Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GF1: nejlepší Micro Four Thirds?

26.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším testem prošel Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix GF1, který přináší mnohem menší rozměry než starší G1 a GH1. Zaboduje nebo propadne? Tentokrát jsme otestovali verzi se základním objektivem 14-45 mm F3,5-5,6 a optickou stabilizací.

Sférické zkreslení a vinětace


Co se týče zkreslení, na nejširším ohnisku uvidíte typické sférické zkreslení, které se výrazně vyskytuje jen v rozích (zbytek obrazu je zkreslením téměř nedotčen). Je však vidět silná vinětace. Na nejdelším ohnisku zmizí jak zkreslení, tak i vinětace.


ohnisko 14 (28) mm

ohnisko 45 (90) mm

Na dalších snímcích se podíváme opět na vinětaci, ale i na aberaci a především na ostrost v rozích. Nejprve začneme na nejširším ohnisku. Vpravo dole je obraz z prostředku, vlevo nahoře pak z horního levého rohu.


clona F3,5


clona F5,6

clona F8


clona F11

clona F16

clona F22

Na plně otevřenou clonu je vidět, že objektiv opravdu trpí na vinětaci, ostrost je slabší. S přicloněním na F5,6 roste ostrost a klesá vinětace. Od F8 lze považovat výsledek za velmi dobrý, vinětace je minimální a ostrost v rozích docela ujde. Pak až při F22 lze vidět mírnou ztrátu ostrostí vlivem difrakce. Dále je na řadě ohnisko 28 (56) mm.


clona F5,1


clona F5,6

clona F8


clona F11

clona F16

clona F22

Na těchto středních ohniscích není problémem ani vinětace, ani chromatická aberace. Tyto optické vady zde prostě nenajdete. Výrazná je ale neostrost v rozích. Ta se sice mírní s přicloněním, ale ostré rohy dostanete opravdu až při maximálních clonách (kde zase klesá ostrost zbytku vlivem difrakce).


clona F5,6


clona F8

clona F11


clona F16

clona F22

U největšího ohniska 45 (90) mm mírně vzrostla vinětace, ale nejedná se o nic vážného. Ostrost v rozích je od clony cca F8 poměrně rozumná. Chromatickou aberaci jsem nepozoroval.


Vyvážení bílé, barvy


Prakticky s každým novým firmwarem se zlepšuje práce s vyvážením bílé. Námi testovaná verze s firmwarem 1.1 v tomto neměla větší problém. Barvy byly většinou takové, aby daly ponětí o světelné atmosféře, ale nebyly extrémní. Vyvážení bílé lze uživatelsky nastavit od 2500 K do 10000 K.


auto


slunečno

zataženo


stín

žárovka


blesk (bez blesku)

blesk (s bleskem)


2500 K

10000 K

Totéž v jedné klasičtější scéně, bohužel při nepříznivém počasí nepůjde vliv barev moc vidět.


auto


slunečno

zataženo


stín

žárovka


blesk (bez blesku)

2500 K

10000 K

U Lumixu GF1 lze nastavit také několik typů filmových režimů


standardní


dynamický

přírodní


jemný

nostalgie


živé barvy

standardní B&W


dynamický B&W

jemný B&W

V režimu Mé barvy dále můžete upravovat vlastnosti barev.


výchozí


výrazný

retro


přirozený

elegantní


černobílý

dynamický styl


siluety

barva (do červena)


barva (do modra)

jas (minimum)


jas (maximum)

sytost barev (minimum)

sytost barev (maximum)

V rámci filmových režimů můžete upravovat kontrast, ostrost a saturaci. My se podíváme na první dva parametry.


kontrast -2


kontrast +0

kontrast +2

A na závěr ještě úprava ostrosti.


ostrost -2


ostrost +0

ostrost +2
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.