Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ200: kamarád na cesty

10.4.2020, Milan Šurkala, recenze
Do dalšího testu jsme vzali kapesní ultrazoom Panasonic Lumix TZ200 s velkým 1" snímačem. Nabízí 20MPx rozlišení, podporu UHD 4K videosekvencí, objektiv má pak solidní 15× optický zoom. Bude to ideální společník na cesty?

Sférické zkreslení

 
Tato podkapitola se podívá na zkreslení objektivu. Fotoaparát automaticky koriguje zkreslení v JPEGu a přidává tyto informace i do RAWu, nicméně v takovém Raw Therapee se lze dostat i k nekorigované verzi.
 
24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)
360mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)
24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)
360mm ohnisko (nekorigovaný RAW)
 
Pokud se tak podíváme na nejširší úhel záběru, korigováno je zkreslení na -0,1 %, tedy v podstatě rovné linie. Bez korekce jde ale vidět, že objektiv trpí na velmi výrazné soudkovité zkreslení s +8,5 %. Viditelná je i výrazná chromatická aberace, v podstatě černé rohy. Faktem je, že výše zobrazený obrazec tvoří na 20MPx snímku cca 17,5MPx výřez, nicméně na nekorigované fotografii je to méně než 15 MPx. V případě maximálního zoomu je zkreslení korigováno na -0,2 %, v nekorigovaném RAWu je to však +2,5 %. Zde pak 17,5MPx výřez na finálním snímku tvoří 16,5 MPx na výchozím snímku.
 

Vinětace

 
Se zkreslením je korigována také vinětace. Poněvadž se se zkresleným obrazem nebudete asi setkávat (JPEGy jsou korigované a RAWy ve většině konvertorů rovněž), podíváme se jen na výsledky, které dostanete při běžné práci se snímky z fotoaparátu. Jak je vidět, ve většině rozsahu jste nezávisle na cloně někde mezi 0,1 až 0,2 EV, což je nepostřehnutelné. Od cca 200mm přepočtené ohniskové vzdálenosti to sice roste někam k 0,5 EV (totéž při plně otevřené cloně na nejširším úhlu záběru), ale ani to si v podstatě nemáte jak všimnout.
 
Panasonic Lumix TZ200 vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Podíváme se také na kvalitu objektivu na různých ohniskových vzdálenostech při různých clonách. Věnovat se budeme kresbě uprostřed, na hranách i v rozích. Začneme snímáním na vzdálenosti v desítkách centimetrů.
 
24mm ohnisko, clona F3,3
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
 
Na nejširší ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku, ale hrany a rohy jsou na tom dost špatně. Jsou vytažené směrem věn, nechybí bohužel ani namodralý nádech kvůli chromatické aberaci a clonění kvalitě nijak výrazně nepomáhá.
 
40mm ohnisko, clona F3,9
40mm ohnisko, clona F5,6
40mm ohnisko, clona F8
 
 
S přizoomováním se situace zlepšuje, rohy jsou docela ostré i při plně otevřené cloně.
 
70mm ohnisko, clona F4,7
70mm ohnisko, clona F5,6
70mm ohnisko, clona F8
 
 
Dostáváme se na 70mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost. Rohy se tu začaly trochu zhoršovat na levé straně, což bych viděl na kusovou neostrost.
 
120mm ohnisko, clona F5,5
120mm ohnisko, clona F8
 
Podobné je to i u 120mm ohniskové vzdálenosti. Střed i rohy sice nejsou brilantně ostré, ale není tu zásadnějšího rozdílu mezi nimi (levou stranu bych viděl na kusovou vadu).
 
227mm ohnisko, clona F6,2
227mm ohnisko, clona F8
 
S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se kresba vyrovnává a je velmi podobná uprostřed i v rozích.
 
360mm ohnisko, clona F6,4
360mm ohnisko, clona F8
 
Na maximálním zoomu je kresba méně výrazná. Střed je vcelku v pořádku, rohy jsou o trochu méně ostré. Nyní zkusíme totéž při ostření na větší vzdálenosti v řádech desítek metrů.
 
24mm ohnisko, clona F3,3
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
 
Zde vidíme, že střed je krásně ostrý, rohy jsou na tom ale o něco hůř (ztrácí ostrost i kontrast). Clonění je pomáhá trochu zaostřit, nicméně u vyšších clon je už vidět mírnou difrakci.
 
40mm ohnisko, clona F3,9
40mm ohnisko, clona F5,6
40mm ohnisko, clona F8
 
 
Na 40mm ohniskové vzdálenosti se výkony zlepšují, rohy jsou poměrně slušné i na nízkých clonách a trocha přiclonění je pomůže ještě o něco zlepšit.
 
75mm ohnisko, clona F4,7
75mm ohnisko, clona F5,6
75mm ohnisko, clona F8
 
 
Středová ostrost je dobrá zejména u středních clon. Rohy jsou trochu slabší, v tomto případě je levá strana slabší kvůli kusové vadě.
 
126mm ohnisko, clona F5,6
126mm ohnisko, clona F8
 
Výsledky zde nejsou špatné, i když nelze hovořit o nějak brilantní ostrosti.
 
250mm ohnisko, clona F6,3
250mm ohnisko, clona F8
 
S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti trochu klesá celoplošná ostrost.
 
360mm ohnisko, clona F6,4
360mm ohnisko, clona F8
 
Na maximálním zoomu je to podobné. Ostrost a detailnost není příliš výrazná, rohy jsou o něco slabší.
 
 

Chromatická aberace

 
Posoudíme také chromatickou aberaci. Její míra je v JPEGu dost podobná RAWu (RAW má pouze trochu výraznější saturaci modré barvy v aberaci). Prezentované snímky budou z JPEGu.
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F3,3
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
S chromatickou aberací nejsou větší problémy. Nějaké náznaky lze vidět, ale zpravidla nejsou až tak výrazné, aby příliš překážely.
 
 
40mm ohnisková vzdálenost, clona F3,9
 
 
40mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
U 40mm ohniskové vzdálenosti není po chromatické aberaci ani památky.
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4,7
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
Velmi dobré výsledky v této problematice představuje i zhruba 3× optický zoom.
 
 
120mm ohnisková vzdálenost, clona F5,5
 
 
120mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
Dostáváme se ke 120mm ohniskové vzdálenosti a zde lze vidět mírné duchy (jasové rozmazání bez barevných změn).
 
 
250mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3
 
 
250mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
Barevné změny jsou zde minimální, solidní výsledek.
 
 
360mm ohnisková vzdálenost, clona F6,4
 
 
360mm ohnisková vzdálenost, clona F8
 
Na maximálním zoomu se do snímku nedostala téměř žádná chromatická aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.