Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX100: pozoruhodný profi kompakt

27.5.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vás potěšíme testem fotoaparátu Panasonic Lumix LX100. Tento profi kompakt má 4/3" senzor a vysoce světelný objektiv Leica. Jeho světelnost má velmi pěkné hodnoty F1,7-2,8. Umí natáčet i 4K videosekvence

Sférické zkreslení


Fotoaparát provádí korekci zkreslení v JPEGu a přidává i korekční profily do RAWu. Proto RAW konvertory, které umí s těmito profily pracovat, provádí automaticky korekci a zkreslení je poměrně malé. Na nejširší ohniskové vzdálenosti to znamená mírné sférické zkreslení +0,8 %, na nejdelší ohniskové vzdálenosti pak +0,5 %. V nekorigovaném RAWu se ale ukazuje, že zkreslení je opravdu velmi silné a dosahuje hodnoty +7,9 % na minimálním zoomu. Na tom maximálním se nic nemění a zkreslení zůstává na +0,5%.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



75mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

75mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


S vinětací (tmavými rohy) se můžete setkat při nízkých clonách na obou koncích ohniskového rozsahu kde dosahuje hodnot přes 0,8 EV. Okolo 35-50mm ohniskových vzdáleností vinětace takřka neexistuje. Stejně tak i přiclonění tuto vadu významně snižuje.






Kresba v praxi


Zde se podíváme na kvalitu kresby uprostřed a v rozích obrazu. Začneme ostřením na krátké vzdálenosti v řádech desítek centimetrů.


24mm ohnisko, clona F1,7



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11

24mm ohnisko, clona F16

Se středem nejsou problémy ani při plně otevřené cloně. Rohy pochopitelně nejsou plně ostré a situace se zlepší až s přicloněním. Čekejte mírnou chromatickou aberaci.


35mm ohnisko, clona F2,3



35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16
 

Na 35mm ohniskové vzdálenosti je střed opět v pořádku. Při nízkých clonách jsou rohy velmi neostré, ale bez chromatické aberace. Lepší ostrost dostávají až někde okolo F8, to už se ale pomalu objevuje difrakce obrazu.


50mm ohnisko, clona F2,7



50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4



50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

Podobná situace je i na 50mm ohniskové vzdálenosti. Střed je v pořádku, s nízkými clonami jsou neostré rohy (v případě F2,7 je tu navíc odlesk, který vznikl nasvícením). Vyšší clony rohy zlepšují.


75mm ohnisko, clona F2,8



75mm ohnisko, clona F4



75mm ohnisko, clona F5,6



75mm ohnisko, clona F8



75mm ohnisko, clona F11

75mm ohnisko, clona F16

Na maximální ohniskové vzdálenosti střed není úplně ostrý, ale stále je přijatelný. Rohy trpí neostrostí na nižších clonách, s přicloněním se to opět zlepšilo.


24mm ohnisko, clona F1,7



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11

24mm ohnisko, clona F16

Střed je pěkně ostrý už při plně otevřené cloně, nejostřejší je zejména okolo clony F2,8. Při nízkých clonách ale nepočítejte s dobrou rohovou ostrostí. Spodní a horní hrana je docela v pořádku, ale vzdálenější pravá a levá je na tom podstatně hůře a jak vidíte, ani při vysokých clonách není jejich ostrost nějak nadprůměrná. Rohy jsou pak logicky ještě o něco horší.


35mm ohnisko, clona F2,3



35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16
 

U 35mm ohniskové vzdálenosti je střed vynikající už při nejnižší cloně zde lze jen chválit. Hrany jsou od F2,8 v pořádku, rohy ale chtějí ještě trošku přiclonit. Každopádně, i tak jde o velmi slušné výsledky.


50mm ohnisko, clona F2,7



50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4



50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

50mm ohnisková vzdálenost je výborná. Při F4 jsou rohy dosti ostré a na nižších clonách to není o mnoho horší. Počítejte s tím, že od F8 začíná nastupovat difrakce a u F11 si ji už určitě všimnete.


75mm ohnisko, clona F2,8



75mm ohnisko, clona F4



75mm ohnisko, clona F5,6



75mm ohnisko, clona F8



75mm ohnisko, clona F11

75mm ohnisko, clona F16

Na maximálním zoomu je vidět kusová neostrost objektivu. Při F4 jsou totiž pravé rohy dosti slušné, zatímco levá strana je neostrá i při F5,6 a F8 zaostřuje jen hranu, ale nikoli rohy.


Chromatická aberace


Tato kapitola se pak podívá na problematiku chromatické aberace.



24mm ohnisko, clona F1,7 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F1,7 (RAW)



24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F11 (RAW)



RAW ukazuje mírnou chromatickou aberaci na nižších clonách, JPEG ji potlačuje. S vyššími clonami se úroveň aberace trochu snižuje.



35mm ohnisko, clona F2,3 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F2,3 (RAW)



35mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



35mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U 35mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace nízká, hrany chytají jen jemný fialový nádech.



50mm ohnisko, clona F2,7 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F2,7 (RAW)



50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Při 50mm ohniskové vzdálenosti nižší clony vykazují namodralou aberaci, s přicloněním ale v podstatě úplně zmizí.



75mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



75mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



75mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



75mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



75mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



75mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Při maximálním zoomu byl problém spíše s odlesky než chromatickou aberací.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.