Panasonic Lumix S5 II: nová fáze
, Milan Šurkala, recenze
.jpg)
Panasonic představil nový full frame CSC fotoaparát Lumix S5 II. Ten se vyznačuje především přechodem na fázové zaostřování, přinese ale i další změny. Jaká tato novinka bude, to se dozvíme v dnešní recenzi nového přístroje.
.jpg)
Kapitoly článku:
Podíváme se také na úroveň šumu. Zde asi nebudeme očekávat žádný výraznější rozdíl od předchozího Lumixu S5, proto se podíváme jen na snímky autíčka a bílé plochy. Poněvadž Camera Raw od Adobe zatím RAWy z tohoto fotoaparátu neumí, převedl jsem je s vypnutým odšumováním pomocí softwaru SilkyPix Deleoper Studio 8 SE. Doostřování bylo rovněž vypnuté.

výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Kvalita je velmi slušná a do citlivosti ISO 1600 v podstatě nevíte o šumu. ISO 3200 a 6400 přidávají barevný šum, ale snímky jsou i nadále velmi slušné. Teprve od citlivosti ISO 12800 to začíná být horší, projevuje se silnější barevné odšumování a pomalu i blednutí barev.

výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Ve zmenšeném rozlišení 12 MPx (pro vzájemné porovnání napříč recenzemi) vypadá slušně i ISO 12800. S citlivostí ISO 25600 bych už byl dost opatrný, ale nouzově je to použitelné. Výše je už barevného šumu dost, stejně jako potřebného odšumování. Rozšířené citlivosti jsou kvůli své vybledlosti spíše jen do počtu.

výřezy z 24MPx snímků JPEG (normální vlevo, z 96>24MPx multiexpozice vpravo)
Lumix S5 II podporuje i 96MPx multiexpozici z ruky nebo ze stativu. Zde jsem pro srovnání vzal normální 24MPx snímek (vlevo) a vpravo je pak výřez z 24MPx snímku, který vznikl z 96MPx multiexpozice. Vidíme lepší (celistvější) detaily a také nižší šum.

výřezy z 24MPx snímků RAW (normální vlevo, z 96>24MPx multiexpozice vpravo)
Přínos této funkce je vidět i v RAWech. Multiexpozice podává snímky, které mají jasnější detaily. Nečekejte nějaké dramatické zázraky, ale rozhodně z takových snímků dostanete více.

výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Nakonec tu máme ještě fotografie bílé plochy. U RAWů jde vidět vkrádání se barevného šumu okolo citlivosti ISO 3200, nicméně ještě do ISO 12800 je to snesitelné. Pak už ho začíná být poměrně dost. JPEGy barevný šum výrazně potlačují a i při nejvyšší citlivosti ISO 204800 jsou ve fotografiích jen trochu zelené a fialové mapy (stinnou stránku je ale výrazná ztráta saturace barev ve snímku obecně).