Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9: skutečně výborný

28.2.2018, Milan Šurkala, recenze
Panasonic nedávno představil nový CSC fotoaparát Lumix G9. Jde v podstatě o takovou vlajkovou loď mířenou více pro fotografy než video, pro které je tu GH5. Máme tu např. 80MPx multiexpoziční režim.
Tradičně zajímavou kapitolou bude měření šumu, které provedeme na třech různých scénách. Začneme snímky aut a výřezy při různých citlivostech. Fotografie budou prezentovány v JPEGu a jako převedené z RAWu přes Camera Raw s vypnutým odšumováním.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Při nejnižší citlivosti není se šumem žádný problém, vše je čisté.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 400 je dosti čisté a nevidím zde žádné větší problémy.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Citlivost ISO 800 přidává do RAWu trochu jasového šumu. JPEGy se pak lehce začínají třepit.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Při citlivosti ISO 1600 je už jasový šum v RAWu výraznější, pořád je to ale dostatečné pro kvalitní snímky.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
U ISO 3200 to je už ale znatelně horší. Do hry ve vyšší míře vstupuje barevný šum a JPEGy kvůli jeho odstraňování začínají přicházet o saturaci barev. Pořád je to ale rozumně použitelná citlivost.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
Pokud nemusíte, na citlivost ISO 6400 bych už nechodil. Barevného šumu je opravdu dost a JPEGy ztrácí barvy i detaily. Dá se to sice nouzově použít, ale pro kvalitní snímky to už přeci jen není.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
ISO 12800 je logicky ještě horší. Barevný šum dále roste a JPEGy jsou téměř bez barev. Ty se dost rozpíjí, což platí i o detailech.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Maximální citlivost ISO 25600 se už v podstatě nedá používat k ničemu rozumnému. RAW hraje všemi barvami, naopak JPEG nemá téměř žádné. Nebudou chybět ani snímky konvertované do rozlišení 12 megapixelů pro vzájemné srovnání mezi recenzemi.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Jak je vidět, ve 12MPx rozlišení jsou dosti slušné i snímky při citlivosti ISO 3200. Výše je už rozmývání přeci jen docela silné.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum zajíc 20MPx
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Na 4/3" snímač jsou výsledky dost solidní. ISO 1600 vypadá stále velmi dobře a ani ISO 3200 na tom není nějak zle. U citlivosti ISO 6400 už ale roste barevný šum v RAWu. JPEGy se rozmývají, ale ne nějak dramaticky.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Po konverzi na 12 megapixelů (pro možnost srovnání výstupů s dalšími fotoaparáty) vypadají snímky o něco detailněji a s mírnějším šumem. Podíváme se ale nyní na srovnání s multiexpozičním režimem se zvýšeným rozlišením na 80 megapixelů.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum zajíc multiexpozice
 
výřezy ze snímků (vlevo 20MPx RAW, vpravo 80MPx RAW)
 
Fotografie ve zvýšeném rozlišení na první pohled nevypadá nějak výrazněji lépe, ale je to jen zdání, jak si ukážeme poté, co tyto snímky zmenšíme na 20 megapixelů a srovnáme je s původními 20MPx snímky.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum multiexpozice 20MPx
 
výřezy ze snímků (vlevo 20MPx RAW, vpravo 80MPx RAW zmenšený na 20 MPx)
 
Multiexpozice je k dispozici jen do citlivosti ISO 1600. Detaily jsou výraznější a výrazným vylepšením je také znatelně nižší šum. Na snímky pořízené v tomto režimu se budeme moci podívat i v některých dalších kapitolách.
 
Panasonic Lumix G9 ISO šum bílá plocha
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum začíná být výraznější u citlivostí nad ISO 3200. V JPEGu je barevné odšumování provedeno účinně, takže s fleky se nesetkáte ani u nejvyšších citlivostí.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.