www.digimanie.cz
>
>
>
>

Panasonic Lumix TZ7: ultrazoom téměř bez chybičky

Panasonic Lumix TZ7: ultrazoom téměř bez chybičky
Řada kompaktních ultrazoomů Panasonic TZ byla inovována o modely TZ6 a TZ7. Právě druhý jmenovaný prošel naším testem. V malém těle nabízí 12× optický zoom začínající od širokoúhlých 25 mm. Nechybí optická stabilizace a podpora HD videa ve formátu AVCHD Lite.
K oblíbeným
reklama
Kompaktní ultrazoomy Panasonic TZ byly vždy velmi oblíbené. Důvodů nebylo málo. Jejich tělo bylo vždy poměrně malé, kompaktní, přitom nové modely disponovaly 10× optickým zoomem s optickou stabilizací, prostě všeuměl do kapsy. Nový Panasonic TZ6 a námi testovaný TZ7 tento koncept ještě dále rozvíjí. Rozměry jsou dokonce ještě lehce menší než u předchůdce (je o nezanedbatelné 4 mm užší), lehce nižší je i hmotnost, která nyní jen trochu přesahuje 200 gramů.

Panasonic lze částečně pochválit za to, že nezvyšoval zbytečně rozlišení, a tak má TZ7 příjemných 10 megapixelů proti zbytečným 12 MPx většiny konkurence. Kdo by však chtěl jásat nad menší hustotou pixelů, ten ať zadrží. Z 1/2,33" čipu se využívá jen 1/2,5" část, zbytek je využíván pro jiné poměry stran snímku než 4:3, a tak i při poměru 3:2 a 16:9 má fotoaparát vždy stejné ohnisko. Jiné poměry stran tedy fotoaparát nedosahuje ořezem, což je jeho další plus. Nevýhodou je tak jen to, že má téměř stejně nepříjemně vysokou hustotu pixelů jako většina 12MPx kompaktů.


Je zajímavé, že i přes menší rozměry se Panasonicu povedlo napěchovat do fotoaparátu objektiv s 12× optickým zoomem. Zde je další velké plus, neboť se snažil zapracovat zejména na širším konci, který tak nyní začíná na velmi širokoúhlých 25 milimetrech. Do objektivu se tak vejde skoro všechno. Při 12× zoomu se mírně prodloužilo i největší přiblížení, které vzrostlo z 280 mm na 300 mm, ale v praxi to příliš výrazný rozdíl není. Každopádně univerzálnost objektivu se hlavně rozšířením základního ohniska opět zvýšila. Fotoaparátu nechybí optická stabilizace MEGA O.I.S., takže už dle specifikací vypadá nový TZ7 na velmi příjemný fotoaparát.

Je jen škoda, že Panasonic u tohoto fotoaparátu nepodporuje manuální nastavení expozice. Nicméně se v jednom rozhovoru vyjádřil, že díky irisové cloně modelů TZ6 a TZ7 by to neměl být problém a že se toho možná dočkáme u nástupců. Tak doufejme, že se tak stane. Snad se také objeví vyšší clona, TZ7 má maximálně jen F6,3, což je nedostatečné. Nyní se už ale pojďme podívat, jak si Lumix TZ7 vedl v našem testu.


Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků


Fotoaparát jsme dostali ve velmi zvláštní barvě. Tady na fotce to vypadá jako jakási hnědočervená, ve skutečnosti je to spíše taková fialovohnědošedá. No prostě hodně zvláštní barva, která na první pohled vypadá docela divně, ale po chvíli vám přijde naprosto úžasná. Vše to krásně ladí k šedému vršku i šedému okruží objektivu. Dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni. Fotoaparát se kvůli svému designu sice nedrží tak dobře, jako fotoaparáty s výrazným pogumovaným gripem, ale držení lze označit jako dobré. Jen mírný grip situaci aspoň trochu vylepšuje, zezadu je malá ploška pro palec, takže si ani moc nepopatláte LCD displej.



Na přídi je již tradičně velký objektiv s poměrně rozměrným průměrem vstupní čočky. Ten by tedy mohl mít i dobrou světelnost, věnovat se mu budu ale až za chvíli. Nahoře napravo je kontrolka samospouště, rovněž funguje jako přisvětlovací dioda. Dole je pak logo Lumix. Nalevo dole najdete informaci o 12× optickém zoomu a možnosti natáčet videosekvence v AVCHD Lite formátu. Nahoře je naopak další nápis Lumix a nad ním integrovaný blesk. Úplně nalevo je malý grip s kovovou lištou.



