Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX3: nejtajnější přání vyslyšena

18.12.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Když Panasonic ohlásil kompakt LX3, zvedla se vlna nadšení. Vychytávky jako poměrně velký snímač s menším rozlišením, širokoúhlý objektiv s jedinečnou světelností, podpora HD a zajímavý retro design zněly výborně. Aspoň papírově to vypadá na dokonalý kompakt.
V této předposlední kapitole se můžete podívat na několik ilustračních snímků, které vám snad lépe představí možnosti fotoaparátu a kvalitu fotografií.


expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení

Malé maximální ohnisko nedovolilo větší přiblížení, a proto je tentokrát budova dolu poněkud malá. Detaily jsou však slušné a šum na snímku téměř nemáte šanci nalézt.


expoziční čas 1/400 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Tentokrát širokoúhlá fotografie stromu. Chromatická aberace není příliš patrná, jde vidět jen na některých větvičkách. Některé by mohly být trochu ostřejší, ale vcelku nemám ke kvalitě snímku větších výhrad.


expoziční čas 1/400 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení

Jeden pokus o fotografii lustru. Přestože bylo použito maximální ohnisko, byl jsem u světla velmi blízko. 60 milimetrů skutečně není mnoho.


expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 1600, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Fotoaparáty Panasonic mají jeden výtečný scénický režim a tím je Pískování (filmové zrno). Vzhledem k tomu, že se snímá pouze do rozlišení 3 megapixely (2,5 MPx při 3:2 a 2 MPx při 16:9), nevadí tolik ani vysoká citlivost ISO 1600, která snímkům poskytuje velmi zajímavé zrno, které je navíc podpořeno černobílým zpracováním. S tímto režimem jsem si opravdu rád hrál, uživatelé analogových zrcadlovek a černobílých filmů by jej mohli mít docela rádi.


expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Zatímco u obyčejných kompaktů se na fotografii vejde sotva jeden panelový dům, a to ještě nastojato, 24mm ohnisko umožňuje snímat i naležato. Vejdou se zde hned dva panelové domy a ještě je všude spousta místa. Díky nízké citlivosti je zde málo šumu, obloha vykazuje trochu barevného. Jsou na ní patrné nazelenalé flíčky, ovšem odšumovací software si s tím poradí bez sebemenšího problému a o detaily nepřijdete.


expoziční čas 1/125 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Věřte tomu nebo ne, ale i 24mm ohnisko může mít občas problém. Tento obrovský komín se mi na fotku jen tak nevešel a jedinkrát jsem musel s fotoaparátem trochu couvnout, což se vám s tímto fotoaparátem jen tak nestane. I zde byla použita citlivost ISO 80, takže se se šumem nemusíte vůbec zabývat. Chromatická aberace je rovněž téměř neznatelná, nic co by mohlo vadit i při hodně velkých zvětšeninách.


expoziční čas 1/80 s, clona F2,6, citlivost ISO 80, ohnisko 48 mm, klikněte pro zvětšení

Nyní se podíváme na jednu běžnější fotografii naší ruské havířovské Karosy. K snímku nelze mít větší výhrady, snad jen mírně fialové kontury větví by mohly trochu vadit.


expoziční čas 1/20 s, clona F2, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Konečně předkládám i fotografii ve vyšší citlivosti, zde je to ISO 400. V malém náhledu je vše v pořádku, při detailním zkoumání však zjistíte, že tato citlivost již svým šumem ničí detaily a jednotlivá vlákna nejsou až tak dobře patrná. Jednoduše ani větší čip s malým rozlišením nedokáže všechno. Každopádně ale třeba vzít v úvahu, že byla použita clona F2, která je pro jiné kompakty nedostižným snem. Všechny jiné kompaktní fotoaparáty (vyjma Ricohu GX200 se světelností F2,5) by potřebovaly minimálně dvakrát tak delší čas nebo dvakrát tak vysokou citlivost. Je jasné, že za daných podmínek vám žádný jiný kompakt bez stativu lepší výsledek než LX3 nenabídne.


expoziční čas 4 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Citlivost ISO 200 ve spolupráci se 4sekundovou expozicí se projevil na výraznějším šumu na obloze a ve stínech. V osvětlených oblastech je ale šum výrazně menší a snímek podstatně ostřejší bez výraznější degradace detailů. Musím pochválit vyvážení bílé, které dokázalo přesně zachytit barevnost a atmosféru scény.


expoziční čas 1/500 s, clona F2, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Pokud zastáváte názor, že kompakt nedokáže pracovat s hloubkou ostrosti, možná vás LX3 vyvede z omylu. Pochopitelně na zrcadlovky to stále zdaleka není, ale pozadí je rozmazáno velmi slušně. Schopnost ostřit již z velmi krátkých vzdáleností a clona F2 řeknou své.


expoziční čas 1/25 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Zde bylo použito manuální nastavení expozice (potřeboval jsem změřit délku expozice pro pinhole), automatika volila nižší citlivost, clonu a kratší čas se stejným výsledkem. Obloha má velmi zajímavé krupicové zrno. Je vidět, že správné nastavení expozice je v těchto podmínkách takřka nemožné, nebe bylo na většině fotografií výrazně světlejší než okolní krajina. Zde by možná pomohla inteligentní expozice.


expoziční čas 1/30 s, clona F2, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Zapínat Windows Vista po půl roce není dobrý nápad. Díky instalaci aktualizací jsem tak měl spoustu času zkoumat hloubku ostrosti a schopnost ostřit na krátké vzdálenosti. Docela nepříjemně mě překvapil znatelnější šum ve stinnějších částech snímku. U citlivosti ISO 125 bych to skutečně nečekal.


expoziční čas 1/10 s, clona F2,8, citlivost ISO 400, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení

Tento východ slunce byl opravdu překrásný, fotoaparát jej zachytil v přesných barvách. Šum na ISO 400 je znatelný, snímek si však zachovává velmi dobrou ostrost.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.