expozice je chvilkova zalezitost ­(tu vetisnou nastavim na ­-1­/3 EV a s tim fotim cely den­).
Odpovědět0  0
Milan__ | 6.7.20117:26
Tak na to docházím.Asi měsíc mám u sebe SX10 a FZ28 a už jsem se naučil líp zacházet s FZ28. U vyvážení bílé pokud chci dosáhnout barev které se mi líbí musím i u AWB doladit dva tři kroky k ­"A­" na kříži. Pokud chci teplé barvy které umocňují atmosféru ­( slunce v místnosti ­) nechám střed, nebo přepnu na ­"sluníčko­" denní světlo. Vyvážení bílé je tedy u Panasonicu fajn, jen to chce umět fotoaparát ovládat.K tomu se postupně dopracovávám.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 31.5.201116:07
A to si vem, ze automatiku ma Panasonic asi nejlepsi :­-­) Je obecne pravda, ze nejlepsi vysledky se dosahuji na neautomaticke rezimy ­(rozumej, ne plna automatika vcetne vyberu scenickeho rezimu, ale jakykoli z PASM rezimu­), jen to chce obcas prepinat makro a podobne.
Odpovědět0  0
Milan__ | 31.5.201120:13
Souhlasím, ­"péčko­" je pohodové, omezím jen ISO prakticky na 100 během dne a pro většinu snímků i později pokud se používá blesk a maximálně měním ostření a měření expozice.U té FZ28 ale je tendence nastavovat trochu vyšší clonu občas a nižší čas.
Jinak ­"P­" beru jako automatiku, ale protože jsem nebyl spokojený viz výše, tak jsem se pokoušel fotit taky na iA.Ono asi vše funguje tak jak to výrobce stvořil a co dal fotoaparátu do vínku. Uvidíme, třeba se rád vrátím, ale ty barvy mi nějak nesedí, možná je to jen můj subjektivní pocit.Je mi jasné že podle informací které jsem vstřebal je Canon a Panasonic v čele.No a co se týče mpx, tak zatím mám za to že 10 stačí, 12 se dá snést , ale možná raději 8 než 12 pro mé potřeby. Druhý fakt je zase ten že fotoaparát není jen čip a vývoj se posouvá dál taky v ostatních vlastnostech fotoaparátu.Mám tím na mysli modelové řady a rok výroby.Propracovanější menu , vylepšené ovládání , ergonomické vlastnosti.To tedy platí u lídrech na trhu, občas se objeví taky produkty které mají nejlepší vlastnosti v prvním modelu řady a další rok se šetří a zlevňuje výroba.
Odpovědět0  0
Milan__ | 31.5.201120:44
Kdybych se jen zeptal FZ28 , nebo FZ38 ? Stačí jednou větou, děkuji
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.5.201121:11
Pokial je prioritou kvalita fotiek, tak FZ28 ­(menej megapixelov = menej zasumene fotky, hlavne na vyssich ISO­), ale pokial je prioritou natacanie videa, tak FZ38 ­(kvalitnejsi stereo zvuk­).
Odpovědět0  0
Milan__ | 31.5.201121:34
Děkuji , moji prioritou je kvalita fotografií. Až budu potřebovat kvalitní video, tak se porozhlédnu po videokameře. Prozatím mám svůj starý Panasonic NVGS60 , možnosti nastavení bohaté, video v interieru mizerné, venku to jde.Videokameru nějak nepotřebuji na tu moji jsem nahrál za ty roky co ji mám asi pět mini dv kazet.Koupil jsem si ji jen tak pro radost.
Ještě k tomu FZ28­/38 to je už takový posun v šumu že je to viditelné ? Sám jsem si začal dělat testy na šum se vším co mi projde pod rukama. Někdy jsem překvapený.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 31.5.201121:48
Busy ma pravdu. FZ28 ma nizsi sum, FZ38 naopak rychlejsi ostreni a kvalitnejsi zvuk u videa. Jinak jsou rovnocenne. S obojim se daji delat velmi kvalitni fotky, pokud maji byt co nejkvalitnejsi, bude starsi FZ28 o trochu lepsi volba ­(ona zas FZ38 ma sice vyssi sum, ale ve vyssim rozliseni se trochu ­"skryje­").
Odpovědět0  0
Milan__ | 2.6.201110:54
Protože tak nějak tíhnu k tomu Panasonicu tak ještě pořád hledám a vstřebávám informace. Můj subjektivní dojem s podání bílé barvy se mnou sdílí více lidí. Bílá je nažloutlá velmi často, ale zase jsem dostal informaci že tenhle nešvar se již nevyskytuje u FZ38. Chtěl bych se zeptat jestli o tom něco nevíte.
Děkuji
Odpovědět0  0
Milan__ | 9.7.20118:30
Tak jsem asi na konci hledání pro mě ideálního lehkého ultrazoomu.Po všech zkušenostech s Panasonicem FZ8,18,28,38,Canonem SX10,Kodakem Z1015 jsem se vrátil a asi zůstanu delší dobu u Panasonicu FZ28.Má své proti ale těch pro je výrazně více. Asi největší zklamání je pro mě Canon SX10.K té SX desítce, má sice výborné podání barev ale fotografie neobsahují tolik detailů jako Panasonic. Rovněž jsem si moc nezvykl na ovládání Canonu.Může to být subjektivní ale na druhou stranu jsem mu dal největší prostor ­( skoro měsíc ­)pro to abych si zvykl a prostě nezvykl jsem si.Každou chvíli jsem při vypínání něco omylem zmáčkl a potom jsem měl obavy aby to nezůstalo v paměti pro příští snímek.Při manipulaci s otočným prstencem jsem občas nechtěně spustil nastavení ISO.Způsob prohlížení snímků mi byl po celou dobu dost nelogický, ani jsem se už potom nesnažil fotoaparát pochopit.U Canonu mi scházela taková ta radost s focení , manipulace s fotoaparátem se mi prostě nelíbila.Celkově je fotoaparát těžký, velký,krytka prostoru pro paměťovou kartu šla velmi špatně otevřít takže i když u Panasonicu je karta v prostoru pro baterie je výměna nebo vytažení karty u Panasonicu mnohem lepší.Napájení mi rovněž více vyhovuje pomocí akumulátoru než AA dobíjecích baterií.Cena akumulátoru třeba i neznačkového je dnes do 200 korun a to zase není taková položka aby člověk nemohl mít dva­-tři doma.Dva pohodlně stačí pro jednodenní výlet.Jeden rozpoužívaný a jeden nabitý sebou pro jistotu …Displej u Panasonicu i když je občas terčem kritiky mi prostě vyhovuje a navíc jak už jsem psal nosím brýle a symboly a písmo na displeji Panasonicu jsou dostatečně velké a čitelné. U Canonu jsem měl problém s čitelností a to jak u stavového displeje tak mírně i při listování v položkách menu.Rovněž mi nevyhovovalo české názvosloví u Canonu.U SX10 mi asi nejvíce vyhovovala položka „ mé barvy“ a to je asi tak vše.Potom světelnost objektivu je u Canonu opravdu znatelně horší a průběh světelnosti je takový jaký je uváděn v nejednom grafu p.M.Šurkaly.Vlastně dlužím upřímnou omluvu když jsem nadepsal svůj postřeh „tak já nevím“ ohledně objektivnosti recenzí Panasonic vs Canon. Recenze objektivní opravdu je. Canon vyhoví spíše lidem kteří nechtějí moc nic nastavovat,vždy udělá snímek na který se dá dívat,Panasonic vyžaduje trochu technické zdatnosti ale když se s ním člověk sžije,tak podává o dost lepší výsledky, je více univerzální.Tak nějak jsem si udělal obrázek asi v tom smyslu že Panasonic vynaložil opravdu hodně úsilí v to aby vyrobil kvalitní fotoaparát ve své třídě.Přístup Canonu mi přijde takový,že tohle je jen ultrazoom a pokud chceš něco víc,tak si kup naši zrcadlovku.Tím nechci snižovat kvality Canonu,to ne ale píšu jen své subjektivní pocity nyní podle nejlepšího vědomí a svědomí.Musím se ale ještě pozastavit u Panasonicu FZ18 který mi co do focení asi sedl lépe než FZ28,na druhou stranu FZ28 má některé vychytávky které FZ18 nemá a proto jsem se rozhodl pro FZ28, třeba až 13 snímků za sekundu sice v menším rozlišení ale použitelných !
Odpovědět0  0
Milan__ | 9.7.20118:42
Ještě bych rád dodal, že jsem prostě chtěl ultrazoom do 10mpx max . Proto jsem se nevěnoval FZ45,100,SX20 a 30. Trošku jsme to probírali s kamarádem který má FZ45 a tak nějak mi radil nevyhazuj peníze za FZ45, sežeň si FZ28 v top stavu.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 9.7.201115:10
Ako ­(uz skoro dlhorocny­) majitel FZ28 toto rozhodnutie rozhodne schvalujem !
Budeme si moct potom vymienat skusenosti :)
Odpovědět0  0
el-Pepe | 22.2.201015:54
Zdravím, zajímalo by mě, zda je ještě někde možné sehnat nový FZ28? Měl bych o něj zájem, ale jsem zatím bez úspěchu. Popřípadě poradit mi alternativu za něj v podobné cenové relaci? Do FZ38 se mi moc jít nechce. Podle recenzí co jsem četl i ohlasů jsem vysledoval, že je to díky vyšímu rozlišení při stejné velikosti čipu svým způsobem hůře fotící foťak.
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 22.2.201016:17
Ano, v pár maličkostech může být považována FZ28 za lepší, nicméně osobně si myslím, že celkově je lepší FZ38.