Objektiv LEICA DC VARIO-ELMAR fotoaparátu je hlavním lákadlem. Má totiž více než dostatečný 12× optický zoom, který je navíc posazen od širokoúhlých 25 milimetrů až po 300 mm, které zaručí slušné optické přiblížení. Dovolím si tvrdit, že je to jedno z nejlepších řešení ohnisek, kdy má uživatel k dispozici opravdu velmi široký úhel a slušné přiblížení než počáteční úhel poměrně úzký, a k tomu výrazné přiblížení (zde narážím na jinak povedený Sony H20 38-380 mm nebo dnešní ultrazoomy jako Canon SX1/10 IS a Sony HX1 s 28-560 mm, kde by určitě přišel více vhod širší začátek než tak dlouhý konec).

Aby pozitivní zprávy neskončily, můžu pokračovat účinnou optickou stabilizací MEGA O.I.S. a rovněž se vám může líbit ten fakt, že možnosti nastavení ohnisek jsou takřka neomezené. Možnosti jsou tak jemné, že si najdete přesně ten úhel, který chcete. Trochu zvláštní je však ovládání páčkou, o tom ale později. Světelnost objektivu lze označit rovněž za dobrou. F3,3 na nejširším ohnisku je sice poněkud nepříjemných (F2,8 by si fotoaparát určitě zasloužil), nicméně oproti konkurenci se světelnost s nárůstem ohnisek zhoršuje jen pomalu a F4,9 na nejdelším ohnisku patří jednoznačně k nejlepším.



Jak je vidět, objektiv je poměrně široký, zde je zobrazen při maximálním zoomu. Nalevo najdete reproduktor, poté směrem doprava dva mikrofony pro stereo zvuk. Následuje šoupací tlačítko pro spuštění fotoaparátu, osobně bych zde spíše preferoval klasické tlačítko. Ale u tlačítka spuštění je to vcelku jedno. Následuje spoušť s příjemným chodem a páčka zoomu. I když je z kovu, díky výraznému vroubkování není problém s ovládáním zoomu ani s kluzkými prsty.

Problém je spíše s citlivostí. Páčka má výrazné vychýlení a poněkud gumovou vazbu. Po naklopení je zde malá prodleva, než fotoaparát začne reagovat, je to něco jako elektronický plyn v autě (stačilo jednou, není nad lanko k plynu :-) ). U fotoaparátu se na to dá trochu zvyknout, ale je třeba počítat s tím, že je lepší pustit páčku trochu s předstihem. Z počátku mi to přišlo dost nepříjemné, ale každým dnem práce s přístrojem se pocit ovladatelnosti zlepšoval. Paradoxně se díky tomuto dá zoom dávkovat dost přesně s ohledem na malinké přírůstky zoomu. Lehce brnknete na páčku a ohnisko se změní jen nepatrně, žádný skok na dvakrát větší zoom se zde nekoná.

Jako poslední je úplně napravo kolečko fotografických režimů. Překvapivě je zde jen šest voleb, přičemž dvě z toho jsou vlastní režimy, úplně první "Schránka" fotí do interní paměti, takže jsou zde vlastně jen tři klasické režimy jako u jiných fotoaparátů. Tedy scénické režimy, automatika a inteligentní automatika. Tím to hasne. Nevýhodou kolečka je velmi snadný chod a nedostatečná aretace, snadno se tedy omylem pootočí do nesprávné polohy. Hlášku "Otočný ovladač režimu se nenachází ve správné poloze" si užijete více než dost.



Zádi dominuje velký 3,0" LCD displej. Rozhodně je nutno pochválit jeho rozlišení, které je 460.800 bodů, tedy 480×320 pixelů. Díky tomu je obraz výjimečně ostrý a opravdu krásný. Téměř všechny snímky na něm zobrazené pak vypadají neskutečně krásné. Na jednu stranu je to fajn, na druhou stranu až doma fotografie nahrajete do PC, můžete být zklamáni, že v počítači až tak pěkné nejsou. Pozorovací úhly displeje jsou na Panasonic netradičně dobré (LCD displej je např. velkou bolístkou ultrazoomu FZ28), pozorovatelnost na slunci má díky lesklé úpravě povrchu rezervy.



Napravo od displeje jsou hlavní ovládací prvky. Vpravo nahoře je opět šoupací tlačítko pro vstup do režimu prohlížení. Toto řešení opravdu u fotoaparátů Panasonic nemám rád, a tak mě mrzí, že i TZ7 jej zase obsahuje. Nejen, že je to pomalejší než prostý stisk tlačítka, hlavní nevýhodu spatřuji v tom, že se z tohoto režimu dá vyjít jediným způsobem, a to opět tímto tlačítkem. Namáčknutí spouště zde tedy nefunguje a dost to zdržuje, dokud si nezvyknete. Škoda.

Směrem níže je červené kulaté tlačítko, které neodpaluje rakety, jak by se mohlo dle jeho designu zdát, ale spouští natáčení videosekvencí. Je třeba chvilku počkat, než fotoaparát začne nahrávat, nicméně výhoda tohoto umístění je v tom, že nahrávat můžete kdykoli. Není třeba přenastavovat hlavní ovládací kolečko, prostě jen stisknete a natáčíte. Výhodou je také to, že tímto lze převzít většinu nastavení pro focení snímků, tedy na videosekvence lze aplikovat vyvážení bílé a podobně.

Ke čtyřsměrnému ovladači nelze mít vážnější výhrady. Tlačítka jsou sice trochu menší, ale dostatečně vystouplá na povrch, takže i samospoušť vlevo se ovládá vcelku rozumně (díky mírně vyvýšenému LCD displeji to ale není úplně ideální). Směrem nahoru se nastavuje korekce expozice, napravo je blesk a dole makro režim. Uprostřed je tlačítko MENU/SET pro vstup do hlavního menu, slouží také jako potvrzovací tlačítko.

Dole vlevo je tlačítko DISPLAY, kterým ovlivňujete zobrazení informací na LCD displeji. Pravé Q.MENU slouží ke vstupu do rychlého menu, které je na rozdíl od jiných značek řešeno horizontálně, a nikoli vertikálně. To mu však nijak neubírá na ovladatelnosti. Je řazeno ve tvaru kruhového seznamu, z poslední položky na první se tedy dostanete jediným stiskem a nemusíte proklikávat všechny položky zpátky. Tlačítko slouží rovněž k mazání snímků v režimu prohlížení.



Na pravém boku fotoaparátu Panasonic Lumix TZ7 najdete malé ouško na provlečení poutka na ruku a krytku prostoru výstupů.



Najdete tu HDMI port a rovněž další port pro USB kabel. Panasonic představil novou koncovku, takže starší USB kabely zde nenajdou využití. Rovněž jen těžko připojíte tento fotoaparát k jinému počítači, pokud s sebou nebudete mít rovněž kabel. Tato koncovka ještě není tak obvyklá, na rozdíl od starších USB kabelů.



Na levé straně jsou jen šroubky, jinak nic zajímavého.



Vespod je kovový závit pro stativ a nalevo pak krytka prostoru pro paměťovou kartu a akumulátor. Je jištěna západkou.



Po odklopení se zde ukáže místo pro Li-Ion akumulátor, který má mít napětí 3,6 V a kapacitu pouze 895 mAh. To by napovídalo velmi malé výdrži na baterii, nechejme se však překvapit. Radost udělá slot na MMC, SD a SDHC karty, které jsou velmi rychlé (Class 6), levné a přitom mají vysokou kapacitu.



Panasonic Lumix TZ7 vypadá po prvním ohledání nadmíru zajímavě. Papírové specifikace jsou velmi dobré, fotoaparát je kvalitně zpracován, hezky vypadá, vejde se do každé kapsy, pihami na kráse jsou však mírné ergonomické nedostatky (trochu gumová páčka zoomu a až příliš snadno se otáčející kolečko fotografických režimů).


