Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GH3: král Micro Four Thirds systému

24.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Panasonic nedávno představil svou vlajkovou loď, fotoaparát Lumix GH3, kterému se dnes podíváme na zoubek. Má nový 16MPx snímač, odolnější tělo a znovu vylepšené videosekvence. Vyzkoušeli jsme ho s ultrazoomovým objektivem 14-140mm a ultraširokoúhlým 7-14mm.
Panasonic Lumix GH3 má i přes stejnou velikost a efektivní rozlišení jiný čip než původní GH2. Celkové rozlišení se totiž snížilo o celý megapixel (z 18,3 MPx na 17,2 MPx), díky čemuž už fotoaparát nenabízí zachování ohniskové vzdálenosti při změnách poměru stran. Všechny jiné poměry stran než 4:3 se řeší prostým ořezem 4:3 snímku. Efektivní rozlišení zůstalo na 16 megapixelech a pořád jde o Micro 4/3 čip s rozměry 17,3×13,0 mm. Uvidíte výřezy z JPEGu se středním odšumováním a z RAWu. Ty jsem konvertoval přes Adobe DNG Converter a Camera Raw. Odšumování v JPEGu bylo nastaveno na střední úroveň.



ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu)



RAW je krásně čistý, JPEG je hladký, bez šumu, méně viditelné linie se zahlazují.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je nativní citlivost a množství šumu v podstatě stejné.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 400 není v RAWu ještě skoro žádný šum, i JPEGy jsou velmi kvalitní a není tu co vytýkat.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 dává v RAWu velmi jemný jasový šum, JPEGy se jen velmi lehce hrudkují. Naprosto bezpečně použitelná citlivost.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Ani citlivosti ISO 1600 se nemusíte bát. V RAWu se objevuje trochu barevného šumu, JPEG chytá jemnou zrnitost, ale stále si zachovává velmi solidní detaily i barvy.



ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 už dává v RAWu trochu výraznější barevný šum, stále to ale v slušném RAW konvertoru stačí na dostatečně kvalitní snímky. JPEG zůstává detailní, najdete tu ale ustřelené pixely. S ohledem na citlivost a velikost čipu je to vynikající práce.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Až citlivost ISO 6400 je první taková, která je hodně kompromisní. Zde už musíte přeci jen počítat se ztrátou barev i slabších detailů, ani z RAWu už toho tolik nevytřískáte.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 už začíná být opravdu nad síly čipu. RAW hraje všemi různými barvami, JPEG si zachovává jen výrazné detaily, barvy jsou potlačovány.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je tu spíše jen do počtu. Barevný šum je vysoký, JPEGy jsou rozmyté a flekaté. Podíváme se také na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých budeme sledovat míru zachování detailů.


ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix GH2 mi zde udělal opravdu velkou radost. Do citlivosti ISO 1600 téměř nevíte o šumu, jen velmi lehce klesá ostrost a dokonce i ISO 3200 je překvapivě koukatelné. ISO 6400 už ale přináší barevný šum a v JPEGu silné rozmývání ploch. Vyšší citlivosti jsou na tom pochopitelně už jen hůře.


ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do ISO 800 je barevný šum mírný, při ISO 1600 ještě akceptovatelný. ISO 3200 je na hraně a teprve ISO 6400 je opravdu hodně zašuměné. Zde se nový snímač předvedl opravdu dobře. U fotoaparátu můžete nastavit i sílu odšumování v rozsahu -5 až +5.



ISO 125, odšumování -5



ISO 125, odšumování +0



ISO 125, odšumování +5



Výchozí nastavení (použité prakticky v celé recenzi) je dost agresivní, co se týče stínů. Zde to není ani tolik vidět, ale třeba tráva pod stromem vypadá s potlačeným odšumováním o něco lépe. Naopak nejvyšší odšumování tyto plochy silně rozmývá, rozmyté jsou i některé větve stromu, a to při ISO 125!



ISO 1600, odšumování -5



ISO 1600, odšumování +0



ISO 1600, odšumování +5



Při vyšších citlivostech je to ještě více patrné. Střední síla odšumování už vytváří nepěkné digitální artefakty, silnější nastavení pak snímek doslova mydlí.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.