Tyto eshopy se tváří že mají skladem, nicméně před objednávkou bych to radši ověřil dotazem, zda to není jen chyba eshopu.

http:­/­/www.pixmania.cz­/cz­/cz­/1517106­/art­/panasonic­/lumix­-dmc­-fz28­-eerny.html?srcid=9479&Partenaire=zbozi&CodePromo=oui
http:­/­/www.superkamery.cz­/superkamery­/eshop­/2­-1­-Digitalni­-fotoaparaty­/13­-2­-Panasonic­/5­/110­-Panasonic­-DMC­-FZ28­-cerny
http:­/­/www.bigfun.cz­/select_det.php?id_vyrobek=2044&oddil=13
http:­/­/www.bigfun.cz­/select_det.php?id_vyrobek=2043&oddil=13
http:­/­/kodakdigi.cz­/d.42991086.PANASONIC_Lumix_DMC_FZ28_stribrny.html
http:­/­/kodakdigi.cz­/d.42991087.PANASONIC_Lumix_DMC_FZ28_cerny.html

A nebo bazar, FZ28 je prostě starý model, podle cyklu inovace se v půlce prázdnin dá očekávat nástupce FZ38.

Nic jiného podle mě není, FZ28 i FZ38 jsou z nejlepších ve své tříde.
Odpovědět0  0
Decimus_75 | 22.2.201017:59
Tak tak, bratru za 6682Kc s DPH ho mas do tejdne doma, tak nevahej, za nedlouho po nich nezbude pamatky......
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 22.2.201020:29
Jo, ale Pixmanii se vyhni velkým obloukem....prašule pošleš předem a pak nějakej frantík zjistí, že není skladem a tak měsíc jsi bez chechtáků, než se uráčí to vrátit bez 200,­-Kč za bankovní převod ze zahraničí. :­-)
Odpovědět0  0
zemekf (75) | 23.2.20106:14
Tak tak, su Čech tak kupuju u českých.
mimochodem já bych nekoupil mašinu předtím, než si ji ,,ošahám,, tzn normální obchod. Vono každá ruka je jiná a do každý to sedne jinak. a to jak vám nástroj sedne rozhoduje o kvalitě vaší práce víc, než technické parametry.
Aspoň já se tím řídím.
Odpovědět0  0
el-Pepe | 23.2.20108:23
O tom vím. Četl jsem si pár příspévků ze zdejší diskuze o Pixmanii a okamžitě jsem jí zavrhl. I kdyby šlo jen o pár vyjímek, tak jich je až příliš moc na to, abych tohle riskoval.
Odpovědět0  0
kalio11 | 9.1.201017:56
Dobry den, potreboval by som poradit s vyberom kompaktu. Chcem ho pouzivat okrem fotenia aj na natacanie HD videa. Kedze kameru nemam, chcem ho mat aj ako dobry kompakt so spolahlivou kamerou pre domace video a sem tam na nejaku dovolenku a sport. Zatial mam vybraty tento panasonic fz28. Chcem sa spytat na Vas nazor ci je to dobra volba alebo ci by ste mi vedeli poradit nejaky lepsi iny kompakt v tejto triede tak. cca. do 7000Kč. Dakujem za info,-
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 9.1.201019:00
Pokud bude velkou úlohu hrát i video, pak bych doporučil spíše novější Panasonic FZ38 kvůli lepšímu zvuku.
Odpovědět0  0
kalio11 | 10.1.20100:33
Dakujem za radu, ale este by som sa predsa spytal, ze ako je na tom zvuk pri natacani HD videa na Fujifilm Finepix S2000HD ? Ak by to bolo este horsie s tym videom ako na FZ28, tak si zadovazim teda radsej FZ38.
Dakujem za odpoved.-
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 10.1.201020:42
To bohužel nevím, S2000HD jsem netestoval.
Odpovědět0  0
pettr83 | 8.11.200912:57
Dobrý den, potřeboval bych poradit s výběrem fotoaparátu. Rozhoduji se mezi výše uvedenými přístroji. U obou se mi zamlouvá možnost manuálního nastavení. Canon je kompaktnější, ale to není zcela rozhodující. Jsem začátečník. Fotit hodlám krajinu a sport ­(lyžování­). Důležitá je i kvalita video ­(lyžování­), ale není úplnou prioritou, tou je kvalita snímků. Co byste mi poradil? ­(nebo co jiného v této cenové haldině? Děkuji za odpověď! ­(pokud se zde objevil můj minulý příspěvek, omlouvám se za duplicitu)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 8.11.200914:06
Jednoznačně FZ28. Má velmi výrazně lepší světelnost, díky nižšímu rozlišení i menší šum ­(a když se to spojí s tou světelností a tedy možností fotit při stejném světle téměř na poloviční ISO citlivost, SX200 IS se ­"nechytá­"). FZ28 má navíc velmi dobré video ­(ale nic moc zvuk­).
Odpovědět0  0
SSD | 8.11.200923:38
Preco FZ28 ked uz je FZ38? a robi lepsie video.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 9.11.20092:56
Pretoze FZ38 ma uz prilis vela megapixelov na cipe na to, aby mal sum v rozumnych medziach.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 9.11.200910:19
Jak řekl busy, FZ28 má kvalitnější fotografie ­(nejvíc je to patrné u těch středních, kolem ISO 400­).
Odpovědět0  0
SSD | 9.11.200910:54
Volovina, porovnaval som fotky z FZ28 a FZ38 na
http:­/­/www.imaging­-resource.com­/IMCOMP­/COMPS01.HTM
foto na Iso400, uplne totozne.

Odpovědět0  0
SSD | 9.11.200910:55
Volovina, porovnaval som fotky z FZ28 a FZ38 na
http:­/­/www.imaging­-resource.com­/IMCOMP­/COMPS01.HTM
foto na Iso400, uplne totozne.
Odpovědět0  0
Hanna | 27.10.200914:32
Dobrý den, potřebuji radu, nemohu se rozhodnout mezi těmito dvěměa DF. Fotím všechno, starý kompakt se mi rozbil a ráda bych si koupila nějaký kvalitní, se kterým budu moci fotit sporty ­(např. hasičské závody­), večerní akce, rodinné výlety, památky, koncerty, zkrátka všechno, takže univerzální digitální kompakt. Který z těcho fotoaparátů mi poskytne kvalitnější snímky? Mohu si u TZ7 navolit prioritu clony a času? Svými vlastnostmi se mi více líbí FZ28, ale u TZ7 vítězí kompaktnějsí rozměry... Děkuji za jakoukoliv radu
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.10.200915:31
Kvalitnější snímky má určitě FZ28. Kdyby byl ve výběru nástupce FZ38, pak by byla FZ38 s TZ7 nastejno. TZ7 neumožňuje nastavit clonu ani čas ­(s výjimkou nočního focení, kde umožňuje nastavit 15, 30 nebo 60 sekund­). TZ7 určitě není špatný fotoaparát, ale pokud si chcete trochu více hrát, bude trochu lepší volbou přeci jen FZ28.
Odpovědět0  0
Hanna | 8.11.200919:11
Děkuji moc za radu. Koupila jsem si fz28. Ještě se musím hodně učit, ale zatím maximální spokojenost :)
Odpovědět0  0
b.e.e.r | 13.10.200911:33
V jakém programu zpracováváte HD video? Napište pár tipů.
Dále bych se chtěl zeptat, jestli nevíte o nějakém programu, který by u videa vylepšil audio zvuk?
Díky za každý příspěvek.
Odpovědět0  0
SSD | 5.10.200916:57
Ak nahravam video do mov tak cca po 1 minute zacne papulovat ze nemoze pokracovat lebo karta je pomala. Pritom mam SDHC 8GB Class6, rychlejsie ako Calss6 som nenasiel. Ak nahravam do AVCHD tak je to ok. Skusal som kartu naformatova na na fat 64K ale potom ju fotak nenajde a sformatuje na 32K. Robi to este niekomu?
Odpovědět0  0
Ona | 4.10.200922:25
pane Šurkala, nevite o nejake aspon trochu srovnatelnem ultrazoomu s fz28­-38, ktery ma manualni zoom? delaji se jeste vubec?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 4.10.200923:03
Manualny zoom ma napr. FZ50, ale FZ28­/38 ma zoom klasicky ako vecsina kompaktov ­- ovladany packou na spusti.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 4.10.200923:13
Pokud vím, tak manuální zoom má už jenom Fujifilm Finepix S100FS a S200EXR. Pak by jej měl myslím mít i Olympus SP­-565UZ, ale tam je vazba elektronická, nikoli mechanická.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 4.10.200923:21
SP565 ma klasicku zoom packu na spusti. Inak ziadny z Olympusov SPxxx nema manualy zoom. Jediny SP570 sa tvari, ze ma manualy zoom ­(kruzok na objektive­) ale to je len ina forma zoom packy na spusti.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 4.10.200923:34
Ano, máš pravdu, SP­-565UZ má klasickou páčku, to jen okruží objektivu se tak tváří :­-­) A ta elektronická vazba na 570UZ je spíše ke škodě než k užitku.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200911:19
diky za odpovedi, az do ted jsem fotila s Minoltou Hi7 ktera mela manualni zoom 28­-200 a prijde mi to i lepsi pro tvorbu kompozice ­- ridit si to manualne ­- libi se mi moc Gh1, ale je dost tezka a draha. Fz50 se uz neprodava a S100FS i S200EXR vazi skoro kilo! ­- Vypada to, ze jsem ve slepe ulicce a ze si budu muset zvyknout na packu:­-­) ze, anebo koupit zrcadlovku, coz ale nechci... nebo vas jeste neco napada...?
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200911:46
Myslíš 7Hi? Kategorie kam tento foťák patřil stejně jako A200 byla vymazána zmenšováním a zlevňováním DSLR, posledním hřebíčkem do rakve je systém Micro Four Thirds, takže jako důstojnou náhradu bych viděl něco z mFT systému, G1, GF1 nebo E­-P1 dle gusta. Bohužel tam zatím není sklo s rozsahem 28­-200mm, sou seťáky 28­-90mm ­(Oly i Pana­) a nebo 28­-280mm ­(vše po přepočtu­), což je vlastně taky seťák od GH1 a ten je už celkem drahý a těžký ­(460g­).

Jinak 7Hi se prodávala za 1 300 USD, takže 900 USD co stojí GF1 v kitu s 14­-45mm ­(28­-90mm ekv.­) není zas až taková tragédie.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200912:00
mas pravdu 7Hi, tehdy byla hodne draha. ­- dnes jsem ale bohuzel v jine situaci:­-­( GH1 s objektivem 28­-280 se mi moc libi, ma sice velmi hlucnou mechanickou zaverku, ale zase uzasny hledacek a prijde mi oproti 7Hi i o dost tessi a vlastne i vetsi, ale vypada to asi na jedinou moznost ­- zrcadlovka s takovym to objektivem by asi byla jeste tessi a vetsi, ze?
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200912:17
Objektivy pro zrcadlovky rozsahem srovnatelné s Lumix 14­-140 pro GF1 jsou 18­-200 a ty jsou opravdu tak o 100g těžší, tělo také bude větší a těžší. Zase ale Nikon i Canon má objektiv 18­-135, který vychází po přepočtu na cca těch 28­-200 a ty jsou stejně těžké jako ten Lumix 14­-140. Každopádně pokud budeš trvat na na rozsahu alespoň 28­-200, tak hmotnost bude větší než u 7Hi. do 1kg by se to ale vejít mělo.

Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200912:35
A jak je to se zaverkou, vsechny zrcadlovky ji maji mechanickou a tedy obdobne hlucnou jako GH1?
Vydrz baterie mi u Gh1 mi neprijde moc velka.
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200912:58
U zrcadlovek se navíc při expozici sklápí zrcátko, takže bych to čekal spíš ještě hlučnější, samozřejmě rozdíly mezi jednotlivými modely mohou být i docela podstatné.

Zrcadlovky mají hledáček jako přímý průhled, takže při komponování neběží ani snímač ani displej, takže u dobře udělané zrcadlovky bude asi výdrž větší.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 5.10.200913:01
No, mě zatím G1 přišel i bez zrcátka asi nejhlučnější fotoaparát, který jsem testoval :­-­) Pak mu ještě docela dobře sekundovala zrcadlovka Sony Alpha A230, která tak zajímavě tlumeně cvakala.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200913:33
to jsem rada, ze mi to potvrzujete, mne take prisel neobvykle hlucny ­- u Hi7 jsem zaverku mela vypnutou a jenom to tak sustilo:­-­) ale skoro nebylo poznat, ze fotim ­- predpokladam ze fz38 bude take ticha?
Cetla jsem ze Gf1 bude mit take mechanickou zaverku, takze se da predpokladat, ze to bude podobne hlucne jako Gh1....
Odpovědět0  0
Busy . | 5.10.200914:02
FZ28 ­(a predpokladam ze aj FZ38­) je velmi tichy ­- pre zoom a ostrenie ma ultrazvukove motory takze to pocut nie je, ­(oboje sa da vdaka tomu robit pocas natacania videa so zvukom­) a mechanicka uzavierka je dobre schovana v utrobach velkeho objektivu, takze tu je pocut naozaj len ked okolo panuje absolutne ticho. Ked si clovek vypne aj rozne signalizacne zvuky, moze fotit absolutne nehlucne ­- co sa so zrkadlovkami obvykle neda ­(alebo velmi komplikovane s trvale odklopenym zrkadlom­). V podstate by sa dalo povedat, ze ­"najhlucnejsim­" zvukom pri foteni je blyskanie blesku :)
Odpovědět0  0
SSD | 5.10.200916:51
No nemas pravdu ja mam cerstvu FZ38 a ked zoomujem pri nahravani videa tak to na zazname normalne pocut ked je ticho okoo. Ale pri foteni uzavierku nepocut, len ten soft. zvuk co sa da vypnut.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200917:29
a jak jsi s ni jinak spokojeny, jak vypadaji obrazky pri horsim osvetleni, je to jak pise p. Surkala upatlany tim odsumovacim sw? A kdyz tocis video, jak stiha dodstrovat?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.10.200917:34
No, pripustam, FZ38 ma ovela kvalitnejsie a citlivejsie mikrofony...
Odpovědět0  0
SSD | 5.10.200917:51
No mam ho len tyzden, prechadzal som z FZ8 takkze okrem videa, detekcie tvare a 12Mpix nejake velky rozdiel nevidim. Dokonca s FZ8 12x som spravil porovnatelnu fotku mesiaca ako z FZ38 18x, ale to chce cvik. Bol som teraz na autosalone ale pri tom osvetleni to bola dost bieda cakal som viac od o 3 generacie novsieho fotaku. Video je super aj zaostrovat celkom stiha az nato ze pocut motorcek a mam problem pri nahravani mov videa vid. prispevok uplne dole ale to bude asi kartou.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.10.200918:17
Predpokladam, ze si fotky mesiaca robil pri maximalnom zoome. FZ8 ma maximalne ohnisko 432 mm, FZ38 ma 486 mm, co je skoro taka ista hodnota a rozdiel medzi nimi je v podstate zanedbatelny. Preto sa mesiac bude na fotke z FZ8 a FZ38 javit skoro tak isto velky. Ver tomu, ze keby aj FZ38 mal iba 7 MPix, tak by skutocne mal o tie tri generacie lepsi obraz. Lenze komercia nepusti, a vyrobcovia musia nahanat megapixely, aby bol fotak co najlepsie predajny u laickej verejnosti ­(ktora tvori vecsinu kupujucich­). A pokroky v kvalite obrazu ­(optika, stabilizacia, postprocessing obrazu­), ktore sa za ten cas dosiahli, su ­(zial­) kompenzovane prilis velkou pixelovou hustotou na cipe...

Mohol by si natocit nejake kratke video, kde by v uplnom tichu bolo pocut zoomovanie a potom aj preostrovanie ? Celkom by ma zaujimalo, ako silno tie motorceky pocut.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200913:08
diky vsem za vase zkusenosti, asi zkusim zatim tu fz38 a az to pujde, tak prejdu na Gh1. Gh2 asi urcite lehci nebude, takze cekat smysl nema:­-­) Krome manualniho zoomu tedy musim jeste ozelet sum pri horsich svetelnych podminkach, ale ten byl u 7Hi taky a ne maly, jinak to horsi urcite nebude, ze:­-­)...?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 5.10.200913:46
No, FZ28 je na tom s kvalitou snimku trochu lepe nez FZ38. Ma sice vice sumu, ale je to dano take mene agresivnim odsumovanim, u FZ38 uz jsou snimky vice patlany. FZ38 rychleji ostri a je velmi ticha. Me prijde docela zajimava kombina male GF1 a 14­-140mm objektivu, nicmene ten objektiv neni az tak maly a navic toto reseni je dost drahe. Kazdopadne mensi nez zrcadlovka, trochu vetsi nez normalni ultraoom, ocekaval bych to nekde pod urovni tech Fujin ­(S100FS­).
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200914:18
dobra, tak teda jeste pockam na Gf1 ­- take mne to napadlo, navic jsem Gh1 s objektivem 14­-140 mela asi 2 dny pujceny a objektiv to je velmi kvalitni ­- celkove to fotilo prekvapive dobre a FullHD bylo uplne uzasne! Akorat ze ten objektiv je relativne tezky a neumim si predstavit jak moc to bude sedet v ruce ­- protoze Gf1 asi pohodlna v ruce moc nebude...
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200914:45
Nevím odkud si, ale Megapixel zítra v Praze a ve středu v Brně dělá předváděčku GF1.
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200914:28
GF1 má 285g, 14­-140 má 460g, celkem tedy 745g, což je o 106g více než 7Hi, ve výsledku to může být více či méně podle toho zda ve váze jsou započteny baterky. Vzhledem k tomu, že 7Hi má AA a hmotnost se může lišit podle dodavatele, tak asi započteny nebudou ­(a činí to cca 120g­), čili záleží zda je aku započteno u GF1, každopádně bude ale vážit míň než 4x AA, takže rozdíl hmotností bude možná i dost pod 100g.

Rozměr ve směru osy objektivu je 36 + 84 = 120 mm, což je skoro stejně jakou 7Hi, ta má 123mm.

Je otázka jak moc se to malé a lehké tělíčko bude s nasazeným 14­-140 držet. A taky protože se to neprodává jako kit, takže to nevyjde tak výhodně, GF1 tělo je zatím na shopech nejlevněji za 13 500, 14­-140 za 19 000.

Pokud by byl požadován hledáček, tak je nutno ho za počítat jak do rozpočtu, tak do hmotnosti.
Odpovědět0  0
Busy . | 5.10.200914:08
Objektivy zrkadloviek musia obvykle vykreslovat plochu bud APS­-C ­(crop 1.5­) alebo rovno FullFrame, a ich koniec je vzdialeny 4 cm od snimacieho cipu, co tiez komplikuje konstrukciu objektivov s realnym ohniskom mensim ako 4 cm.

Naproti tomu objektivy Micro 4­/3 vykresluju mensiu plochu 4­/3­" ­(crop 2­) a ich koniec je 20 mm od cipu. Preto pri zachovani vsetkych vlastnosti ­(prepocitane ohniska a svetelnosti­) mozu byt ovela mensie a lahsie ako zrkadlovkove.
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200914:44
No Panasonic objektivy menší jsou, ale nijak výrazně, asi jsem měl nepředložená s fyzikou se neslučující očekávání, ale tak nějak sem čekal víc, tedy menší velikost. Když vezmu že FF dálkoměry jako Leica M mají bajonet od snímače 29mm, tak systém s cropem 2 by mohl mít všechny rozměry poloviční, tj vzdálenost bajonetu od čipu třeba 15mm, což by mohlo umožnit ještě menší objektivy. Konečně FF zrcadlovky mají tuto vzdálenost okolo 45mm, takže u systému s cropem dva by se do 25mm to zrcátko taky mohlo vejít. No ale to je jen takové prázdné tlachání, mFT systém je jaký je a nic s tím už nehne.
Odpovědět0  0
Ona | 5.10.200914:56
presne tak, take jsem cekala, ze budou mensi, ale nejsou:­-­( protoze Gf1 nema hledacek, koupim zatim bud fz38 anebo g11, protoze bez hledacku nemam s foceni zadnou radost a budu doufat, ze se neco mensiho s vetsim cipem;­-­) a manualnim zoomem brzo objevi...?!
Odpovědět0  0
xtonda (92) | 5.10.200915:08
Ke GF1 existuje externí elektronický hledáček, dá nasadit do sáněk na blesk. Pak se tam ale už pochopitelně nedá externí blesk.
Odpovědět0  0
GbEMVDVmoFpBEJ | 4.12.201119:35
Begun, the great itnneret education has.
Odpovědět0  0
b.e.e.r | 23.9.200910:06
Dobrý den.
Potřeboval bych program na úpravu HD videa. Dále taky hledám program, který by vylepšil audio zvuk ve videosekvencích z tohoto fotoaparátu. Videa jsou pěkná, ale ten audio výstup je strašný. Díky za každý tip.
Odpovědět0  0
SSD | 22.9.200916:58
Teraz som natrafil na Pentax X70, vyzera sice otrasne ale ked som porovnaval foto tak sa za ze su krajsie, ostrejsie ako pri FZ38. Samozrejme az na tu sudkovitost co FZ38 riesi softverovo.

http:­/­/www.imaging­-resource.com­/IMCOMP­/COMPS01.HTM
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 22.9.200917:02
Problém Pentaxu X70 je ale v jeho pomalosti a naprosto slabé výdrži na baterii ­(na jednodenním výletě není problém využít i dva akumulátory­).
Odpovědět0  0
busy (4706) | 22.9.200917:40
Podla toho porovnania ma FZ38 lepsiu rozlisovaciu schopnost ­- dokaze zachytit viac ciar na milimeter. Takze aj ked fotka z X70 mozno vyzera subjektivne lepsie, predsa len FZ38 dokaze zachytit viac detailov. A ak sa zdaju ostrejsie, bude za tym pravdepodobne agresivnejsie softwerove doostrovanie vo firmware.
Odpovědět0  0
SSD | 22.9.200922:08
ok, dakujem uz som objednal FZ38
Odpovědět0  0
SSD | 20.9.200923:41
Mam dotaz stara FZ8 ma na 7 Mpix 12x optik zoom ale ked sa nastavi len 3Mpix tak ma potom zoom 18x funguje je to aj pri FZ38 v recenzii o tom neni nic.

Ma ho uz niekto?

dik
Odpovědět0  0
busy (4706) | 21.9.20096:26
Ano, funguje. Napr. pri zapnuti rozlisenia 2 MPix je k dispozicii poctivy ­"opticky­" zoom az 32x ­(opticky ­- akoze bez straty kvality­). Takze ked sa k tomu povoli este 4x digitalny ­(ktory je uz aj o strate rozlisenia a kvality­), tak dokopy clovek ziska az 128­-nasbny zoom. Maximalne ohnisko vtedy ma 128*27 = 3456 mm.

PS: S vypnutym stabilizatorom je to idealny rezim pre vycvik ­"stability­" ruk :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 21.9.20098:58
Mají to všechny Panasonicy, takže i FZ28 a FZ38. Nicméně se stále v podstatě jedná jen o digitální zoom ­(i když je označen jako extra optický­). Jde o to, že s digitálním zoomeme tyto 3 MPx zvětšíte na 12 MPx, u extra optického to necháte tak. Ale pokud ten snímek budete kdekoli využívat, výsledek je totožný, stále máte jen dané 3 megapixely ­(jednou zvětšené, jednou nativní)
Odpovědět0  0
SSD | 21.9.200910:10
Aha cize ak ma extra opticky pri 3Mpix zoom 30x tak ked spravim teoreticky ze nastavim opticky zoom na 15 a pridam 2x digital zoom tak dostanem tu istu fotku v rovnakej kvalite? Samozrejme 15x opticky sa z 2x dig. v skutocnosti asi na fotaku skombinovat neda.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 21.9.200911:26
No úplně ne, 30x = 18x ­(což je max. optický­) + 1,67x digitální ­(15x optika + 2x digital by už byl trochu horší­). Výrobce sice udává, že ke zhoršení kvality nedochází a má jen částečně pravdu. Jedná se o výřez, takže jeden pixel ve fotce je jeden pixel na snímači, takže dosud ke zhoršení kvality nedochází. Ke zhoršení kvality ale dochází při použití dané fotografie v praxi. Vezmete si, že byste chtěl např. tisknout snímek na 40×30 cm.
Optický zoom ­(18x­) ­- máte 12 megapixelů, rozlišení 4000x3000, takže na jeden milimetr se vám vejde 10 pixelů.
Digitální zoom ­(18x opt + 2x digit = 36x­) ­- máte 12MPx snímek, ten je ale v podstatě jen interpolací 3MPx snímku 2000x1500 pixelů. Když to zjednoduším, každý pixel udělá dvakrát v každém směru. Takže na jeden milimetr se stále vejde 10 pixelů 12MPx snímku, ale protože každý je zde dvakrát ­(protože byl digitálně 2x zvěten­), je zde ve skutečnosti jen 5 pixelů.
Extra optický zoom ­- ­(18x opt, ve skutečnosti se tváří jako 36x­) ­- máte výřez z 12MPx snímku, který má jen 3 MPx, tj. 2000x1500 pixelů. Až to budete tisknout na 40x30 cm fotku, máte na milimetr opět oněch 5 pixelů jako u digitálního zoomu ­(2000 pixelů na 400 mm­). Extra optický zoom není nic jiného, než ­"digitální­" zmenšení snímače, takže např. z 1­/2,33­" čipu uděláte při 3MPx snímku jen 1­/4,66­" snímač :­-­) Jen tato maličká plocha se používá ke tvorbě fotky. Menší snímač = větší crop faktor = větší přepočtená ohniska = větší přiblížení.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 4.9.200918:24
Podarilo sa mi zohnat sirokouhlu predsadku DMW­-LW55
a urobit s nou zopar pokusov. Najprv pre porovnanie
fotka bez predsadky ­(na siroke ohnisko 27mm­):
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/lw55­-none.jpg

Teraz fotka s predsadkou DMW­-LW55:
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/lw55­-foto.jpg
Ohnisko sa skratilo 0.7x ­(cca 19 mm­), ale predsadka
nie je dost siroka, preto ju ­(zial­) vidno v rohoch.

Vzhladom na iny priemer zavitu nie je mozne predsadku
namontovat priamo na objektiv FZ28, ale pre nasadenie predsadky
je mozne pouzit redukciu LA3E, ktora uz ma ten spravny zavit.

Fotka s predsadkou nasadenou na redukcii vyzera takto:
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/lw55­-la3e.jpg
Zial, redukcia este predlzila objektiv,
takze vidno este menej zo snimanej sceny.

Pomohlo by pouzit vecsi zoom tak, aby zmizli
cierne rohy, lenze tym cely vyznam predsadky
vlastne zanikne a jej pouzite vobec nema zmysel.

Kedze kazda predsadka ­(ci uz wide alebo tele­)
ma po otoceni presne opacny ucinok, skusil som,
ako sa tato sirokouhla predsadka osvedci ako telekonvertor:
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/lw55­-back.jpg
Sice je to velmi zaujimavy efekt, ale predsa len
na seriozne fotenie by som to radsej nepouzival :­)

Zaver:

Sirokouhla predsadka DMW­-LW55 nie je vhodna pre FZ18,28,38.
Tato predsadka je totiz urcena iba pre seriu FZ30 ­- FZ50,
ktore maju najsirske ohnisko 35mm, a este sirsie ohnisko
27mm ktore ma FZ28 uz predsadka evidetne nestiha.
Nakoniec, sam vyrobca tuto predsadku uvadza ako prislusenstvo
len pri spominanych FZ30 ­- FZ50, ale uz nie pri FZ18,28,38.
Odpovědět0  0
SSD | 21.9.20091:20
A zapol si si v menu ze pouzivas predsadku?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 21.9.20096:20
Napis mi kde sa zapina pouzitie sirokouhlej predsadky a ja si ju velmi rad zapnem.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.200922:31
Kedze v dobe pisania recencie p.Surkala tento parameter este standartne nemeral, dovolil by som si do tejto vybornej recenzie doplnit graf spominanej zavislosti:

http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/fz28ostro.png

Z grafu vidno, ze najvecsie zvecsenie foteneho objektu pri makro snimkach sa da dosiahnut na najkratsom ohnisku, kedy objektiv dokaze zaostrit doslova z nulovej vzdialenosti ­(resp. zopar milimetrov­) ­- fotoaparat je mozne doslova priplacnut na foteny objekt. Ale vtedy si zial pomerne velkym objektivom tienime svetlo, takze toto je vhodne pre fotky objektov, ktore sami svietia, alebo su osvetlene zozadu ­(a su priesvitne­).

Pri vecsich zoomoch sa najvecsie zvescenie foteneho objektu da dosiahnut pri zoome 15 az 16x, kedy pri minimalnej ostriacej vzdialenosti cca 60 cm uz je mozne pouzit aj blesk.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.