Technické specifikace: Panasonic Lumix DMC-TZ7
Snímací prvek
Efektivní počet pixelů10,1 MPx (celkové rozlišení 12,7 MPx)
Velikost snímače1/2,33" CCD (přibližně 6,1×4,57 mm)
Rozlišení fotografií(4:3) 3648x2736, 3072x2304, 2560x1920, 2048x1536, 1600x1200, 640x480
(3:2) 3776x2520, 3068x2112, 2656x1768, 2112x1408, 2048x1360
(16:9) 3960x2232, 3328x1872, 2784x1568, 2208x1248, 1920x1080
Rozlišení videa1280x720 / 60 fps (HD - AVCHD Lite), 30 fps (Quick Time)
848×480 / 30 fps, 640×480 / 30 fps, 320×240 / 30 fps (Quick Time), stereo zvuk
Poměr stran4:3, 3:2, 16:9
Typ barevného filtruRGB
Formát záznamuJPEG (Exif 2.21), Quick Time Motion JPEG, AVCHD Lite (soubory MTS)
Optika fotoaparátu
ZnačkaLEICA DC VARIO-ELMAR
Optický zoom12×
Rozsah ohnisek (reálný)4,1 - 49,2 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm)25 - 300 mm
Světelnost objektivuF3,3 - F4,9
Rozsah clonyF3,3 - F6,3 (wide), F4,9 - F6,3 (tele)
Mechanická stabilizaceano (optická stabilizace)
Elektronická stabilizacene
Možnost použití předsádekne
Digitální zoomano, 4×
Zaostřování
Zaostřováníauto focus (detekce tváře, AF Tracking, 11bofové ostření, středové (vysokorychlostní), středové, bodové)
Ostřící vzdálenost50 cm - nekonečno (normal wide)
200 cm - nekonečno (normal tele)
3 cm - nekonečno (makro wide)
100 cm - nekonečno (makro tele)
Pomocné zaostřovací světloano
Elektronická část
ProcesorVenus Engine HD
Měření expozicevícesegmentové, zdůraznění středu, bodové
Citlivost ISOAUTO ISO, 80, 100, 200, 400, 800, 1600, scénický režim vysoká citlivosti ISO 1600 až 6400
Rychlost závěrky1/2000 s až 1 s, režim Noční obloha 15 s, 30 s nebo 60 s
Expoziční režimyauto
Vyvážení bílé barvyauto, denní světlo, deštivo, přítmí, halogenové světlo, vlastní nastavení bílé
Scénické režimyPortrét, Jemná pleť, Roztažení, Autoportrét, Krajina, Panorama asistent, Sport, Noční portrét, Noční krajina, Potraviny, Oslava, Světlo svíčky, Dítě 1, Dítě 2, Mazlíček, Západ slunce, Vysoká citlivost, H-Sériové snímání, Série s bleskem, Hvězdná obloha, Ohňostroj, Pláž, Sníh, Letecké fotky, Dírková komora, Filmové zrno, Pod vodou
Samospoušť2, 10 s
Sériové snímání2,3 fps (sekvenční snímání - max. 5 snímků Standard nebo 3 snímky Fine)
2,0 fps (sekvenční snímání - do zaplnění karty)
10 fps (vysokorychlostní sekvenční snímání - priorita rychlosti, max. 3 MPx a 100 snímků)
6 fps (vysokorychlostní sekvenční snímání - priorita kvality, max. 3 MPx a 100 snímků)
sekvenční snímání s bleskem (speciální scénický režim)
Vestavěný blesk - režimyAutomatický, Automatický s redukcí jevu červených očí, Nucený blesk, Nucený blesk s redukcí červených očí, Pomalá synchronizace s redukcí červených očí, Nuceně vypnutý blesk
Vestavěný blesk - dosah60 cm – 5,3 m (wide, AUTO ISO)
Externí bleskne
Ostatní
Hledáčekne
LCD displej3,0" LCD, 460.800 bodů (480×320 pixelů)
Digitální výstupUSB 2.0, AV, HDMI (VIERA Link)
Paměťové kartySD, SDHC, MMC (pouze pro statické snímky)
Interní paměť45 MB
NapájeníLi-Ion akumulátor DMW-BCG10PP 3,6 V 895 mAh
Hmotnost206 gramů (bez karty a baterií), 229 gramů (s kartou a baterií)
Rozměry103,3 x 59,6 x 32,8 mm
Barevné variantyčerná, hnědá, modrá, červená
Standardní příslušenstvíUSB kabel, AV kabel, CD-ROM se softwarem, manuál, poutko na ruku, Li-Ion akumulátor, nabíječka s přívodním kabelem
Nejnovější články
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z
Pro full frame CSC od Nikonu si společnost Samyang připravila dva nové manuální objektivy. Vedle 14mm F2.8 objektivu je to také objektiv s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F1.4.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala