Panasonic Lumix G1: jde to i bez zrcadla!

Panasonic Lumix G1: jde to i bez zrcadla!
Zrcadlovka bez zrcadla - tak prezentuje Panasonic nový Lumix G1. Mnozí jej srovnávají s klasickými EVF kompakty, někteří se zrcadlovkami, většina se podivuje nad vysokou cenu. Málokdo se však ptá, zda nejde o zrcadlovku vyššího low-endu, jen bez zrcadla.
K oblíbeným
reklama
Kvalitu snímků můžete ještě posoudit z přiložených 13 fotografií. Ty by měly ujasnit názor na schopnosti fotoaparátu Panasonic Lumix G1.


expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (95) mm, klikněte pro zvětšení

Vysoké rozlišení na větším čipu se podepisuje na lepší obrazové kvalitě, než jsme zvyklí u kompaktů. Budova je i přes nepříznivé počasí poměrně ostrá s jasně danými hranami, i když kontrast by mohl být větší. Chromatické aberace téměř nelze vidět.


expoziční čas 1/50 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 45 (90) mm, klikněte pro zvětšení

Při tomto osvětlení nebyl s manuálním ostřením nejmenší problém. Hloubka ostrosti je při maximálním ohnisku a minimální cloně příkladně malá. I přes citlivost ISO 800 působí snímek ostře a jasový šum, ač viditelný, nekazí dojem z fotografie.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (95) mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie byla pořízena s filmovým režimem Dynamický B&W. Je tedy o něco kontrastnější a v černobílé škále. Snímku není co vytýkat. Snad jen slunce, které je schováno za rohem obrazu, by mohlo svým světelným závojem méně zesvětlovat levý horní roh fotografie.


expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 45 (90) mm klikněte pro zvětšení

Uvítal bych trochu méně barevného šumu, ale na citlivost ISO 800 a nepříliš silné osvětlení to je dobré. Kvalita snímku je rozhodně přijatelná.


expoziční čas 1/800 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (95) mm, klikněte pro zvětšení

Pozadí sice není tak silně rozmazáno jako s full frame zrcadlovkami, ale určitě to není zas tak špatné. Každopádně i majitelé nejlepších kompaktů si zpravidla mohou nechat o něčem takovém jenom zdát.


expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (70) mm, klikněte pro zvětšení

Snímek je vykreslen hezky. Potěšila mě zejména absence šumu. Není zde ani ten barevný, který je u G1 docela často k vidění.


expoziční čas 1/25 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 45 (90) mm, klikněte pro zvětšení

I přes vysokou citlivost si snímek zachovává rozumnou kvalitu. Šum je sice na hladších plochách patrný, ale pro tisk normálních snímků nebude velkým problémem.


expoziční čas 1 s, clona F3,5, citlivost ISO 800, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek byl s časem 1 sekunda pořízen z ruky. Pochopitelně s podporou parapetu. Je vidět, že stabilizace toho dokáže docela dost ustát, nicméně o 100% ostrosti se pochopitelně mluvit nedá. Na obloze se vyskytuje nepříliš hezký barevný šum, ale už jen trochu světlejší plochy jsou šumem postiženy minimálně a vypadají dobře.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (90) mm, klikněte pro zvětšení

Zde se fotoaparát choval velmi slušně. Využil jsem mírnou podexpozici pro ztmavení pozadí. Díky nízké citlivosti na snímku prakticky nenaleznete šum. Pozadí je díky delšímu ohnisku a co nejnižší cloně rozmazané, čímž vytahuje první světlo lustru do popředí.


expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 45 (95) mm, klikněte pro zvětšení

Když se mi dostal do rukou k testu fotoaparát s velkým čipem a objektivem, který je schopný ostřit na krátké vzdálenosti i s maximálním ohniskem, pochopitelně jsem jen těžko odolával tomu, abych fotil snímky s rozostřeným pozadím. To by sice mohlo být ještě trochu více rozostřené, ale i tak si s tímto efektem dá vyhrát docela dost.


expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Proti výrazně modré obloze se naštěstí fialová chromatická aberace poněkud ztrácí, ale bohužel její přítomnost si i tak při zvětšení všimnete. Na snímcích normální velikosti o tom ale pochybuji.


expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (95) mm, klikněte pro zvětšení

Snímek vyjeté stopy ve sněhu. Automatika pochopitelně takto světlý snímek podexponovává. Škoda, že není přítomen scénický režim sníh, nicméně nastavit korekci expozice "do plusu" je ještě jednodušší. Zejména pomocí předního voliče, se kterým je práce opravdu velmi svižná.


expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Opět jsem využil filmový režim Dynamický B&W. Snímky ve sněhu vypadají s tímto režimem opravdu krásně.


Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře