Panasonic Lumix FZ72: nejširší i nejdelší

Panasonic Lumix FZ72: nejširší i nejdelší
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek rekordnímu ultrazoomu Panasonic Lumix FZ72. Zatímco Panasonic se teď dlouhá léta držel se zoomem při zemi, nyní otočil a představil fotoaparát s 60× optickým zoomem! Jak ale bude fotit?
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


JPEGy fotoaparátu mají korigované zkreslení, což ostatně platí i o RAWech otevřených ve většině moderních RAW konvertorů. Když ale vezmete RAW konvertor, který tuto korekci neprovádí (např. Raw Therapee), pak zjistíte, jak na tom objektiv skutečně je. Jemné sférické zkreslení +1,2 % se najednou zvýší na +7,8 %. Rovněž vidíte, že na 16MPx snímku (viz spodní řádek) je ve skutečnosti jen 12 MPx informace, která se dostane do finálního snímku (viz horní řádek). Rozlišení je tedy interpolováno o celou třetinu! Na 1200mm ohnisku nejsou významnější rozdíly, v JPEGu je to poduškovité zkreslení s hodnotou -0,6 %, v nekorigovaném RAWu pak -0,8 %.


20mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



1200mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)
 

20mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

1200mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Po korekcích není vinětace větší problém. Jak v RAWu, tak v JPEGu jsou hodnoty ztmavení poměrně nízké, pouze na širších ohniskových vzdálenostech čekejte zhruba 2/3 EV do minusu. Postupně to klesá a na konci opět zlehka roste, ale nepřekročí výrazněji hranici 0,4 EV. Pochopitelně, naprosto nekorigovaný RAW má vinětaci velmi silnou, ale k takovému RAWu se dostanete jen v některých programech.






Kresba v praxi


Dále se budeme věnovat kvalitě kresby objektivu. Snímky byly převedeny z RAWu (s automaticky aplikovanými korekcemi tak, jak tyto RAWy dostanete běžně z většiny RAW konvertorů).


20mm ohnisko, clona F2,8



20mm ohnisko, clona F4
 

20mm ohnisko, clona F5,6

20mm ohnisko, clona F8

Středová ostrost je v pořádku, rohy jsou poněkud neostré a chytají modré ladění kvůli aberaci. S přicloněním se rohy zlepšují jen trochu, hodně rychle ale roste difrakce, celoplošná neostrost obrazu.


36mm ohnisko, clona F3,5



36mm ohnisko, clona F4
 

36mm ohnisko, clona F5,6

36mm ohnisko, clona F8

Střed je opět v pořádku, rohy znovu trpí na neostrost a chromatickou aberaci a ani přiclonění tomu příliš nepomáhá. O něco se zlepšily hrany, rohová neostrost tedy zabírá méně místa.


75mm ohnisko, clona F4,4



75mm ohnisko, clona F5,6
 

75mm ohnisko, clona F8
 

U 75mm ohniskové vzdálenosti je střed dobrý, dosti slušné jsou i rohy, které mají dobrou ostrost a o něco méně chromatické aberace. S přicloněním rychle roste difrakce.


144mm ohnisko, clona F5,3

344mm ohnisko, clona F8

S dalším navyšováním ohniskové vzdálenosti začíná být středová ostrost o něco nižší kvůli difrakci. Rohy jsou lehce neostré s mírnou chromatickou aberací.


310mm ohnisko, clona F5,6

310mm ohnisko, clona F8

310mm ohnisková vzdálenost má překvapivě ostré rohy, nicméně chromatická aberace je docela výrazná.


605mm ohnisko, clona F5,6

605mm ohnisko, clona F8

Při 605mm ohniskové vzdálenosti to nevypadá moc dobře. Středová ostrost je nízká, totéž platí o kontrastu. Rohy mají trochu slabší ostrost a opět mírnou chromatickou aberaci.


1200mm ohnisko, clona F5,9

1200mm ohnisko, clona F8

Maximální zoom nemá žádné detaily, kontrast je velmi nízký. Objevuje se lehká chromatická aberace. Podíváme se také na kresbu objektivu při ostření na větší vzdálenosti.


20mm ohnisko, clona F2,8



20mm ohnisko, clona F4
 

20mm ohnisko, clona F5,6

20mm ohnisko, clona F8

Střed je v pořádku, rohy mají lehce nižší kontrast. Upozorňuji, že toto jsou snímky z korigovaných RAWů produkovaných běžnými RAW konvertory. Každé přiclonění ale zvyšuje úroveň difrakce, takže se rohová ostrost paradoxně zhoršuje.


35mm ohnisko, clona F3,4



35mm ohnisko, clona F4
 

35mm ohnisko, clona F5,6

35mm ohnisko, clona F8

Tady už jsou rohy docela rozmazané a přiclonění to jen pomalu zlepšuje. To už ale nastupuje difrakce, takže se snižuje ostrost v dalších částech obrazu.


35mm ohnisko, clona F4,5



35mm ohnisko, clona F5,6
 

35mm ohnisko, clona F8
 

Střed je přijatelný, rohy jsou lehce neostré. S přicloněním stoupá difrakce a opět klesá celoplošná ostrost.


144mm ohnisko, clona F5,3

144mm ohnisko, clona F8

Na 144mm ohniskové vzdálenosti má střed průměrnou ostrost a nepříliš výrazný kontrast. Rohy jsou lehce neostré. Přiclonění navyšuje difrakci.


310mm ohnisko, clona F5,6

310mm ohnisko, clona F8

Ostrost je celoplošně nepříliš výrazná kvůli difrakci obrazu. Rohy jsou na tom jen o trochu hůře.


605mm ohnisko, clona F5,6

605mm ohnisko, clona F8

Středová ostrost je slabší stejně jako kontrast. Pravé rohy testovaného kusu objektivu zde byly slabší, levé jsou celkem v pořádku.


1200mm ohnisko, clona F5,9

1200mm ohnisko, clona F8

Na nejdelší ohniskové vzdálenosti opět chybí výraznější ostrost a kontrast, rohy ale nejsou proti středu o moc horší. Přiclonění zvyšuje difrakci obrazu.


Chromatická aberace


Vyzkoušíme i úroveň chromatické aberace. Protože její úroveň je v JPEGu a RAWu v podstatě stejná, budou zveřejněny jen snímky z RAWu.



20mm ohnisko, clona F2,8



20mm ohnisko, clona F8



Na nejširší ohniskové vzdálenost je aberace docela viditelná a cloněním se příliš nesnižuje. Spíše ji difrakce rozprostře na větší plochu, díky čemuž není tak výrazná.



36mm ohnisko, clona F3,5



36mm ohnisko, clona F8



36mm ohnisková vzdálenost je na tom ještě hůře, zde je chromatická aberace opravdu hodně výrazná a zároveň to jsou jediné testovací snímky chromatické aberace, kde tato vada byla v JPEGu o něco nižší, modré kontury nebyly až tak výrazně modré.



66mm ohnisko, clona F4,2



66mm ohnisko, clona F8



Zde jsou barevné změny o mnoho menší, spíše tu najdete jen lehké namodralé duchy, s přicloněním postupně mizí.



125mm ohnisko, clona F5,2



125mm ohnisko, clona F8



I na 125mm ohniskové vzdálenosti už aberace nedělá tolik problémů, stále tu ale vidíte duchy (zejména na tmavé větvi).



236mm ohnisko, clona F5,5



236mm ohnisko, clona F8



U 236mm ohniskové vzdálenosti jsou opět vidět namodralí duchové, clonění výrazně snižuje tyto barevné změny.



415mm ohnisko, clona F5,6



415mm ohnisko, clona F8



Tady se chromatická aberace v podstatě nevyskytuje. Neostrost je způsobená větrem (a tedy pohybem listí) při focení snímku.



811mm ohnisko, clona F5,6



811mm ohnisko, clona F8



S dalším nárůstem ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace opět lehce vkrádá do snímků.



1200mm ohnisko, clona F5,9



1200mm ohnisko, clona F8



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je vidět aberaci v bokehu, zaostřené plochy na tuto vadu až tolik netrpí.

Nejnovější články
Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů

Nové objektivy Canon řady RF pro full frame CSC fotoaparáty mají navíc jeden prstenec zvaný Control Ring. Ten umožňuje např. změnu ISO citlivosti nebo jiných parametrů. Za příplatek vás Canon zbaví aretovaných poloh, což se hodí např. pro video.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
25.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala17 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře