Panasonic Lumix FZ72: nejširší i nejdelší

Panasonic Lumix FZ72: nejširší i nejdelší
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek rekordnímu ultrazoomu Panasonic Lumix FZ72. Zatímco Panasonic se teď dlouhá léta držel se zoomem při zemi, nyní otočil a představil fotoaparát s 60× optickým zoomem! Jak ale bude fotit?
K oblíbeným
reklama

Optický a digitální zoom


Optický zoom je patrně největším lákadlem tohoto fotoaparátu. Vždyť 60× optický zoom, to tu ještě nebylo. Na následujících snímcích se podíváme, co to znamená v praxi.


Panasonic Lumix FZ72 zoom 20mm ohnisko 1

expoziční čas 1/160 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je opravdu extrémně široký, něco takového jsme tu u kompaktu ještě neměli. Nejblíže tomu byl Samsung WB210 se speciálním 21mm režimem. Zde se na obraz vešla téměř celá řada paneláků a ten poslední je vidět dokonce celý a obloha nad ním. Menší nadšení ale plyne z kvality obrazu. Prostředek je celkem přijatelný, směrem k rohům ale klesá ostrost, kontrast a roste i chromatická aberace. V RAWu jsou vidět trochu lepší detaily. Počítejte s jasovým šumem i při nejnižší citlivosti.


Panasonic Lumix FZ72 zoom 1200mm ohnisko 1

expoziční čas 1/60 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 1200 mm, klikněte pro zvětšení



Zoom je opravdu neuvěřitelný, objektiv je v tomto ohledu neuvěřitelně univerzální. Střed je přiměřený, nicméně i tak tu najdete chromatickou aberaci.


Panasonic Lumix FZ72 zoom 20mm ohnisko 2

expoziční čas 1/640 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Zde je opravdu vidět extrémně široký úhel záběru, do snímku se vešlo i parkoviště dole. Uprostřed je kresba přiměřená, směrem k rohům ostrost poněkud klesá.


Panasonic Lumix FZ72 zoom 1200mm ohnisko 2

expoziční čas 1/100 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 1200 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je opravdu hodně výrazné. Ostrost sice není nějak vysoká, ale je vyrovnaná po celé ploše, a tak i rohy vypadají slušně a bez chromatické aberace. Musíte ale počítat s tím, že na delších ohniscích obecně budou mít snímky často menší kontrast, byť zde se k tomu přičinil i vzdušný závoj.


Panasonic Lumix FZ72 zoom 1200mm ohnisko s digitálním zoomem 2

expoziční čas1/125 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 1200 mm + 5× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát disponuje navíc 5× digitálním zoomem, díky čemuž se dá dostat na přepočtených 6000 mm, ale v praxi to opravdu k ničemu užitečnému není. I v malých rozlišeních je degradace obrazu viditelná.


Měření rychlosti


Pochopitelně vyzkoušíme i rychlostí přístroje. K testu byla využita rychlá SDHC karta s kapacitou 16 GB, konkrétně jde o model SanDisk Extreme UHS-I Class 10, u nějž výrobce hovoří o zapisovací rychlosti až 45 MB/s (v naší recenzi jsme této kartě naměřili necelých 41 MB/s).
  • První snímek - 1,45 sekundy
  • První snímek se zoomem - 7,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 až 0,25 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí mid - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 1,1 sekundy (podle toto, zda je předostřeno z předchozího snímku)
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,7 sekundy (je ale potřeba vyčíhnout správný okamžik, občas se dá i 0,45 sekundy, občas ale buffer nestíhá a zmáčknutí se neregistruje)
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,45 sekundy (pokud se zadaří, po 3 snímcích stoupá na 2,4 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,45 sekundy (po 2 snímcích stoupá na 3,6 sekundy)
  • Sekvenční snímání 2fps JPEG - 2,05 fps (po 5 snímcích klesá na 1,45 fps)
  • Sekvenční snímání 2fps RAW - 2,1 fps (po 3 snímcích klesá na 0,15 fps)
  • Sekvenční snímání 2fps RAW+JPEG - 2,15 fps (po 3 snímcích klesá na 0,15 fps, v jednom z testovacích kol jsem se ale dostal na 0,25 fps)
  • Sekvenční snímání 2fps AF JPEG - 1,9 fps (po 4 snímcích klesá na 1,25 fps)
  • Sekvenční snímání 5fps JPEG - 4,35 fps (po 3 snímcích klesá na 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání 5fps RAW - 4,3 fps (po 3 snímcích klesá na 0,15 fps)
  • Sekvenční snímání 5fps RAW+JPEG - 4,3 fps (po 3 snímcích klesá na 0,15 fps)
  • Sekvenční snímání 5fps AF JPEG - 4,25 fps (po 3 snímcích klesá na 1,05 fps)
  • Sekvenční snímání 9fps JPEG - 7,7-9,1 fps (3 snímky)
  • Sekvenční snímání 9fps RAW - 9,1 fps (3 snímky, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání 9fps RAW+JPEG - 7,4 fps (3 snímky, ukládání 12 sekund)
  • Sekvenční snímání s bleskem - 1,7 fps (5 snímků)
  • Přezoomování pomalé - 6,2 sekundy
  • Přezoomování rychlé - 2,9-3,2 sekundy

