Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ300: opět na špici

9.11.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nástupce Lumixu FZ200 na sebe nechal čekat tři roky. Stále je to ale vynikající fotoaparát, a proto se dnes podíváme, o kolik je jeho nástupce FZ300 lepší. Přináší např. vodě odolnost, 4K videosekvence a zůstala konstantní F2,8 světelnost.

Noční scéna


Podíváme se také na noční focení. Máte k dispozici expozici až 60 sekund, což by vám mělo stačit i v hodně velké tmě. K dispozici je i bulb režim. Ostření je bezproblémové, takže v noci bude FZ300 dělat radost.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna

expoziční čas 13 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 66 mm, klikněte pro zvětšení



Kolem světel se vytváří hvězdy, což u této kategorie fotoaparátů není příliš obvyklé. Míra detailů je slušná u těch výraznějších, nicméně hladší a méně výrazné plochy se hodně rozmývají. RAW vypadá podstatně lépe, tam je vidět i docela pěkná kresba trávy. Možnosti úpravy RAWu jsou hodně bohaté, dynamický rozsah je solidní. Samozřejmě při výraznějších úpravách vyleze opravdu hodně šumu, ale přesto tam v pozadí nějaká kresba je a dá se s tím hrát. Dále se mrkneme na výsledky při různých citlivostech.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 100

ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je pěkné, RAW má jen minimální šum, také JPEG je docela příjemný, byť v méně výrazných plochách je dost rozmytý.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 200

ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 přináší do RAWu jasový šum, výsledek je ale ještě poměrně dobrý. JPEGy se místy trochu třepí, stromy se rozmývají. Nicméně na 1/2,3" senzor to je stále docela dobré.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 400

ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 přidalo barevný šum v RAWu, detaily jsou ale nadále dobře vidět (např. na světle modré Fabii vidíte kliky dveří i sloupky oken). JPEG ztrácí kontrast a saturaci barev.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 800

ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 dále navyšuje barevný šum v RAWu. Výsledkem barevného odšumování je výraznější ztráta barev v JPEGu.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 1600

ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 je barevného šumu opravdu hodně. JPEGy jsou naopak téměř bez barev.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 3200

ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 je už naprosto nad síly senzoru. V RAWu jsou ještě jakž takž vidět hodně dobře nasvícené detaily, ale jinak je to jen barevný šum. JPEGy jsou naopak v podstatě jen rozmyté šedohnědé plochy.


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 6400

ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)


Panasonic Lumix FZ300 noční scéna ISO 6400 multiexpozice

ISO 6400 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost se v podstatě nedá používat. RAW je jen barevný šum, JPEG je rozpatlaný. Nějaký nádech kresby je vidět při multiexpozici, která nemá moc šumu, netřepí se, je ale neostrá a nekontrastní.


Standardní scéna


Dávám zde i tradiční dva snímky, které doplňují každou recenzi.


Panasonic Lumix FZ300 standardní scéna krajina

expoziční čas 1/1300 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Pokud je slušné světlo, jsou velmi pěkné i detaily, a to celoplošně. Dokonce ani odšumování nedělá problém. RAW kupodivu vypadá méně ostře.


Panasonic Lumix FZ300 standardní scéna mlýny

expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 47 mm, klikněte pro zvětšení



O kresbě na šedé stěně mlýnů si tentokrát můžete nechat zdát, na to objektiv ve spolupráci s malým 12MPx čipem nestačí. Kresba je ale jinak dobrá, výjimkou je pravý spodní roh. K dispozici je opět RAW snímek.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.