Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?

6.10.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Ultrazoomy Panasonic řady FZ jsou velmi oblíbené. V nové verzi Lumix FZ38 zůstal objektiv naštěstí stejný jako u předchůdce, Panasonic však vylepšil ostření, videosekvence, stabilizaci a čip dostal 12MPx rozlišení. Zůstane i nadále špičkou na trhu ultrazoomů?
Dále se můžete podívat na 12 doprovodných snímků, které dále přiblíží, jak FZ38 fotí v různých podmínkách.


expoziční čas 1/125 s, clona F4,4, citlivost ISO 160, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

Telemakro v akci. Tento snímek byl pořízen na vzdálenost necelého metru. Jak je vidět, malá snímací vzdálenost, poměrně značně otevřená clona (F4,4) i dlouhé reálné ohnisko (86,4 mm) stačí k značnému rozmazání pozadí.


expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 192 mm, klikněte pro zvětšení

Na tomto snímku se i ISO 400 chovalo vcelku slušně, nicméně mírné patlání přeci jen vidět jde. Dynamický rozsah scény byl nad síly čipu. Můžete si stáhnout také RAW soubor a se snímkem si trochu pohrát.


expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 150 mm , klikněte pro zvětšení

Scéna v protisvětle, ale bez zdroje světla. Obloha je pochopitelně velmi světlá, stíny jsou prokresleny vcelku slušně.


expoziční čas 1/20 s, clona F3,7, citlivost ISO 400, ohnisko 188 mm, klikněte pro zvětšení

Zde jsem zkoušel jednak stabilizaci (právě při focení této scény mě příliš nepřesvědčila), jednak šum. Je vidět, že při ISO 400 je jasový šum poměrně nízký, za to ale může silné rozmazávání. Na snímku se vyskytuje barevný šum.


expoziční čas 1/125 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Díky mlze je pozadí málo kontrastní a poněkud máznuté. Na snímku je nejširší úhel záběru, kterého je FZ38 schopna.


expoziční čas 1/80 s, clona F3,7, citlivost ISO 80, ohnisko 224 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie byla focena za dne při západu slunce. Pokud si vyhmátnete rozsah ohnisek do 15× zoomu, kde je světelnost F3,8 a lepší, můžete docela profitovat z kratších expozičních časů. Určitě nezoomujte na maximum, rozdíl v přiblížení je naprosto neznatelný, zato světelnost F4,4 se už pozná na trochu delším čase, který může být pro ostrost snímku kritický.


expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 299 mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek krásně ukazuje charakteristický šum pro fotoaparáty Panasonic. Poměrně jemný, ale nepravidelný.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

Další ukázka telemakra při maximálním ohnisku. Tato funkce je opravdu zajímavá, nicméně bych ocenil centimetrovou ostřící vzdálenost na delším ohniskovém rozsahu. Konkurence je schopna snímat hodně zblízka i při ohniscích kolem 80 až 100 mm.


expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Docela nepříjemný den svým počasím se silnějším vzdušným závojem. Je vidět, že snímek je díky tomu s poněkud slabšími barvami.


expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 44 mm,klikněte pro zvětšení

Zde je naopak ukázka makra na kratších ohniscích. Zhruba do 40mm ohniska lze snímat z centimetrové vzdálenosti, což vyústí asi do takových fotografií. Nemá to tak máznuté pozadí jako u telemakra, ale mají zas své jiné kouzlo.


expoziční čas 1/60 s, clona F4,4, citlivost ISO 1600, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

Už tradičně na fotoaparátech Panasonic oceňuji scénický režim Filmové zrno. Ten fotí v rozlišení do 3 megapixelů s citlivostí ISO 1600. Zvýší kontrast a převede snímek do černobílé. Dramaticky tím zvýší procento zajímavých fotografií. Tento režim nějakým zázrakem udělá z každé fotografie podstatně zajímavější snímek.


expoziční čas 1/100 s, clona F3,8, citlivost ISO 250, ohnisko 424 mm, klikněte pro zvětšení

Zde byl naopak použit režim Mé barvy, kde jsem výrazně zvýšil saturaci.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.