Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GF1: nejlepší Micro Four Thirds?

26.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším testem prošel Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix GF1, který přináší mnohem menší rozměry než starší G1 a GH1. Zaboduje nebo propadne? Tentokrát jsme otestovali verzi se základním objektivem 14-45 mm F3,5-5,6 a optickou stabilizací.
Panasonic použil 4/3" Live MOS čip s rozlišením 12 megapixelů. Díky tomu by měl mít mnohem lepší kvalitu obrazu než kompakty a jen o trochu horší než klasické APS-C zrcadlovky. Na následujících snímcích můžete sami posoudit kvalitu obrazu. Modrá plocha ukazuje jasový šum, bílá pak barevný a malá písmena jsou pak ukazatelem zachování detailů. K dispozici jsou snímky z JPEG i konverzí z RAWu bez odšumování.


testovací snímek


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 100 není žádný problém, se šumem se v podstatě nesetkáte. Linie jsou čisté a ostré.


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 200 šum rovněž není žádný problém. Snímek má velmi jemné a příjemné zrno, které ničemu nevadí.


ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAWu)

Rovněž ISO 400 nabízí dobrou kvalitu obrazu. Jde vidět trochu vzrůstající jasový a barevný šum, je to ale stále dobré a vhodné pro drtivou většinu fotografií.


ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAWu)

Jak je vidět v RAWu, ISO 800 už produkuje hodně barevného šumu. Ostrost je ale výborná. JPEG nasazuje výraznější odšumování zejména v barevné složce. Snímek je i tak poměrně dobrý, je zde sice trochu slabší ostrost, ale jasový šum má stále příjemnou strukturu.


ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 1600 už velmi výrazně bojuje s barevným šumem, který je u RAWu značný. JPEG nasazuje silné odšumování, takže detaily začínají mizet, stejně tak slábne barevnost snímku. Jde-li o kvalitnější snímky, skončil bych u předchozí citlivosti ISO 800. Výše už začíná kvalita snímků výrazně ztrácet.


ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Nejvyšší citlivost ISO 3200 už nepřináší nic dobrého. Šumu je hodně, a to jak barevného, tak i jasového. Zde 4/3" čip na nejlepší APS-C zrcadlovky opravdu nemá. Dále se podíváme na vliv redukce šumu na kvalitu obrazu. Snímky byly foceny při ISO 800 na minimální, střední a maximální nastavení.


ISO 800, redukce šumu -2


ISO 800, redukce šumu +0


ISO 800, redukce šumu +2

Začneme nejsilnějším nastavením. To viditelně zeslabuje jasový šum, ale zanechává občasné ustřelené pixely. Navíc se ztrácí ostrost. Prostřední nastavení je rozumný kompromis mezi šumem a ostrostí, šum už je také pravidelnější. Při nejslabším odšumování se sice budete muset smířit s výraznějším jasovým šumem, ten je ale nádherně pravidelný a hlavně je zachována velmi dobrá ostrost snímku. Pokud tedy chcete co nejlepší snímky, doporučuji nastavit redukci šumu někde od -2 po 0. Nyní se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce.


testovací obrazec



ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAW)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAW)

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (konverze z RAW)

Do citlivosti ISO 400 není žádný problém. Od ISO 800 je znát odšumování, kdy snímek v RAWu je výrazně ostřejší, ale také začíná být sužován barevným šumem. S dalším navýšením citlivosti opět v JPEGu klesá úroveň detailů. Ještě se podíváme na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAW)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAW)

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (konverze z RAW)

I zde jde vidět, že silněji se šum projevuje až od ISO 800, kde začínají být barevné fleky dost vidět. Nejvyšší ISO 3200 je už doslova nepoužitelné.



Jak je vidět na grafu, v RAWu je opravdu rozdíl jasů (a barevných složek jasu) s rostoucí citlivostí dosti vysoký.



Při focení do JPEGu je patrné, že do ISO 400 se ještě barevný šum a odšumování obecně příliš neřeší. Od ISO 800 se ale všechny barevné složky slily dohromady, což zpravidla znamená výraznější odšumování (hlavně tedy barevného šumu). ISO 1600 je odšumováno ještě silněji (rozdíly jsou totožné, viz křivka "jas 2,5x", tedy 2,5krát zvětšená pro názornost).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.