Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8
6.4.2022, Milan Šurkala, recenze

Objektiv 24-70mm F2.8 nesmí chybět v nabídce žádného systému full frame a Panasonic není výjimkou. My se dnes podíváme na zoubek objektivu Lumix S Pro 24-70mm F2.8. Půjde o excelentní zoomovací objektiv?
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické a poduškovité zkreslení
Obrazy prochází softwarovými korekcemi, takže na nejširším úhlu záběru se setkáte s neznatelným soudkovitým zkreslením +0,7 %. Pokud ale RAW otevřete bez aplikovaných korekcí (moderní RAW konvertory je ale obvykle aplikují automaticky), zkreslení výrazně vzroste a +4,9 % není úplně málo. U max. zoomu jsou linie s korekcemi v podstatě naprosto rovné (jen +0,1 %), bez korekcí si lze všimnout mírného poduškovitého zkreslení (-0,8 %).
![]() 24mm, s korekcí
|
![]() 70mm, s korekcí
|
![]() 24mm, bez korekce |
![]() 70mm, bez korekce
|
Vinětace

Chromatická aberace
Dále se podíváme na chromatickou aberaci, tedy na barevné kontury u kontrastních hran. Snímky byly převedeny z RAWu s vypnutými korekcemi.

24mm, F2,8

24mm, F5,6

24mm, F11

24mm, F22

28mm, F2,8

28mm, F5,6

28mm, F11

28mm, F22

34mm, F2,8

34mm, F5,6

34mm, F11

34mm, F22
Opět tu jsou jen mírné náznaky aberace, občas se vyskytují jemně azurové linie.

50mm, F2,8

50mm, F5,6

50mm, F11

50mm, F22
Znovu se s chromatickou aberací v podstatě nesetkáme. Barevné kontury jsou jen velmi mírné.

70mm, F2,8

70mm, F5,6

70mm, F11

70mm, F22
Ani na maximálním zoomu není výraznější problém. Toto objektivu jde.