Panasonic Lumix S5 II: nová fáze
, Milan Šurkala, recenze
.jpg)
Panasonic představil nový full frame CSC fotoaparát Lumix S5 II. Ten se vyznačuje především přechodem na fázové zaostřování, přinese ale i další změny. Jaká tato novinka bude, to se dozvíme v dnešní recenzi nového přístroje.
.jpg)
Kapitoly článku:
Podíváme se také na několik ilustračních snímků, které jsem vyfotil v průběhu testování přístroje.
expoziční čas 1/60 s, clona F8, citlivost ISO 250, ohnisková vzdálenost 28 mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde je vidět typická tendence fotoaparátů k podexponovávání při zamračeném počasí a Lumix S5 II není výjimkou. Bude to chtít výraznější korekci do plusu. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 1250, ohnisková vzdálenost 60 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Setový objektiv nabídne 0,43× zvětšení, což stačí i pro nějaké ty detaily. Zde bych byl ale opatrný s autofokusem se sledováním, kdy má trochu problém uzamknout zvolený list a držet se ho.
expoziční čas 1/60 s, clona F7,1, citlivost ISO 800, ohnisková vzdálenost 60 mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
Opět slušný výsledek. Citlivost ISO 800 je v podstatě stále bez šumu.
expoziční čas 1/60 s, clona F7,1, citlivost ISO 250, ohnisková vzdálenost 20 mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady se projevuje síla setového objektivu a jeho 20mm ohniskové vzdálenosti. Výrazně širokoúhlý záběr jen tak nějaký seťák nenabídne, navíc to zvládne celoplošně velmi detailně. Stinnou stránkou je opět tíhnutí k podexponování a ani 2/3 EV k dobru zdaleka nestačilo.
expoziční čas 1/10 s, clona F3,5, citlivost ISO 5000, ohnisková vzdálenost 20 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Solidní stabilizace dovolí z ruky fotit poměrně dlouhé časy a 1/10 sekundy zdaleka není na hraně možností systému. Ani při citlivosti ISO 5000 není šum v JPEGu nepřekonatelně vysoký a snímek má rozhodně použitelnou kvalitu. K dispozici dávám také snímek ve formátu RAW. S prosvětlováním stínů to ale už v těchto podmínkách nepřehánějte, pak by už šum mohl být problém.
expoziční čas 1/320 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení
20mm setový objektiv dovolí zajímavé širokoúhlé kompozice. Světelnost F3,5 dovolí jemné mazání pozadí, zázraky ale nečekejte.
expoziční čas 1/60 s, clona F6,3, citlivost ISO 1600, ohnisková vzdálenost 20 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Další snímek při špatném světle. Při citlivosti ISO 1600 stále nebudete mít problém se šumem. Pohrát si můžete také se snímkem v RAW formátu.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 1600, ohnisková vzdálenost 60 mm, klikněte pro zvětšení
Velmi solidní detaily v zaostřené ploše, navzdory citlivosti ISO 1600 je snímek jen s velmi nízkým šumem. Ten se trochu objevuje ve složitějším pozadí, kdy systém trochu neví, co je kresba a co šum.
expoziční čas 1/4 s, clona F3,5, citlivost ISO 640, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení
Zde přišla ke slovu mechanická stabilizace snímače a z ruky jsem mohl bez větších problémů vyfotit snímek s časem 1/4 sekundy. Díky tomu bylo možné dosáhnout relativně nízké citlivosti (vzhledem ke špatným světelným podmínkám), a tedy nízkého šumu.
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení
Dynamický rozsah snímače je velkorysý, o tom se můžete přesvědčit v poskytnutém RAWu. Použitý snímač má více rezervy spíše ve stínech než ve světlech, což je patrně i důvod, proč fotoaparát spíše podexponovává než naopak.
expoziční čas 1/6 s, clona F3,5, citlivost ISO 640, ohnisková vzdálenost 20 mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Další ukázka širokého úhlu záběru setového objektivu. Kvalita je stále solidní, šumu je relativně málo, trochu patrný je akorát v šumu.