Panasonic Lumix GH5 II: nejen pro vloggery
11.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Nový Panasonic Lumix GH5 II míří zejména na vloggery, ale to zdaleka neznamená, že jen ně. Přináší lepší stabilizaci, 10bitové video je možné ukládat na kartu, umožňuje i streamování a lepší má být i DFD ostření. Je tomu ale skutečně tak?
Kapitoly článku:
Zde se budete moct podívat také na několik ilustračních snímků. Začneme těmi pořízenými s objektivem Leica 12-60mm F2.8-4.0 OIS.
expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
Obraz je dostatečně kvalitní, ve stínech je přijatelné množství šumu. Můžete se podívat také na snímek v RAWu. Tam uvidíte, že lze docela dobře stahovat jasy, nicméně více prosvětlené stíny už vykazují větší šum (jasový i barevný).
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
4/3" snímač znamená, že si neužijete nějak dramatického mazání pozadí, na druhou stranu se světelnějšími objektivy si s hloubkou ostrosti můžete přeci jen trochu hrát.
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
Míra detailů je velmi slušná. Scéna má vysoký dynamický rozsah a z jasů toho lze docela dost zachránit (nicméně ne všechno, některým přepalům už ani v RAWu nepomůžete), ve stínech se po prosvětlení opět objeví šum.
expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 15 (30) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady to chtělo opravdu výraznou korekci do plusu, aby se bílá barva aspoň trochu blížila bílé a ne šedivé.
expoziční čas 1/160 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Vysoké přiclonění vytvořilo efektní hvězdičku i odlesky, které mohou některým vadit, jiným se naopak mohou líbit. Prosvětlené stinné plochy jsou bohužel hodně rozmyté. Můžete se podívat na RAW, kde do stínů dostanete mnohem lepší kresbu (za cenu vyššího šumu).
expoziční čas 1/8 s, clona F2,8, citlivost ISO 1000, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
JPEG je navzdory poměrně vysoké citlivosti docela pěkný. V RAWu můžete velmi dobře stáhnout jasy, ale podstatně opatrnější musíte být se stíny.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
Při světelnosti F4 a 60mm reálné ohniskové vzdálenosti lze odpíchnout objekty od popředí a pozadí, nečekejte ale extrémní mazání. V tomto si ale určitě užijete větší legraci s použitou Leicou 12-60mm F2,8-4,0 než standardním Panasonicem 12-60mm F3,5-5,6.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
Oba tyto objektivy nabídnou docela solidní zvětšení. V dobrých světelných podmínkách tyto snímky zvládne Lumix GH5 II velmi dobře i díky tomu, že nemusí moc clonit (na rozdíl od full framů), v zásadě jsou na tom ale stejně (co full frame ztratí na nutnosti clonit a vyšší citlivosti, to nabere na nižším šumu - ve výsledku bude šum pravděpodobně podobný).
expoziční čas 1/800 s, clona F3,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 27 (54) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Snímek má slušnou kvalitu, opět vyžadoval výraznou korekci do plusu kvůli obrovskému zastoupení bílé barvy ve scéně.
expoziční čas 1/50 s, clona F3,6, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 27 (54) mm, klikněte pro zvětšení
I přes citlivost ISO 3200 je snímek solidní, pochopitelně ale nepočítejte s kresbou ve stinných částech (např. palmy). Ani z RAWu tam už nedostanete moc kresby.
expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Snímek je celoplošně dobrý, rozmývání naštěstí není příliš výrazné (bylo o něco sníženo).
expoziční čas 1/250 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Přiclonění na F16 pochopitelně přináší difrakci, tedy i méně výraznou ostrost (ta by tedy mohla být lepší, kdybych clonil méně). Fotoaparát opět poněkud podexponoval scénu. Líbí se mi docela slušná možnost stahovat jasy v RAWu, naopak dynamický rozsah ve stínech je spíše slabší.
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, klikněte pro zvětšení
Fotografie má spoustu detailů, špatné nejsou ani ve stínech.
expoziční čas 1/4000 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Lumix GH5 II zde dokázal s objektivem při světelnosti F2,8 mírně mazat pozadí.
expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 60 (120) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Opět je vidět slušná kvalita obrazu, popředí se povedlo mírně rozmazat. K dispozici je také RAW. Opět je vidět tendence k podexponování.
expoziční čas 1/5 s, clona F2,8, citlivost ISO 800, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Lumix GH5 II potěší vynikající stabilizací a zde jsem ani zdaleka nevyužil schopností přístroje. Tento snímek bych mohl bez větších potíží vyfotit i na základní citlivost a ještě trochu clonit. Ale bylo by zbytečné ukazovat vám všechny snímky při citlivosti ISO 200. Můžete se podívat i na RAW.