Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF

Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF
, , recenze
Společnost Panasonic už nevyrábí CSC jen se 4/3" senzory, ale nově i s velkými full frame čipy. A právě dnes se podíváme na vlajkovou loď Lumix S1R se 47,3MPx snímačem. Umí i 4K 60p videosekvence.
K oblíbeným
reklama
Tato kapitola se podívá na úroveň šumu 47,3MPx full frame snímače (jeho celkové rozlišení je dokonce 50,44 MPx). Na studování toho bude hodně, máme tu totiž JPEGy, RAWy, ale také režim zvýšeného rozlišení se 187 megapixely (jen tak pro zajímavost, ty mají 330 MB). Tyto snímky budou prezentovány pouze u prvního z testů, neboť jejich zpracování trvá na mém počítači opravdu extrémně dlouho.
 
Snímky zde uvedené byly pořízené s odšumováním staženým na -2,5 (z rozsahu -5 až +5) a RAWy pak byly převedené přes Camera Raw s odšumováním staženým na minimum.
 
 
ISO 50 (JPEG)
 
 
ISO 50 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 50 (187MPx multiexpozice)
 
Nejnižší citlivost ISO 50 je pochopitelně naprosto čistá. Multiexpozice, která vytváří 187MPx snímky, sice vypadá trochu méně ostře, ale i tak je patrné, že podává více detailů (viz např. žebrování na kapotě).
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 100 (187MPx multiexpozice)
 
Také ISO 100 nemá s šumem žádný problém, což u full frame senzoru není žádným překvapením.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 200 (187MPx multiexpozice)
 
Ani u citlivosti ISO 200 se nic nemění, pořád naprosto kvalitní obraz.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 400 (187MPx multiexpozice)
 
Citlivost ISO 400 stále znamená v podstatě neznatelný šum a velmi kvalitní obraz.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 800 (187MPx multiexpozice)
 
ISO 800 už začíná vnášet do snímku trochu jasového šumu. Vzhledem k rozlišení to ale není ani sebemenší problém (ztratí se to).
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 1600 (187MPx multiexpozice)
 
Citlivost ISO 1600 opět v RAWu lehce zvyšuje šum, JPEGy jsou nicméně stále velmi kvalitní. Multiexpozice má menší jasový šum než RAW.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 3200 (187MPx multiexpozice)
 
S citlivostí ISO 3200 se začíná objevovat v RAWu i mírný barevný šum. JPEGy se už začínají zlehka třepit. Multiexpozice, která využívá 8 snímků, je viditelně méně zašuměná.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se k citlivosti ISO 6400, která v RAWu opět zvyšuje jasový i barevný šum. V JPEGu je kvalita akceptovatelná, počítat musíte s trochu nižší saturací barev.
 
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
ISO 12800 už produkuje opravdu dost barevného a jasového šumu. JPEG kvůli odšumování přichází o saturaci barev.
 
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Zde už jsou citlivosti, které nemá moc smysl používat. Šumu je opravdu mnoho a už ani vysoké rozlišení nebude stačit pomáhat pro jeho zamaskování ve výsledné fotografii, neboť do značné míry mizí barvy.
 
 
 
ISO 51200 (JPEG)
 
 
ISO 51200 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivostí je zde ISO 51200 a jak sami vidíte, na full frame čip je to už dosti silné "kafe". Podíváme se také na snímky konvertované na rozlišení 12 MPx.
 
Panasonic Lumix S1R ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy snímků konvertovaných na 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Poněvadž má Lumix S1R opravdu velkou rezervu v rozlišení, při standardizovaných 12 MPx předvádí vynikající výsledky i na vyšších citlivostech. ISO 3200 je naprosto v pořádku, dobře použitelné je i ISO 6400 a nouzově se dá používat i ISO 12800.
 
Panasonic Lumix S1R ISO šum autíčka 47MPx
 
výřezy snímků konvertovaných na 47 MPx (vlevo RAW, vpravo RAW ze 187MPx multiexpozice)
 
Tady jsme se podívali na multiexpozici, která vytváří 187MPx snímky. Ty jsem zmenšil na 47,3MPx rozlišení, abyste si mohli přímo srovnat RAW a multiexpozici při stejném výstupu. Teoreticky by multixpozice měla nabízet vyšší praktické rozlišení (klasický RAW nemůže dodat plné detaily kvůli Bayerově interpolaci). Jak ale vidíme, na nižších citlivostech jsou rozdíly poměrně nízké a multiexpozice vypadá sice celistvěji, ale v některých místech dokonce i méně detailně (lépe vypadá např. na světlech v nárazníku). U vyšších citlivostí ale rychle získává značnou výhodu a při ISO 3200 je už obraz výrazně detailnější a méně zašuměný.
 
Panasonic Lumix S1R ISO šum zajíc 47MPx
 
výřezy ze 47MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Šum není pro snímač velkým problémem, a to ani na per-pixel úrovni. Od ISO 3200 je sice v RAWu vidět lehký nárůst barevného šumu a v JPEGu lehké rozmývání detailů, ale dokonce i ISO 12800 ještě vypadá použitelně.
 
Panasonic Lumix S1R ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Při zmenšení na standardních 12MPx pro srovnání mezi jednotlivými recenzemi vynikne kvalita senzoru. I když je vidět mírné rozmývání detailů u vyšších citlivostí, i ISO 6400 vypadá být bezproblémové a ISO 12800 je stále použitelné. Podívejme se ještě na snímky bílé plochy.
 
Panasonic Lumix S1R ISO šum bílá plocha 47MPx
 
výřezy ze 47MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Pokud jde o barevný šum, ten se zlehka začíná objevovat u ISO 1600, ale výraznější paseku začíná dělat až při ISO 6400 - 12800. V JPEGu je plně potlačován.
 
 
ISO 3200, odšumování -5
 
 
 ISO 3200, odšumování +0
 

ISO 3200, odšumování +5
 
Ve fotoaparátu je možné nastavit odšumování a tak jako obvykle, i zde doporučuji odšumování spíše snižovat. Vyšší nastavení nepříjemně patlají obraz, který je pak hodně rozmydlený a nevypadá hezky. Naopak se sníženým odšumováním je sice ve snímku více jasového šumu, ale také mnohem více detailů.

reklama
Nejnovější články
Nikon Coolpix B600: kamarád do přírody Nikon Coolpix B600: kamarád do přírody
Nikon v poslední době trochu přeorganizoval nabídku svých ultrazoomů a vytvořil model Coolpix B600. Ten je kombinací předchozích modelů B500 a B700. Nabídne 16MPx rozlišení i velmi slušný 60× optický zoom. Jaký však bude?
Včera, recenze, Milan Šurkala2 komentáře
Finance u Nikonu: přes dramatický pokles je stále v zisku Finance u Nikonu: přes dramatický pokles je stále v zisku
Poslední finanční výsledky Nikon asi akcionáře a fanoušky společnosti moc nepotěšily. I když je celá společnost a dokonce i fotografická divize stále v zisku, čísla jsou o mnoho horší než v předchozím roce.
13.11.2019, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Zeiss Supreme Prime Radiance, objektivy se záměrnými odlesky v protisvětle Zeiss Supreme Prime Radiance, objektivy se záměrnými odlesky v protisvětle
Vyrábět objektivy, které mají záměrně zvýrazněné odlesky v protisvětle, nezní moc smysluplně. Pravdou však je, že ve filmu mohou odlesky působivě dotvářet atmosféru, a proto mají objektivy Superme Prime Radiance vrstvy T*Blue.
12.11.2019, aktualita, Milan Šurkala
Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho
Chodit moc blízko k divokým zvířatům není příliš bezpečné. Přesvědčil se o tom indický fotograf, který fotil divoké slony. Ze své chyby se ale nepoučí, stádo ho ušlapalo a na následky zranění zemřel.
12.11.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Leica SL2 aneb full frame Lumix S1R z Německa Leica SL2 aneb full frame Lumix S1R z Německa
Leica přichází s novým full frame CSC fotoaparátem SL2. Přináší 47MPx snímač s možností natáčení 4K60p videa i slow-motion ve Full HD při 180 fps. Má i DFD ostření a jde v podstatě  o převlečený Lumix S1R.
11.11.2019, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů