Panasonic Lumix S 50mm F1.8
26.4.2022, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem Panasonicu pro jeho full frame CSC systém, na který se dnes podíváme, je pevná padesátka se světelností F1,8. Ta je mnohem levnější než mnohem větší verze Pro F1.4, přináší také kompaktnější rozměry.
Kapitoly článku:
Nesmí chybět ani několik ilustračních snímků pořízených s Lumixem S5 a testovaným 50mm objektivem.
expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Velmi dobrá kresba, a to celoplošně. Podívat se můžete také na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/2500 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv zde podal příjemný trojrozměrný efekt díky malé hloubce ostrosti i solidním detailům v zaostřené ploše.
expoziční čas 1/60 s, clona F2,5, citlivost ISO 125, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Velmi pěkné detaily a díky malé hloubce ostrosti také zajímavý bokeh s poměrně malým množstvím chromatické aberace.
expoziční čas 1/60 s, clona F1,8, citlivost ISO 1250, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
I přes plně otevřenou clonu je celoplošná ostrost poměrně solidní, stinnou stránkou je akorát trochu chromatické aberace u světel po stranách. K dispozici je také RAW.
expoziční čas 1/2000 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Dobrá světelnost umožňuje dosahovat malé hloubky ostrosti a jak vidíte, spolu s tím i příjemný prostorový efekt. Ocenit lze i to, že plně odcloněný objektiv je schopen dosahovat solidního kontrastu.
expoziční čas 1/800 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Opět se ukazuje malá hloubka ostrosti, přičemž ani nebylo plně odcloněno.
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Vynikající výsledek, objektiv je schopen kreslit celoplošně velmi ostře.
expoziční čas 1/1600 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
I při malém rozdílu vzdálenosti lze rozmazat pozadí. Opět se zde dostává zajímavý prostorový efekt. Bokeh je kvůli náročnosti (a malé vzdálenosti) pochopitelně poněkud nervóznější.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Zde jsem zvolil střední clonění, takže pozadí je mírně rozostřeno a bokeh vypadá nervózně. To je ale dáno extrémně komplikovaným pozadím. V zaostřené ploše je kresba velmi solidní. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/1300 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Znovu vidíme příjemný trojrozměrný efekt, bokeh je vzhledem ke složitosti pozadí přiměřený.
expoziční čas 1/8000 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Kolem slunce je vidět mírný závoj a odlesk, není to ale nějak přehnané.
expoziční čas 1/1300 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
I na tomto snímku jde vidět, jak jsou světelné objektivy schopny mazat pozadí i při snímání na poměrně dlouhé vzdálenosti. V tomto případě tu máme netradičně docela dost chromatické aberace na pravé straně. K dispozici je snímek v RAWu.
expoziční čas 1/60 s, clona F1,8, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Dobrá světelnost poslouží i pro focení za špatného světla, a to i v případě, že se nechcete spoléhat na stabilizaci v tělech fotoaparátů (objektiv sám o sobě nemá stabilizaci).
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Nepoužil jsem příliš velkou clonu, takže popředí i pozadí je mírně mimo hloubku ostrosti. V zaostřené ploše je kresba velmi dobrá. Můžeme si však všimnout chromatické aberace.
expoziční čas 1/250 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
Nepoužil jsem plně otevřenou clonu, takže objektiv by byl schopen ještě trochu více rozmazat pozadí. Opět je vidět solidní ostrost v zaostřené ploše. K dispozici je snímek v RAW formátu.
expoziční čas 1/60 s, clona F1,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Nesmí chybět ani klasický portrét, což je disciplína, ve které světelné 50mm objektivy obvykle excelují a Panasonic není výjimkou. Dosahuje pěkného bokehu, nechybí ani pěkná ostrost a detailnost, potěší i absence výraznější chromatické aberace, kterou bych tu jinak čekal např. ve vlasech. Také zde najdete snímek v RAW formátu.