Přístroj rychle nabíhá, pokud nechcete zoomovat nebo něco nastavovat. Pokud ano, je tu prodleva něco přes sekundu poté, co už je k dispozici obraz. I proto fotografie s plným zoomem zabere téměř 7,5 sekundy. Ostření je velmi rychlé, pohybuje se mezi 0,2 až 0,35 sekundy, což je na ultrazoom vynikající. Samozřejmě pokud je obraz naprosto rozostřený, trvá ostření déle, ale dokonce i na max. zoomu to nepřesahuje výrazně přes sekundu (za přiměřeného světla denního interiéru a kontrastní ploše pro ostření). Prodlevy mezi snímky jsou na úrovni zrcadlovek, ale nesmíte spoušť mačkat až moc rychle, jinak na zmáčknutí nezareaguje. Sekvenční snímání dosahuje rychlosti udávanou výrobcem, ale buffer na snímky je příliš malý a stačí tak na 3-5 snímků, a to i v JPEGu. Malý buffer poznáte zejména při expozičním bracketingu do RAWu. První dva snímky se vyfotí okamžitě, třetí až po dalších 4 sekundách. V JPEGu je expoziční bracketing lépe použitelný.


Vyvážení bílé, scénické a barevné režimy


Systém vyvažování bílé je přijatelný, ale má své rezervy. Za dobrého světla a dokonce i v interiérech funguje dobře, zde není co vytýkat. Problém má za zamračeného počasí. V lese podobně jako mnoho jiných kompaktů volí silnou expozici a studenější barvy, naopak na volném prostranství má pro Panasonic typicky zvláštní podání zelené do trochu žlutohnědozelených barev. U všech vyvážení můžete provést ještě doladění na barevné škále a oceňuji i jednoduché snímání šedé plochy pro vlastní vyvážení (zabírá jen část plochy uprostřed obrazu).


automatika



denní světlo
 

deštivo



přítmí
 

blesk



žárovka
 

vlastní nastavení



2500K
 

10000K
 

Dále si můžete vybrat z mnoha různých stylů snímků, u nichž lze ovlivnit kontrast, ostrost, saturaci a míru odšumování (vše od -2 do +2). U černobílého ladění akorát nenastavujete saturaci, ale barevný tón do sépiové nebo namodralé.


standardní



živé
 

přirozené



černobílé
 

krajina

portrét

Za další tu máte režim Kreativní (na horním kolečku), který vám nabízí spoustu zajímavých stylů snímků. Hraví zákazníci zde budou jako doma.


bez úprav



expresivní
 

retro



starodávný
 

jasné světlo



ow key
 

sépie



dynamický monochromatický
 

působivé umění



vysoká dynamika
 

křížový proces



efekt hračky
 

efekt miniatury



měkké zaostření
 

hvězdicový filtr

jednobodobá barva

Režimů je to tedy opravdu dost. U jednobodové barvy se mi nelíbilo to, že fotoaparát neříká, jak vybrat onu jednu barvu. Potřeboval jsem až manuál (jedná se o tlačítko Fn2, levou šipku).


Panasonic Lumix FZ72 panorama 1

expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Režim panoramat vypadá na první pohled slibně. Můžete si vybrat snímání do všech čtyř stran, tedy i focení na výšku. Dokonce lze snímkům přidat barevné efekty jako z režimu Kreativní (tabulka výše). Bohužel jste omezeni pouze na 20mm ohniskovou vzdálenost a brzy zjistíte, že kvalita výsledných panoramat je hluboce podprůměrná. Rozlišení je velmi malé (zde jen 4048×864 pixelů) a i toto malé množství pixelů je výrazně rozpatlaných. Tato zmenšenina, kterou vidíte v článku se šířkou 550 pixelů je tak maximum, co se dá použít.


Panasonic Lumix FZ72 panorama 2

expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Ani další pokusy nedopadly moc dobře, u rovných linií, které jsou dost blízko, se vám může navíc stát, že budou potrhané.

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře