Panasonic Lumix S 18mm F1.8
, Milan Šurkala, recenze

Panasonic má už pěkně ucelenou nabídku kompaktních full frame objektivů se světelností F1,8. Poslední novinkou je Lumix S 18mm F1.8 (S-S18), který nabídne velmi širokoúhlý 100° záběr. My ho dnes otestuje na 24MPx fotoaparátu Lumix S5

Kapitoly článku:
V této kapitole se pak můžete podívat na několik snímků pořízených testovaným objektivem v různých podmínkách na těle Panasonic Lumix S5.
expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Širokoúhlé fotografie je radost fotit. Pokud člověk není na takto širokoúhlý záběr zvyklý, Lumix S18 mm F1.8 často potěší, že se do záběru často vejde více, než by čekal. Kresba je celoplošně slušná.
expoziční čas 1/125 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Velmi široký úhel záběru se často hodí v interiérech. Díky dobré světelnosti usnadňuje focení i za horšího světla, ale pak musíte počítat s malou hloubkou ostrosti, která u architektury nemusí být vždy žádoucí (pak je dobré clonit a v případě Panasonicu se lze spolehnout na velmi slušnou mechanickou stabilizaci v tělech fotoaparátů).
expoziční čas 1/400 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv je výborný pro vloggery. Tam přijde vhod 18mm ohnisková vzdálenost, tedy široký úhel záběru, takže fotoaparát v natažené ruce zabírá i dostatečné množství okolí (ale totéž platí např. i pro snímání ve stísněných prostorech ze stativu). V případě natáčení venku nezapomeňte na ND filtr, aby byla zachována malá hloubka ostrosti, je-li to žádoucí. Bokeh nicméně není příliš jemný. K dispozici je snímek v RAW formátu.
expoziční čas 1/800 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Opět solidní snímek s velmi širokoúhlým záběrem a dobrou kresbou.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Makro není silnou stránkou objektivu, což je dáno malým zvětšením i širokým úhlem záběru, nicméně přesto mě tato disciplína nějak bavila. Zde jsem trochu clonil, aby byla hloubka ostrosti aspoň trochu rozumná. Můžete si stáhnout snímek v RAW formátu.
expoziční čas 1/250 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, korekce -1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Ne vždy je ale dobré fotit s plným odcloněním. Hloubka ostrosti je i s mírným přicloněním malá, bokeh je přiměřený.
expoziční čas 1/250 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
I širokoúhlé snímky mohou mít malou hloubku ostrosti, což ukazuje tento snímek. Bokeh by mohl být i jemnější, na relativně levný širokoúhlý velmi světelný objektiv to ale není zlé.
expoziční čas 1/60 s, clona F1,8, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Dobrá světelnost umožní fotit s nižší citlivostí a dosáhnout nižšího šumu, což ale také závisí, jak moc dovolíte fotoaparátu jít s časem dolů (Panasonicy nejdou pod 1/60 sekundy, pokud nemusí, s manuálně nastaveným delším časem by tak mohl být snímek kvalitnější).
expoziční čas 1/200 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
V bokehu jde trochu vidět ne úplně přesně kruhový tvar clony po mírném přiclonění. Celkově ale vypadá docela jemně.
expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Opět vidíme slušnou kresbu, která směrem k rohům klesá jen mírně.
expoziční čas 1/250 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Širokoúhlý záběr a krátká snímací vzdálenost dokážou vykouzlit nebývalé kompozice, obzvlášť s velmi malou hloubkou ostrosti. Ostatně zde bylo potřeba středně clonit, aby nebylo téměř vše mimo hloubku ostrosti. Chromatická aberace v bokehu je patrná na několika málo místech.
expoziční čas 1/10 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
U této scény je takto široký záběr nezvyklý (většinou ji fotím s 24mm+ objektivy). Výsledek je slušný, přestože jsem moc neclonil. Můžete se mrknout i na fotografii v RAWu.
expoziční čas 1/250 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Tohle byla opravdu náročná fotografie. Minimální zaostřovací vzdálenost a plně otevřená clona nejsou zrovna kombinace, která by cokoli odpouštěla. Kontrast a ostrost jsou přesto poměrně dobré, působivé je zejména to, že u takto širokoúhlého záběru a velmi malého rozdílu vzdálenosti much od pozadí bylo dosaženo menší hloubky ostrosti a zajímavého trojrozměrného efektu. Náročná scéna se nicméně projevila nervóznějším bokehem a chromatickou aberací v něm.
expoziční čas 1/5000 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost, klikněte pro zvětšení
Širokoúhlý objektiv dokáže velmi dobře zvýrazňovat perspektivu. Při plně otevřené cloně je umocněn trojrozměrný efekt mírným rozmazáním pozadí, bokeh ale není úplně jemný (což při takto náročném pozadí není až tak překvapivé).
expoziční čas 1/60 s, clona F6,3, citlivost ISO 320, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
I při střední cloně F6,3 se při ostření na krátkou vzdálenost popředí a pozadí dost maže. Kresba je solidní.
expoziční čas 0,6 s, clona F4,0, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, korekce -2/3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady je vidět jedna záležitost, se kterou musíte u objektivu počítat. S delšími expozicemi a extrémně širokoúhlým záběrem se jakýkoli pohyb (obecně) projevuje výrazným posunem obrazu v rozích (silná perspektiva nepromine jakýkoli otáčivý pohyb). Stabilizace fotoaparátu se s tím snaží bojovat, ale ne vždy se to plně daří. Neostrost v levé části tedy není chybou objektivu, ale mou neschopností to udržet v ruce. Střed je ale perfektní. K dispozici je opět i RAW.
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 18 mm, klikněte pro zvětšení
Poslední snímek recenze ukazuje ještě jeden záběr architektury a městské krajiny. Ostrost je dobrá zejména uprostřed, směrem k rohům trochu klesá.