Photosmart R967: Překvapivě šikovné hápéčko

31.10.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Již při první zmínce o R967 kolovaly ohlasy, že HP posílá na trh zajímavý a konečně konkurenceschopný model. Tento 10mpix kompakt nabízí plnou manuální kontrolu nad expozicí a v řadě parametrů mile překvapil, ale bude nahánět hrůzu kompaktům zavedených značek?
Snímač

Tento model je vybaven CCD snímačem, který obsahuje přibližně 10,5 milionů obrazových buněk, takže maximální rozlišení snímků je 3648 x 2736 bodů. Manuálně lze nastavit citlivost na hodnoty 100, 200 a 400 ISO, navíc v některých přednastavených scénách nastaví automatika i osmistovku. Ovšem vzhledem k větší zrnitosti již při dvoustovce se spíše této hodnotě vyhněte. Pouze v nejvyšším rozlišení je možné uložit snímek ve dvou kompresních poměrech.

Optická část

Než se dostaneme k podrobnějšímu popisu optiky, tak si můžeme jenom povzdechnout, že u tohoto modelu kromě pomalosti provozu pokulhává především optická část, takže se jednou snad dočkáme vedle povedeného kovového designu také objektivu zavedenější fotoznačky než je HP... Tak tedy objektiv HP Precision má rozsah ohniskových vzdáleností od 7,5 do 22,5 milimetrů (v přepočtu na kinofilm od 35 do 105 mm) při relativně slabé světelnosti (F2,8 - F5,0). Tento klasický trojnásobný optický zoom můžete doplnit ještě o maximálně desetinásobný digitální zoom, který v případě desetimegapixelových snímků má svůj smysl, protože i při razantnějším výřezu nese snímek ještě dostatek obrazových informací. Jinak v režimu Normal lze zaostřit až od půl metru, v režimu Makro pak z deseti centimetrů.

Funkční vybavení

Tento Photosmart umožňuje plnou kontrolu nad expozicí díky manuálnímu režimu, k dispozici jsou ovšem i režimy prioritní (s prioritou clony nebo času). Nechybí ani dávka sedmnácti přednastavených scén (například akce, pláž, dokument, krajina, noční portrét, noční scenérie, panorama zleva, panorama zprava, portrét nebo sníh) a nakonec se pochopitelně můžete spolehnout i na automatiku fotopřístroje. Model umožňuje i rychlou a snadnou jemnou korekci expozice, a to v (na kompakty) nečekaně velkém rozsahu +-3 EV (po třetinách).

Už předcházející odstavec naznačil, že novinka je velice slušně funkčně vybavena, ovšem meze kreativity posouvají další funkce. Kromě již zmíněného dodatečného prosvětlení snímků "Adaptive Lighting" (tento digitální blesk fungoval spolehlivě například již u tři roky starého modelu HP 945). Nově umí projasnit nebo upravit expozici v tmavších částech snímků nebo souvislých plochách fotografie v různých stupních "zesílení" prosvětlení. Navíc v případě kdy nevíte, jak situaci vyřešit, tak můžete nechat pracovat za sebe bracketing této funkce a ta vám umožní pořídit tři snímky za sebou a vy si pak dodatečně můžete vybrat tu nejlépe naexponovanou (prosvětlenou) fotografii. Model umí ale i další dva bracketingy: běžný tedy expoziční a ještě barevný. Pokud si chcete složit panoramatický snímek, tak nemusíte čekat až na sešívání v počítači (v příslušném grafickém editoru), ale zvládnete to přímo v modelu díky funkci "Panorama", která automaticky sestaví velkou fotografii z až pěti snímků. Výsledný snímek můžete upravit také nastavením různých stupňů saturace, ostrosti nebo kontrastu.

Rozsah expozičních časů je zcela dostatečný, protože se pohybuje od 1/2000 sekundy až do 16 sekund. Model také umožňuje pořídit sérii tří snímků za sebou v režimu sekvenčního snímání, a to relativně velmi nízkou rychlostí přibližně jedné fotografie za sekundu. Bohužel histogram je dostupný pouze v pasivní formě, tedy až po nafotografování si můžete prohlédnout tuto expoziční pomůcku - daleko praktičtější by ovšem bylo možnost zobrazit si histogram před pořízením snímku. Teplotu bílé vykalibrujete buď pomocí čtyř přednastavených hodnot nebo dokonce lze bílou nastavit manuálně. S fotopřístrojem lze samozřejmě kromě statických fotografií zaznamenat i ozvučené videosekvence, a to v maximálním rozlišení 640 x 480 bodů rychlostí 24 snímků za sekundu. Délka záznamu je omezena pouze kapacitou právě použité paměťové karty.