Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1.2.2021, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem pro full frame systém Panasonicu, na který se podíváme, je telezoom Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. Má konstantní světelnost F4, optickou stabilizaci a podporuje i 1,4× a 2× telekonvertory.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Zkreslení není u tohoto objektivu žádným problémem. V JPEGu i RAWu je prováděna automatická korekce a na minimálním zoomu jsem naměřil neznatelné sférické zkreslení (+0,2%), na maximálním zoomu pak podobně tak neznatelné poduškovité (-0,1%).
 
70mm ohnisková vzdálenost
200mm ohnisková vzdálenost
 
 

Vinětace

 
Ztmavení rohů opravdu není žádným problémem. Když se podíváte na graf, nějaká ta vinětace byla sice zaznamenána s větším zoomem při plně odcloněném objektivu, ale při pouhých 0,3 EV a pozvolném nástupu si toho nemáte šanci všimnout.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 průběh vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Zde se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy problémům barevně zbarvených kontrastních hran.
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Jak zde vidíte, chromatická aberace není velkým problémem a na žádné cloně (a dokonce ani v RAWu) není vidět nějak přehnané barevné změny. Úplně bez chromatické aberace sice objektiv není, ale je opravdu málo znatelná.
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
100mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Také u 100mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v podstatě neznámým pojmem.
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
136mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Podobně to vypadá i u 136mm ohniskové vzdálenosti. Ani v RAWu si nelze všimnout nějaké výraznější chromatické aberace, je zde jen v minimálních náznacích.
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Na maximálním zoomu přichází trochu změna, tady je na nejnižší cloně vidět trochu chromatické aberace, kterou lze ale snadno potlačit a nejde o nějak dramatický problém. Opět je to dosti mírné. Podíváme se také na výsledky při použití telekonvertorů, v tomto případě ale jen při plně otevřené cloně.
 
 
1,4×70mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
 
1,4×70mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
 
1,4×100mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
 
1,4×100mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
 
1,4×136mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
 
1,4×136mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
 
1,4×200mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
 
1,4×200mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
Při použití 1,4× telekonvertoru se projevy chromatické aberace trochu zvyšují, což platí především pro největší zoom. Ani zde to není nějak moc špatné, ale aberace je přeci jen už trošku patrná. Stále jde o malou plochu, kterou si na snímcích asi ani nevšimnete.
 
 
2×70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
2×70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
2×100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
2×100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
2×136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
2×136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
2×200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
2×200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
Telekonvertor s 2,0× přiblížením je na tom už o něco hůře. Zvýrazňuje chromatickou aberaci samotného objektivu a přidává i svou vlastní. Pořád nejde o špatné výsledky, nicméně vlivy jsou už patrné a ne na všech ohniskových vzdálenostech půjde o vadu, která půjde beze zbytku odstranit. V zásadě lze ale říci, že chromatická aberace není pro objektiv výraznější problém, což platí i při použití s 1,4× telekonvertorem. S 2× verzí už je to horší. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.