Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

8.12.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vás jistě potěšíme srovnávacím testem dvou ultrazoomů od Panasonicu. Jsou jimi modely Lumix FZ45 a FZ100. Oba nabízí bohaté možnosti nastavení, 14MPx snímače a objektiv s 24× optickým zoomem. Jak si vedou proti konkurenci i proti sobě?
Fotoaparáty Panasonic Lumix FZ45 a FZ100 jsou velmi zajímavými ultrazoomy. V oblasti objektivu to nepřeháněly tak jako konkurence a zastavily se na 24× optickém zoomu v naprosto geniálním ohniskovém rozsahu 25 až 600 milimetrů. Průběh světelnosti zůstal až na nejdelší ohniska totožný s předchůdcem, objektiv je tedy výrazně světelnější než u konkurence. Velmi mě překvapila optická kvalita objektivu. Člověk by čekal zhoršení, ale tento objektiv Leica je jedním z nejlepších objektivů nejen ve třídě ultrazoomů, ale u kompaktů vůbec. Chromatická aberace jej trápí jen na nejširších ohniscích, ostrost je slušná, a to i v rozích (v téměř celém rozsahu ohnisek), vinětace je v podstatě neznámý pojem. Mohou vadit jen odlesky objektivu v protisvětle.

Naprosto famózní je také makro a telemakro. Na nejširších ohniscích můžete fotit od přední čočky objektivu, na nejdelším ohnisku z méně než metru! Ostření je přijatelně rychlé, samotný přístroj je na třídu ultrazoomů velmi rychlý. Prodlevy mezi snímky jsou téměř na úrovni zrcadlovek, dokonce i ukládání do RAWu neznamená žádné prodlevy (lze fotit okamžitě, při prohlížení snímků je ale pochopitelně nutno počkat na jejich uložení). Objektiv podporuje filtry, takže fantazii se meze skutečně nekladou. Stabilizace je velmi účinná.

Oba fotoaparáty podporují pokročilé natáčení videosekvencí. Je zde optický zoom, stabilizace, stereo zvuk a u obou i plně manuální ovládání expozice (nejen u fotografií, ale i videosekvencí!). Obecně možnosti expozice jsou značně nadprůměrné, a to i do co možnosti korekce expozice a bracketingu.

FZ45 tedy nabízí velmi kvalitní HD video, FZ100 dokonce nabídne Full HD video i zpomalené záběry. Zatímco FZ45 spíše propadá v oblasti sekvenčního snímání (pomalé, málo snímků a nelze použít RAW), FZ100 nabízí extra rychlé snímání, a to dokonce i do RAWu. V menších rozlišeních v JPEGu lze využít dokonce 40 a 60 fps! FZ100 dále nabízí sáňky na blesk. Hledáček je u obou přístrojů malý a v podstatě nepoužitelný jako u všech jiných ultrazoomů.

Výdrž na baterie je solidní, což platí zejména o FZ45 s CCD čipem. Software pro prohlížení snímků patří k podprůměru, naopak RAW editor je určitě z těch lepších. LCD displeje jsou fajn, zejména u FZ100 najdete opravdu skvost. Má vysoké rozlišení a je plně polohovatelný. Panasonic použil normální tlačítko pro vstup do režimu prohlížení, za což si zaslouží obrovský potlesk. Konečně!!! Mírným negativem je závit stativu mimo osu objektivu, což může způsobit padání přístroje na malých stativech, nicméně tato tendence je výrazně nižší než např. u Canonu PowerShot SX30 IS, který je s malými stativy téměř nepoužitelný.

Bohužel extrémně rychlý úsporný režim v podobě zajetí objektivu při prohlížení snímků opět zůstal a někdo by si za to vážně zasloužil okamžitě propustit. Sotva fotografii trochu zvětšíte, objektiv už zajíždí a při náhlém focení musíte čekat, než objektiv znovu vyjede. Nelogické, hloupé a příšerně obtěžující. Tlačítek je na fotoaparátech opravdu mnoho a některé speciální barevné režimy jen těžko najdete (jsou zde filmové režimy, barevné, úpravy tamtoho a onoho,...). Obecně je ale ergonomie ovládání vynikající.

Co se týče kvality obrazu, ze strany objektivu zde nevidím žádný vážnější problém. Ten ale vidím na straně čipu. Zatímco FZ28 produkovala nádherné snímky i na střední citlivosti, FZ38 se svými 2 zbytečnými megapixely už toho byla schopna jen na ty nejnižší, pak FZ45 a FZ100 s nesmyslnými dalšími 4 megapixely navíc (10 MPx je vážně optimum) nejsou schopny téhož dosáhnout ani na tu nejnižší citlivost. Zatímco objektiv potěšil patrně jak inženýry, tak marketingové oddělení, čip je stoprocentní záležitostí marketingu. Bohužel.

FZ45 je na tom ještě dobře a na ISO 100 dělá i v JPEGu relativně slušné fotografie. Minimálně ve srovnání s tím, co dnes produkují jiné ultrazoomy, je to nádhera. Pokud budete fotit do RAWu, můžete si dovolit i ISO 200 a k tomu nějaký velmi kvalitní odšumovací program. Bohužel MOS snímače nejsou při velkých pixelových hustotách vůbec vhodné. Ostatně konkurence má i s 10MPx CMOS snímači problémy, a to mají technologii BSI.

Panasonic přišel se 14 megapixely a možná zde není ani ono BSI (materiály se o tom nezmiňují). JPEGy jsou i na ISO 100 dost rozpatlané (ISO 200 pro pěkné snímky naprosto nepoužitelné nejen díky absenci detailů, ale také kvůli nepříjemným žlutozeleným flekům), naštěstí přítomnost RAWu situaci zachraňuje a na ISO 100 jste v takovém případě schopni udělat stále velmi pěkné snímky. Vysoké rozlišení, které tak silně propaguje marketing, tak paradoxně přispělo k tomu, že fotoaparát je více vhodný pro "profíky", neboť o to více vyžaduje práci s RAWem. Možnosti, které ale tímto můžete získat, jsou dobré, i s FZ100 a RAWem můžete překonat velkou část konkurence.

Co tedy říci na závěr? Panasonic FZ45 se i přes 14MPx rozlišení a vysoký šum ukázal být s drtivým náskokem nejlepší ultrazoom na trhu. Rád bych mu dal ocenění TREFA, je to téměř dokonalý fotoaparát, ale za těch nesmyslných 14 megapixelů vážně nemohu. Je skvěle ovladatelný, má neuvěřitelně bohaté možnosti nastavení a s RAWem vykouzlíte velmi pěkné snímky, které u jiného ultrazoomu patrně nedostanete. Bohužel od fotoaparátu této kategorie bych čekal slušné focení i v JPEGu, zvláště když to dva roky starý FZ28 uměl tak dobře. Tohle není vývoj.

FZ100 k tomu přidává ještě několik velmi pěkných věcí navíc jako sáňky na blesk, polohovatelný displej a Full HD video, nicméně 14MPx MOS čip je opravdu mimo. FZ100 je spíše videokamera než fotoaparát. Pokud si ale dáte záležet a budete se snažit fotit zásadně na ISO 100 a do RAWu, i tento fotoaparát vám nabídne možnosti a kvalitu snímků, které u jiných naleznete jen stěží. U nástupců ale opravdu 16 megapixelů vidět nechci! Když se může prodávat 10MPx Fuji HS10 nebo Nikon P100, proč by se s tímtéž rozlišením nemohly vyrábět i Panasonicy?

Na otázku, který ultrazoom dnes koupit, existuje jednoznačná odpověď. Panasonic Lumix FZ45.

Výrazně nadprůměrný objektiv
(rozsah, světelnost, optické kvality)