Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1.2.2021, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem pro full frame systém Panasonicu, na který se podíváme, je telezoom Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. Má konstantní světelnost F4, optickou stabilizaci a podporuje i 1,4× a 2× telekonvertory.
Nyní se ještě můžete podívat na ilustrační snímky pořízené s testovaným objektivem (fotografie s využitím telekonvertorů najdete v další kapitole).
 
Galerie - snímek č. 1 Škoda Fabia
expoziční čas 1/400 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 155 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Obraz je značně kontrastní a dostatečně ostrý. Pokud jde o bokeh, ten je před rovinou zaostření trochu nervózní, naopak ten dál je jemnější. K dispozici je i snímek v RAWu.
 
Galerie - snímek č. 2
expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 70 mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Solidní detaily v zaostřené ploše, bokeh je přiměřeně jemný.
 
Galerie - snímek č. 3
expoziční čas 1/80 s, clona F11, citlivost ISO 125, ohnisková vzdálenost 70 mm, klikněte pro zvětšení
 
Velmi dobrý výsledek, ostrost i detailnost jsou solidní po celé ploše včetně rohů. Můžete se podívat také na snímek ve formátu RAW.
 
Galerie - snímek č. 4
expoziční čas 1/250 s, clona F4, citlivost ISO 1600, ohnisková vzdálenost 199 mm, klikněte pro zvětšení
 
Příjemně rozmazané pozadí a opět vidíme docela vysoký kontrast. Také vidíme, že full frame snímač zvládá dodávat kvalitní nepříliš zašuměný obraz i při citlivosti ISO 1600.
 
Galerie - snímek č. 5 Renault Mégane
expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 198 mm, klikněte pro zvětšení
 
Dobré detaily, znovu docela vysoký kontrast, snad jen horní rohy zde jsou trochu slabší. K dispozici je i snímek v RAWu.
 
Galerie - snímek č. 6
expoziční čas 1/4 s, clona F4, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 70 mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Výhodou je optická stabilizace, která umí spolupracovat s tou mechanickou, takže z ruky toho udržíte opravdu hodně. Nepotřebujete-li krátké expoziční časy, dá se relativně snadno fotit z ruky i v noci. Opět se můžete podívat na snímek v RAWu.
 
Galerie - snímek č. 7
expoziční čas 1/250 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 200 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv není nejvhodnější pro telemakro, dosahuje maximálně 0,26× zvětšení. Na nějaké ty detaily to stačí a určitě se můžete těšit na výrazně rozmazané pozadí.
 
Galerie - snímek č. 8
expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisková vzdálenost 199 mm, klikněte pro zvětšení
 
Tady opět vidíte, že zvětšení nestačí na nějak nadprůměrné schopnosti makra. Naopak mazání pozadí si užijete více než dost.
 
Galerie - snímek č. 9
expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 199 mm, klikněte pro zvětšení
 
Další ukázka malé hloubky ostrosti a trojrozměrného efektu. Bokeh je poměrně jemný.
 
Galerie - snímek č. 10
expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 125, ohnisková vzdálenost 108 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Míra detailů je velmi dobrá. Počítejte s malou hloubkou ostrosti i při středním nebo vyšším clonění. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 11
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 199 mm, klikněte pro zvětšení
 
Také dobrá práce, detaily jsou velmi pěkné. I při troše clonění se pozadí pochopitelně výrazně maže. Můžete si stáhnout snímek ve formátu RAW.
 
Galerie - snímek č. 12
expoziční čas 1/80 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 70 mm, klikněte pro zvětšení
 
Delší ohnisková vzdálenost a světelnost F4 se projevují v malé hloubce ostrosti. Můžete si všimnout chromatické aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.