Panasonic Lumix GF1: nejlepší Micro Four Thirds?
Naším testem prošel Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix GF1, který přináší mnohem menší rozměry než starší G1 a GH1. Zaboduje nebo propadne? Tentokrát jsme otestovali verzi se základním objektivem 14-45 mm F3,5-5,6 a optickou stabilizací.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix GF1: nejlepší Micro Four Thirds?
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Stabilizace, videosekvence, portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Co se týče zkreslení, na nejširším ohnisku uvidíte typické sférické zkreslení, které se výrazně vyskytuje jen v rozích (zbytek obrazu je zkreslením téměř nedotčen). Je však vidět silná vinětace. Na nejdelším ohnisku zmizí jak zkreslení, tak i vinětace.
ohnisko 14 (28) mm |
ohnisko 45 (90) mm |
Na dalších snímcích se podíváme opět na vinětaci, ale i na aberaci a především na ostrost v rozích. Nejprve začneme na nejširším ohnisku. Vpravo dole je obraz z prostředku, vlevo nahoře pak z horního levého rohu.
clona F3,5 |
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
clona F22 |
Na plně otevřenou clonu je vidět, že objektiv opravdu trpí na vinětaci, ostrost je slabší. S přicloněním na F5,6 roste ostrost a klesá vinětace. Od F8 lze považovat výsledek za velmi dobrý, vinětace je minimální a ostrost v rozích docela ujde. Pak až při F22 lze vidět mírnou ztrátu ostrostí vlivem difrakce. Dále je na řadě ohnisko 28 (56) mm.
clona F5,1 |
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
clona F22 |
Na těchto středních ohniscích není problémem ani vinětace, ani chromatická aberace. Tyto optické vady zde prostě nenajdete. Výrazná je ale neostrost v rozích. Ta se sice mírní s přicloněním, ale ostré rohy dostanete opravdu až při maximálních clonách (kde zase klesá ostrost zbytku vlivem difrakce).
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
clona F22 |
U největšího ohniska 45 (90) mm mírně vzrostla vinětace, ale nejedná se o nic vážného. Ostrost v rozích je od clony cca F8 poměrně rozumná. Chromatickou aberaci jsem nepozoroval.
Vyvážení bílé, barvy
Prakticky s každým novým firmwarem se zlepšuje práce s vyvážením bílé. Námi testovaná verze s firmwarem 1.1 v tomto neměla větší problém. Barvy byly většinou takové, aby daly ponětí o světelné atmosféře, ale nebyly extrémní. Vyvážení bílé lze uživatelsky nastavit od 2500 K do 10000 K.
auto |
slunečno |
zataženo |
stín |
žárovka |
blesk (bez blesku) |
blesk (s bleskem) |
2500 K |
10000 K |
Totéž v jedné klasičtější scéně, bohužel při nepříznivém počasí nepůjde vliv barev moc vidět.
auto |
slunečno |
zataženo |
stín |
žárovka |
blesk (bez blesku) |
2500 K |
10000 K |
U Lumixu GF1 lze nastavit také několik typů filmových režimů
standardní |
dynamický |
přírodní |
jemný |
nostalgie |
živé barvy |
standardní B&W |
dynamický B&W |
jemný B&W |
V režimu Mé barvy dále můžete upravovat vlastnosti barev.
výchozí |
výrazný |
retro |
přirozený |
elegantní |
černobílý |
dynamický styl |
siluety |
barva (do červena) |
barva (do modra) |
jas (minimum) |
jas (maximum) |
sytost barev (minimum) |
sytost barev (maximum) |
V rámci filmových režimů můžete upravovat kontrast, ostrost a saturaci. My se podíváme na první dva parametry.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
A na závěr ještě úprava ostrosti.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |