Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GH5 II: nejen pro vloggery

11.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix GH5 II: nejen pro vloggery
Nový Panasonic Lumix GH5 II míří zejména na vloggery, ale to zdaleka neznamená, že jen ně. Přináší lepší stabilizaci, 10bitové video je možné ukládat na kartu, umožňuje i streamování a lepší má být i DFD ostření. Je tomu ale skutečně tak?
Zde se budete moct podívat také na několik ilustračních snímků. Začneme těmi pořízenými s objektivem Leica 12-60mm F2.8-4.0 OIS.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 1
expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
Obraz je dostatečně kvalitní, ve stínech je přijatelné množství šumu. Můžete se podívat také na snímek v RAWu. Tam uvidíte, že lze docela dobře stahovat jasy, nicméně více prosvětlené stíny už vykazují větší šum (jasový i barevný).
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 2
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
4/3" snímač znamená, že si neužijete nějak dramatického mazání pozadí, na druhou stranu se světelnějšími objektivy si s hloubkou ostrosti můžete přeci jen trochu hrát.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 3
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
Míra detailů je velmi slušná. Scéna má vysoký dynamický rozsah a z jasů toho lze docela dost zachránit (nicméně ne všechno, některým přepalům už ani v RAWu nepomůžete), ve stínech se po prosvětlení opět objeví šum.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 4
expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 15 (30) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Tady to chtělo opravdu výraznou korekci do plusu, aby se bílá barva aspoň trochu blížila bílé a ne šedivé.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 5
expoziční čas 1/160 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Vysoké přiclonění vytvořilo efektní hvězdičku i odlesky, které mohou některým vadit, jiným se naopak mohou líbit. Prosvětlené stinné plochy jsou bohužel hodně rozmyté. Můžete se podívat na RAW, kde do stínů dostanete mnohem lepší kresbu (za cenu vyššího šumu).
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 6 (Ponte di Pietra v Tarentu)
expoziční čas 1/8 s, clona F2,8, citlivost ISO 1000, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
JPEG je navzdory poměrně vysoké citlivosti docela pěkný. V RAWu můžete velmi dobře stáhnout jasy, ale podstatně opatrnější musíte být se stíny.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 7 (Renault Twingo)
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
Při světelnosti F4 a 60mm reálné ohniskové vzdálenosti lze odpíchnout objekty od popředí a pozadí, nečekejte ale extrémní mazání. V tomto si ale určitě užijete větší legraci s použitou Leicou 12-60mm F2,8-4,0 než standardním Panasonicem 12-60mm F3,5-5,6.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 8
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
Oba tyto objektivy nabídnou docela solidní zvětšení. V dobrých světelných podmínkách tyto snímky zvládne Lumix GH5 II velmi dobře i díky tomu, že nemusí moc clonit (na rozdíl od full framů), v zásadě jsou na tom ale stejně (co full frame ztratí na nutnosti clonit a vyšší citlivosti, to nabere na nižším šumu - ve výsledku bude šum pravděpodobně podobný).
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 9
expoziční čas 1/800 s, clona F3,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 27 (54) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Snímek má slušnou kvalitu, opět vyžadoval výraznou korekci do plusu kvůli obrovskému zastoupení bílé barvy ve scéně.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 10
expoziční čas 1/50 s, clona F3,6, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 27 (54) mm, klikněte pro zvětšení
 
I přes citlivost ISO 3200 je snímek solidní, pochopitelně ale nepočítejte s kresbou ve stinných částech (např. palmy). Ani z RAWu tam už nedostanete moc kresby.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 11 (Bari)
expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Snímek je celoplošně dobrý, rozmývání naštěstí není příliš výrazné (bylo o něco sníženo).
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 12
expoziční čas 1/250 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Přiclonění na F16 pochopitelně přináší difrakci, tedy i méně výraznou ostrost (ta by tedy mohla být lepší, kdybych clonil méně). Fotoaparát opět poněkud podexponoval scénu. Líbí se mi docela slušná možnost stahovat jasy v RAWu, naopak dynamický rozsah ve stínech je spíše slabší.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 13
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
 
Fotografie má spoustu detailů, špatné nejsou ani ve stínech.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 14
expoziční čas 1/4000 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Lumix GH5 II zde dokázal s objektivem při světelnosti F2,8 mírně mazat pozadí.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 15
expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Opět je vidět slušná kvalita obrazu, popředí se povedlo mírně rozmazat. K dispozici je také RAW. Opět je vidět tendence k podexponování.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 12-60mm snímek č. 16
expoziční čas 1/5 s, clona F2,8, citlivost ISO 800, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Lumix GH5 II potěší vynikající stabilizací a zde jsem ani zdaleka nevyužil schopností přístroje. Tento snímek bych mohl bez větších potíží vyfotit i na základní citlivost a ještě trochu clonit. Ale bylo by zbytečné ukazovat vám všechny snímky při citlivosti ISO 200. Můžete se podívat i na RAW.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.