Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

11.3.2021, Milan Šurkala, recenze
Levnější full frame CSC fotoaparáty společnosti Panasonic dostaly nový setový objektiv. Je jím kompaktnější Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 (S-R2060). Nabídne působivou širokoúhlou ohniskovou vzdálenost 20 mm.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
V JPEGu i RAWu otevřeném ve většině konvertorů, které automaticky provádí korekce, se nesetkáte s nějak dramatickým zkreslením. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je to +1,6 %, což je tak na hranici toho, co může začít být patrné. Na maximálním zoomu je to pak +0,4 %, což si nevšimnete. Bez korekcí (např. přes RAW Therapee) je to ale dost jiné a nejširší úhel záběru vykazuje výrazné soudkovité zkreslení +5,8 %. Naopak na maximálním zoomu je to mírně viditelné -0,6% poduškovité zkreslení (poduškovité bývá obvykle více patrné i při menších absolutních hodnotách).
 

20mm ohnisková vzdálenost (JPEG, korigovaný RAW)

60mm ohnisková vzdálenost (JPEG, korigovaný RAW)

20mm ohnisková vzdálenost (nekorigovaný RAW)
60mm ohnisková vzdálenost (nekorigovaný RAW)

 

Vinětace

 
S vinětací si nebudete muset moc lámat hlavu. JPEGy i RAWy otevřené v moderních konvertorech tuto vadu téměř nevykazují a s výjimkou nejširší ohniskové vzdálenosti a minimální clony se vejdete do cca 1/3 EV. Pokud však vypnete korekci vinětace, hodnoty jsou značně odlišné. Při plně otevřené cloně se dostanete na 1,5 až 0,5 EV dle zoomu, při středních a vyšších clonách je to pak okolo 0,7 až 0,4 EV.
 
Panasonic Lumix S 20-60mm průběh vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Dále se podíváme na úroveň chromatické aberace. Nepozoroval jsem výraznějších rozdílů mezi JPEGy a RAWy, takže předkládám jen JPEGy. I v Raw Therapee (RAWy bez korekcí) není chromatická aberace výrazná a jsou zde jen jemní duchové, které v podstatě vidíme i zde.
 
20mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5
 

20mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
20mm ohnisková vzdálenost, clona F16
 
Na nejširší ohniskové vzdálenosti je vidět mírné barevné kontury, ale není to nijak vážné.
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F3,8
 

24mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F16
 
Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti to není vůbec špatné.
 
28mm ohnisková vzdálenost, clona F4,1
 

28mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
28mm ohnisková vzdálenost, clona F16
 
Také 28mm ohnisková vzdálenost je bez výraznějších barevných kontur.
 
36mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5
 

36mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
36mm ohnisková vzdálenost, clona F16
 
Jdeme dál a ani na 35 mm se to nijak nezhoršuje. Při nižších clonách jen mírné barevné změny.
 
60mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6
 

60mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
60mm ohnisková vzdálenost, clona F16
 
Končíme na maximálním zoomu a rovněž zde jsem barevných změn na kontrastních hranách. Dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.