Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8

6.4.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8
Objektiv 24-70mm F2.8 nesmí chybět v nabídce žádného systému full frame a Panasonic není výjimkou. My se dnes podíváme na zoubek objektivu Lumix S Pro 24-70mm F2.8. Půjde o excelentní zoomovací objektiv?

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Obrazy prochází softwarovými korekcemi, takže na nejširším úhlu záběru se setkáte s neznatelným soudkovitým zkreslením +0,7 %. Pokud ale RAW otevřete bez aplikovaných korekcí (moderní RAW konvertory je ale obvykle aplikují automaticky), zkreslení výrazně vzroste a +4,9 % není úplně málo. U max. zoomu jsou linie s korekcemi v podstatě naprosto rovné (jen +0,1 %), bez korekcí si lze všimnout mírného poduškovitého zkreslení (-0,8 %).
 

24mm, s korekcí

70mm, s korekcí

24mm, bez korekce
70mm, bez korekce
 
 

Vinětace

 
U vinětace jsem dosáhl poněkud zvláštních výsledků. V zásadě není vážnějším problémem, a to ani s vypnutými korekcemi v RAWu. Pouze na nejširší ohniskové vzdálenosti se dá dostat téměř na 1 EV, ale clonění i zoomování vinětaci snižuje až pod 0,3 EV.
 
Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8 vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Dále se podíváme na chromatickou aberaci, tedy na barevné kontury u kontrastních hran. Snímky byly převedeny z RAWu s vypnutými korekcemi.
 
24mm, F2,8
 
24mm, F5,6
 
24mm, F11
 
24mm, F22
 
Objektiv nemá s chromatickou aberací příliš velký problém. To neznamená, že na ni vůbec netrpí, ale jak vidíte, barevné kontury jsou jen mírné.
 
28mm, F2,8
 
28mm, F5,6
 
28mm, F11
 
28mm, F22
 
Také na 28mm ohniskové vzdálenosti jste v podstatě bez chromatické aberace.
 
34mm, F2,8
 
34mm, F5,6
 
34mm, F11
 
34mm, F22
 
Opět tu jsou jen mírné náznaky aberace, občas se vyskytují jemně azurové linie.
 
50mm, F2,8
 
50mm, F5,6
 
50mm, F11
 
50mm, F22
 
Znovu se s chromatickou aberací v podstatě nesetkáme. Barevné kontury jsou jen velmi mírné.
 
70mm, F2,8
 
70mm, F5,6
 
70mm, F11
 
70mm, F22
 
Ani na maximálním zoomu není výraznější problém. Toto objektivu jde.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.