Pentax K-3 II: superostré zrcadlo
Pokračujeme v testech APS-C zrcadlovek a dnes se budeme věnovat vyšší třídě reprezentované fotoaparátem Pentax K-3 II, který jsme otestovali s 18-135mm WR objektivem. Fotoaparát nabízí zajímavou funkci Pixel Shift.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K testu rychlosti jsme použili velmi rychlou SDHC kartu SanDisk Extreme Pro s kapacitou 8 GB a rychlostí zápisu až 79 MB/s dle našeho testu.
- První snímek - 1,15 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí live view - 0,8 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,5 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,45 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,5 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 3,05 fps
- Sekvenční snímání L RAW - 3,05 fps (ukládání po 20 snímcích 13 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 3,0 fps (ukládání po 18 snímcích 17 sekund)
- Sekvenční snímání M JPEG - 4,05 fps (ukládání po 23 snímcích 5 sekund)
- Sekvenční snímání M RAW - 4,15 fps (ukládání po 29 snímcích 19 sekund)
- Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 4,05 fps (ukládání po 25 snímcích 23 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 4,9 fps (ukládání po 24 snímcích 7 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 5,05 fps (po 30 snímcích klesá na 1,95 fps, ukládání po 43 snímcích 23 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,9 fps (po 30 snímcích klesá na 1,3 fps, ukládání po 45 snímcích 32 sekund)
Pentax K-3 II není zrovna zrcadlovkou, pro kterou by slovo "rychlost" bylo synonymem. Rozhodně nezdržuje, ale dojem okamžitost nemáte. Náběh trvá přes sekundu (pořízení prvního snímku), ostření také nedosahuje standardů dnešní doby nemluvě o prodlevách mezi snímky. Sekvenční snímání má papírově dosáhnout rychlosti 8,3 fps, mně se ale ani při vypnutí všeho možného nepodařilo výrazněji přesáhnout hranici 5 fps. Údajně je možné dosáhnout udávaných 8,3 fps (našel jsem takové testy na internetu), ale opravdu nevím, za jakých podmínek.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvažováním bílé většinou nejsou problémy, občas se ale stává, že barvičky vypadají docela zvláštně na displeji, zatímco reálné snímky jsou na tom lépe. Chválím jednoduché měření šedé na poměry zrcadlovek (mnohem jednodušší než např. u Canonu, kde je to operace na hodně kliků), samozřejmě lze nastavit i barevnou teplotu. Zde přidám druhou chválu. Zatímco u jiných fotoaparátů se obvykle posouváte po 100 K a udělat velkou změnou barevné teploty znamená točit do zblbnutí, zde jeden roller mění teplotu po 100 K, ale druhý už po větších 1000K krocích. Nastavení je tak dílem okamžiku.
automatické |
denní světlo |
stíny |
zataženo |
zářivky - denní světlo |
zářivky - denní bílé světlo |
zářivky - studené bílé světlo |
zářivky - teplé bílé světlo |
žárovky |
blesk |
CTE |
manuální |
2500 K |
10000 K |
Fotoaparát dále umožňuje úpravu barevného ladění. Pomocí tlačítka INFO je pak možné těmto režimům upravit saturaci, odstín, high/low key ladění, kontrast a ostrost.
jas |
přirozený |
portrét |
krajina |
ostrý |
zářivá |
ztlumený |
odbarvení |
inverzní film |
černobílý |
cross processing |
Nabídka tím nekončí, k dispozici jsou ještě tzv. digitální filtry.
bez filtru |
výtažková barva |
hravý fotoaparát |
retro |
vysoký kontrast |
stínování |
inverzní barva |
zvýraznění jedné barvy |
zvýraznění černobílé |
Optický a digitální zoom
Míra optického zoomu závisí pochopitelně na použitém objektivu a nejde o vlastnost zrcadlovky. Ve zkratce se přesto podíváme, co nám dovolí 18-135mm WR objektiv.
Klasický úhel záběru standardních zrcadlovkových objektivů. Středová ostrost je v pohodě, rohová se moc nepředvedla.
Změna zoomu je opravdu solidní, s 18-135mm objektivem je Pentax K-3 II ohniskově rozumně univerzální. Ke středové ostrosti nelze nic namítat, bohužel ta rohová je na tom opravdu dost zle.
Protisvětlo
Nyní se budeme věnovat focení v protisvětle a zejména dynamickému rozsahu použitého senzoru.
Na tomto snímku to bude obzvlášť zajímavé studovat. Pokud jde o JPEG, tak stíny jsou vykreslené rozumně, ale v obloze je obrovský přepal. Zkusme tedy RAW. Už jen při jeho otevření jde vidět trochu více kresby v obloze. Je tedy velmi jednoduché z ní zachránit všechno. Solidně lze prosvětlit i stíny.
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Prokreslení krajiny je výborné, obloha ale opět táhne k přepalům. Zde bych doporučil dávat i pozor na to, který režim barevného ladění používáte (některé jsou kontrastnější než jiné) a samozřejmě samotný kontrast můžete upravovat. Z oblohy toho ještě hodně zachráníte, ale pár přepalů zůstane i po zásazích v RAWu.
expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Pokud necháte automatické ISO a funkce pro rozšíření dynamického rozsahu (lze aktivovat rozšiřování stínů, světel i obojího), pak se použije vyšší ISO při kratším čase. Jak je vidno, obloha je podstatně lépe prokreslená, krajině pak prosvětlování nikterak výrazně neublížilo a má stále spoustu velmi dobrých detailů.
expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
K dispozici je i hardwarové HDR pomocí multiexpozice. Je skvělé to, že nemusíte vypínat RAW, prostě nastavíte HDR a fotíte. Obloha je zase o něco lépe prokreslená, krajina je však i nadále hodně tmavá. V některých větvích vidíte skládací artefakty (zdvojení větví). Toto je asi maximum, co se z HDR dá dostat. Obvykle se vliv obou prosvětlovacích technologií v praxi nijak zvlášť neprojevoval.
Snímek byl v tomto případě dost tmavý, což se nedativně projevilo na kresbě ve stínech. Tam je hodně tma a spolu s tím se objevuje více šumu. Můžete si stáhnout RAW. Uvidíte, že ve stínech po prosvětlení vznikne jasový šum i s trochou té barevné složky. Přesto ale můžeme hodnotit dynamický rozsah jako velmi dobrý.
Snímek se obešel bez výraznějších odlesků, nechybí ale chromatická aberace objektivu. Můžete se podívat na RAW a solidní dynamický rozsah senzoru.