Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF
20.5.2019, Milan Šurkala, recenze
Společnost Panasonic už nevyrábí CSC jen se 4/3" senzory, ale nově i s velkými full frame čipy. A právě dnes se podíváme na vlajkovou loď Lumix S1R se 47,3MPx snímačem. Umí i 4K 60p videosekvence.
Kapitoly článku:
Zajímavé bude jistě sledovat i to, jak si full frame snímač s relativně vysokou pixelovou hustotou (na poměry takto velkých senzorů) povede v otázce dynamického rozsahu. Lumix S1R umí technologie I-Dynamický pro softwarově prosvětlování snímků, podporuje také HLG fotografie, na jejichž zobrazení ale potřebujete adekvátní prostředky.
expoziční čas 1/60 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Dynamický rozsah senzoru je opravdu velmi dobrý, zejména co se stínů týče. Tam můžete v RAWu prosvětlovat opravdu velmi bohatě, aniž by nějak výrazněji rostl šum a je možné i pomoci oživit barvy. Přepal v obloze se do značné míry podaří stáhnout, ale celý se už nezachrání. Naštěstí je přechod mezi přepalem a kresbou velmi pozvolný a vypadá přirozeně. Pokud jde o objektiv, jde vidět plošně větší, ale nepříliš výrazný bílý odlesk
expoziční čas 1/60 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Také zde je vidět odlesk objektivu, za to ale fotoaparát nemůže. Ten poskytuje výborné detaily, nicméně při cloně F16, kterou jsem tu zkoušel, se už vkrádá do snímku difrakce. RAW opět ukazuje, že možnosti hraní si s dynamickým rozsahem jsou hodně bohaté.
expoziční čas 1/60 s, clona F13, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Tady se stejně jako na předchozím snímku ukazuje funkce I.Dynamický. RAW je totiž podstatně tmavší a je vidět, že stíny jsou softwarově prosvětlovány. V JPEGu to naštěstí neznamená nějaké výrazné rozpatlání, jak je zvykem u mnoha jiných fotoaparátů (odšumování lze navíc korigovat), nicméně jakási vybledlost barev se už dostavuje. V RAWu jde vidět, že stíny lze krásně prosvětlit, aniž by se to negativně projevilo na saturaci barev.
expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Opět tu vidíme vybledlost barev v prosvětlených stínech funkcí I.Dynamický. Detaily jsou naštěstí velmi dobré. Když se podíváte do RAWu, znovu uvidíte, že stíny byly ve skutečnosti velmi výrazně tmavší. Stíny se dají krásně prosvětlovat, přičemž barvy opět zůstanou o něco lépe zachovány. Setový objektiv se zde projevil odleskem. Tento snímek si můžete stáhnout i v HLG formátu.
expoziční čas 1/60 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tato fotografie byla pořízena bez prosvětlovacích technologií, přesto působí v RAWu o něco tmavším dojmem. Možnosti práce s jasem a stíny jsou v RAWu vskutku velmi bohaté.
expoziční čas 1/80 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
S funkcí I.Dynamický na maximu jsou stíny mnohem světlejší, ale také poněkud bezbarvé. Za celý test musím ocenit velmi dobrou kresbu objektivu až do rohů.