Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?

Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?
, , recenze: specifikace produktu
Ultrazoomy Panasonic řady FZ jsou velmi oblíbené. V nové verzi Lumix FZ38 zůstal objektiv naštěstí stejný jako u předchůdce, Panasonic však vylepšil ostření, videosekvence, stabilizaci a čip dostal 12MPx rozlišení. Zůstane i nadále špičkou na trhu ultrazoomů?
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření


U fotoaparátu Panasonic můžete využít vedle automatického ostření i manuální. To se ovládá jednoduše joystickem, na displeji máte i informaci o hloubce ostrosti, která reflektuje nastavenou clonu. Automatický režim je možno nastavit na několik voleb. První je 11zónové ostření, kdy fotoaparát sám vybírá, kam zaostří. Většinou se trefuje správně. Následuje jednozónové ostření (včetně vysokorychlostní verze), rozdíl v rychlosti jsem v praxi příliš nepostřehl. Dále je zde bodové ostření, detekce tváře (velmi rychlá a nemá ani příliš potíže s horším nasvícením či velkými úhly natočení hlavy), poslední je AF Tracking. Zde už mě fotoaparát tolik nenadchnul, ale snaží se průběžně sledovat objekt a doostřovat.

Automatické ostření se dá dále nastavit na klasické ostření, pak AF Macro, kdy fotoaparát může ostřit z mnohem kratších vzdáleností na krátkých ohniscích a nabízí i telemakro na delších (od 11× zoomu). Poslední je Macro Zoom, což je makro na nejširším ohnisku s 3× digitálním zoomem. Dále lze využít ostření při namáčknutí spouště a průběžné ostření Q-AF a C-AF. Prvně jmenované ostří pouze při změně ohniska nebo pohybu fotoaparátu, druhé ostří pořád, takže dokáže rozpoznat i přibližující se objekt, zatímco sám fotoaparát se nehýbe.



Ostřící vzdálenosti na klasický režim focení jsou s krátkými ohnisky dobré. Do cca 2× zoomu se pohybují kolem 5 centimetrů a pod 20 cm můžete fotit ještě při 5× zoomu. Pak už to roste nahoru a na nejdelším ohnisku čekejte téměř 1,8 metru. Se zapnutým makro režimem se můžete přiblížit na půl centimetru s širokým ohniskem, pak už se to začne rovnat klasickému režimu. Nicméně zhruba od 10× zoomu začíná nastupovat telemakro a prakticky v celém rozsahu od 11× do 18× zoomu lze ostřit ze vzdálenosti 70 až 80 centimetrů. Zvětšení sice není drastické, ale snímky vypadají hezky a ti, co mají rádi rozmazané pozadí, si přijdou rozhodně na své.

Jen mě trochu mrzelo, že zde není makro jako u konkurence, kde lze snímat z jednoho centimetru při ohniscích kolem 80-100 mm. Zde má FZ38 ještě rezervy. Ponecháte-li si zapnutý Q-AF, který průběžně doostřuje, můžete těžit z opravdu velmi rychlého ostření, kdy fotoaparát jen trochu doostří to, co už průběžně zaostřil. Ostření je často velmi rychlé i na delších ohniscích a kupodivu podává dobré výkony i při horším světle. Pokud ale zapnete AF Makro režim, připravte se na zpomalení ostření. Úspěšnost ostření je rovněž nadprůměrná i při horším osvětlení. Jediné, co vás tedy bude omezovat, jsou delší ostřící vzdálenosti ve středním rozsahu ohnisek.


Makro režim


V makro režimu tedy můžete využít dva způsoby focení. Prvním je focení s nejkratším ohniskem, kdy se můžete přiblížit na vzdálenost zhruba půl centimetru.


expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Takové focení má ale tu nevýhodu, že si objektivem snadno stíníte. Takže využitelnost takového makra vyžaduje světlo pokud možno zepředu. FZ38 je vybavena i telemakrem, tedy schopností s nejdelšími ohnisky fotit na relativně krátké vzdálenosti. Na to se ale podíváme až v galerii ilustračních snímků.


Nastavení expozice, automatika


Možnosti nastavení expozice jsou u FZ38 velmi bohaté. Lze to nechat automatice, využít prioritu času, clony, nebo použít plně manuální režim. Měření expozice lze nastavit na celoplošné měření, preferenci středu a citlivé bodové měření. Rozsahy expozičních časů začínají od 1/2000 s (ale pouze v některých režimech, většinou od poměrně nedostatečných 1/1300 s) do 1 sekundy v automatickém režimu P. Priorita clony a času už dokáže navolit 8 sekund, v manuálním režimu lze použít dokonce 60 sekund, což je výborné. Scénický režim Hvězdná obloha rovněž umožňuje manuálně nastavit 15, 30 nebo 60sekundovou expozici.

Co se týče ISO citlivosti, lze využít ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1600. Takový rozsah je dostatečný. Kdyby by to nestačilo, je zde režim Vysoká citlivost, který volí ISO 1600 až 6400, nicméně pouze v rozlišení 3 megapixelů. Automatice lze omezit rozsah citlivostí do ISO 200 až ISO 1600. Záleží tedy na vás, jak moc chcete mít kvalitní fotografie. Osobně bych doporučil nastavit ISO 200, případně 800. Když už jsme u upravování chování automatiky, můžete dokonce ovlivnit nejdelší expoziční čas pro automatiku (od 1/250 s po 1 sekundu, ve výchozím stavu je zde 1/4 sekundy).

Inteligentní ISO dokáže rozpoznat pohyb v obraze a případně navýšit ISO citlivost. Pokud tedy ukazuje ISO 80 a uvidí pohyb v obraze (resp. se pohne fotoaparát), v zájmu zachování ostrosti navýší citlivost na ISO 160 nebo ISO 320. Pokud by naměřilo ISO 200, navýší na ISO 400 nebo 800 a podobně. Rozmazání to ale většinou nepomůže, pokud už zaznamená pohyb, je většinou tak rychlý, že se na snímku stejně pohybově rozmaže.



Nastavení clony je omezeno světelností objektivu na jedné straně a clonou F8,0 na straně druhé. Jak je vidět, je použit stejný objektiv jako u FZ28, průběh světelnosti je v podstatě totožný a menší rozdíly jdou spíše na vrub odkrokování zoomu objektivu. Je patrné, že FZ38 má daleko světelnější objektiv než veškerá konkurence a díky tomu je méně náchylná na pohybovou neostrost i na třes ruky. Stabilizace ani není tak výrazně potřeba jako u konkurence, která nastavuje při stejných ohniscích zpravidla o 50 % delší časy.

Lze využít korekci expozice v rozmezí -2 EV až +2 EV, totéž platí pro korekci síly blesku. Aby těch možností nebylo málo, je zde i expoziční bracketing pro 3 snímky s rozmezí expozic do 1 EV (nastavitelné po 1/3 EV krocích). Je tu i barevný bracketing (black&white, standard, sepia).


Expoziční a fotografické režimy


V této podkapitole se podíváme na všechny expoziční režimy nacházející se na hlavním ovládacím kolečku a na scénické režimy.



Na hlavním kolečku najdete obvyklý výčet možností včetně několika scénických režimů, které se dále dělí na podrežimy. Všimněte si manuální videosekvence.
  • M (Manual) - Plný přístup ke všem nastavením, clonám a expozičnímu času 1/2000 s až 60 sekund. Je velmi zajímavé a netradiční, že i zde funguje automatická volba ISO citlivosti, což u manuálního režimu nebývá obvyklé.
  • S (Priorita času) - Fotograf nastaví čas v rozmezí 1/2000 s až 8 s, fotoaparát dopočítá clonu, případně ISO citlivost. Lze využít korekci expozice.
  • A (Priorita clony) - Fotograf nastavuje clonu, fotoaparát dopočítá čas, případně ISO. I zde lze využít korekci expozice.
  • P (Program AE) - Uživatel přenechává nastavení expozice na automatice, ta se postará o clonu i čas. ISO lze nastavit ručně, ale také jej nechat vypočítat automaticky. K dispozici je korekce expozice i programový posuv. Jen pustíte namáčknuté tlačítko spouště a joystickem můžete poupravit dosažení expozice, tedy upravit clonu/čas. Fotografie bude stále stejně světlá, jen se změní způsob dosažení této expozice. Můžete takto upravit např. hloubku ostrosti.
  • iA - Inteligentní automatika, která skutečně většinou pracuje dost dobře.
  • Mé barvy - Lze upravit ladění barev, jas a saturaci, o zbytek se stará fotoaparát.
  • Portrét - Dělí se na několik podrežimů (běžný, jemná pleť, exteriér, interiér a kreativní, kde lze upravovat hloubku ostrosti).
  • Krajina - Podrežimy běžný, příroda, architektura a kreativní, což je úprava expozičního času, např. pro rozmazané vodopády.
  • Sport - Režimy běžný, exteriér, interiér a kreativní pro úpravu času (pohybového rozmazání).
  • Zblízka - Dělí se na květy, potraviny, předměty a kreativní, kde se upravuje clona (hloubka ostrosti).
  • Noční portrét - Rozdělen na noční portrét, noční krajinu, iluminaci a kreativní s možností úpravy clony (např. pro dosažení hvězdiček kolem zdrojů světel).
  • SCN - Scénické režimy.
  • CUST - Tři uživatelské profily.
  • Kreativní video - Můžete nastavit manuální expozici snímků videosekvence, využít prioritu clony, času a nechat to na automatice.

Přehled pokračuje scénickými režimy pod volbou SCN.
  • Panorama Asistent
  • Oslava
  • Světlo svíčky
  • Dítě 1
  • Dítě 2
  • Mazlíček
  • Západ slunce
  • Vysoká citlivost (volí ISO 1600 až 6400)
  • H-Sériové snímání (6 až 10 fps při 3 MPx)
  • Série s bleskem
  • Panorámování
  • Hvězdná obloha (manuální volba času 15, 30 nebo 60 sekund)
  • Ohňostroj
  • Pláž
  • Sníh
  • Letecké fotky
  • Dírková komora
  • Filmové zrno (černobílé, vysoce kontrastní fotografie při 3 MPx)
  • Vysoká dynamika (prosvětlí stíny a ztmaví světla)
  • Fotorámeček


reklama
Nejnovější články
Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích
15letá Madelynn Sumpter dostala od rodičů na výběr ze dvou trestů. Vybrala si 2týdenní zabavení telefonu a převzetí účtů na sociálních sítích. Její otec se během této krátké doby stal hitem internetu.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs
Internetem začínají opět kolovat zprávy o novém připravovaném full frame fotoaparátu řady EOS R. Proslýchá se, že by mělo jít o model EOS Rs a rozlišení jeho senzoru má dosahovat vysokých 75 MPx.
5.12.2019, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro
Režisér David Leitch, který stojí za filmy jako John Wick, Deadpool 2 nebo Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, natočil také reklamu na Apple iPhone 11 Pro. A pro video sněhové bitvy použil právě tyto telefony.
4.12.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru
Britský fotograf chce svou tvorbou upozornit na alarmující počty některých ohrožených druhů ptáků. Cestuje po světě a vyhledává zajímavá zvířata, kterým fotografuje profesionální portréty, jež podtrhují jejich rozmanitost. 
4.12.2019, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku
Youtuber z LazyGamesReviews si trochu pohrál s 21 let starým kompaktem Kodak DC260 a poněvadž jde v podstatě o ořezaný počítač s procesorem IBM, jehož architekturu používal i Apple PowerMac, dokázal na něm rozběhat střílečku DOOM z 90. let.
3.12.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře