Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

8.4.2010, Milan Šurkala, recenze
Připravili jsme další zajímavý srovnávací test. Mnoho lidí si dává otázku, zda si vystačí se setovým objektivem, nebo mají koupit nějaký lepší. Dnes proto vyzkoušíme objektivy Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR, Sigma 17-70mm F2,8-4 OS a Tamron 17-50mm F2,8 VC.

Protisvětlo


Zajímat nás bude i chování v protisvětle. Zde se může ukázat chromatická aberace, ale také různé odlesky. Aberaci odstraňuje drtivá většina programů pro konverzi RAW, fotoaparát to pak automaticky dělá v JPEG souborech.


Nikon, expoziční čas 1/640 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 18 mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek znáte již z předchozího testu objektivů Nikon. Je ukázkou toho, že 18-55mm objektiv dokáže dělat odlesky, nicméně počítejte s tím, že to nedělá příliš často. Navíc je jednoduché dosáhnout takové kompozice, že odlesky zmizí.


Sigma, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek byl sice pořízen ze stejného místa, ale jiného dne, kdy slunce nesvítilo tak jasně. Proto se nedaly dosáhnout ani odlesky (od toho zde budou jiné snímky). Tady vidíme především vcelku dobrou kresbu na levé části obrazu, pravá se silným světlem přepaluje. Aberace je mírná, pokud byste však odclonili na F2,8, byla by všude. Ostatně to také uvidíte o kousek níže, kde se budu věnovat aberaci získané právě ze snímků této série. Můžete si stáhnout i RAW verzi snímku.


Sigma, expoziční čas 1/250 s, clona F25, citlivost ISO 200, ohnisko 21 mm, klikněte pro zvětšení

Při velmi vysokém zaclonění se zde aberace v podstatě nevyskytuje, spíše difrakce snižuje ostrost snímku. Pokud necháte světlo pronikat přes tenké větve, zvyšujete riziko vzniku výrazných odlesků.


Sigma, expoziční čas 1/640 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení

Ani zde při vyšším zaclonění není problém s aberací. Objevují se však odlesky objektivu, které někdy umí být dost výrazné. Pokud slunci nebude stát v cestě překážka jako stromy, vyskytuje se zpravidla jen jeden zelený odlesk slunce opačným směrem než zde (byl by vlevo nahoře).


Tamron, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení

Objektiv Tamron převedl dobrou kresbu, v podstatě žádnou chromatickou aberaci a slabší červený odlesk u slunce. Počasí nedovolilo dosáhnout většího odlesku, byl slabší opar. I zde je ke stažení RAW verze fotografie.


Tamron, expoziční čas 1/640 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení

I zde je vidět, že Tamron kreslí velmi ostře až k rohům, chromatická aberace jej netrápí. Bohužel jej trápí odlesky, které jsou na snímcích patrné. Nutno navíc doplnit, že když se budete více snažit, můžete dosáhnout ještě větších odlesků, naopak zbavit se jich zbavíte těžko. V problémů odlesků tedy jasně vede Nikon, v otázce aberace zase Tamron. Sigma bohužel trpí na obě vady, aberace je ale patrná spíše na nižších clonách. Na těch vyšších je rovněž bez problémů.


Chromatická aberace, objektiv Nikon


Otestoval jsem v protisvětle všechny tři objektivy i na úroveň chromatické aberace. Jde o snímky konvertované z RAWů bez korekce této vady. Tím pádem uvidíte, jak na tom jednotlivé objektivy skutečně jsou. V praxi pochopitelně dosáhnete mnohem lepších výsledků, neboť aberace je jak v JPEGu, tak i RAWu korigována. V RAWu to dělají programy, v JPEGu fotoaparát.


ohnisko 18 mm, clona F3,5


ohnisko 18mm, clona F5,6


ohnisko 18 mm, clona F11


ohnisko, clona F22

Na širokém ohnisku je v silném protisvětle chromatická aberace vidět vždy, a to i při plném přiclonění. Efekt se tím nijak nezmírňuje. Pokud je ale obloha trochu zamračená, aberace nebude významný problém. Podívejme se na 35mm ohnisko.


ohnisko 35 mm, clona F5


ohnisko 35 mm, clona F8


ohnisko 35 mm, clona F16


ohnisko 35 mm, clona F32

Na 35mm ohnisku je aberace podstatně slabší. Načervenalé a namodralé kontury se zde vyskytují, ale nejsou tak vážné, aby příliš vadily. Každopádně fotoaparát je v konečném výstup účinně eliminuje.


ohnisko 55 mm, clona F5,6


ohnisko 55 mm, clona F8


ohnisko 55 mm, clona F16


ohnisko 55 mm, clona F36

Na maximálním ohnisku 55 milimetrů je chromatická aberace téměř neznatelná. Bát se jí nemusíte.


Chromatická aberace, objektiv Sigma


Druhým v pořadí je objektiv od Sigmy. Začneme testem na nejširším 17mm ohnisku.


ohnisko 17 mm, clona F2,8


ohnisko 17 mm, clona F5,6


ohnisko 17 mm, clona F11


ohnisko 17 mm, clona F22

Pro objektiv Sigma je chromatická aberace na nejširším ohnisku typická. Na kontrastních liniích se objevuje poměrně často. Pokračujme 35mm ohniskem.


ohnisko 35 mm, clona F3,3 (totožnou scénu jako v dalších případech bohužel na F3,3 nemám, chyba v kompozici, tento výřez je z rohu jiného podobného snímku z téhož dne)


ohnisko 35 mm, clona F8


ohnisko 35 mm, clona F11


ohnisko 35 mm, clona F22

Delší ohnisko 35 milimetrů chromatickou aberaci již trochu potlačilo. Na této ohniskové vzdálenosti již chyba není tolik patrná, stále se ale vyskytuje tak, že si ji všimnete.


ohnisko 70 mm, clona F4


ohnisko 70 mm, clona F8


ohnisko 70 mm, clona F16


ohnisko 70 mm, clona F32

S nejdelším ohniskem je chromatická aberace jen malý problém. Barevné kontury lze při důkladném prohledání vidět, ale není to takové, aby vás to mohlo trápit.


Chromatická aberace, objektiv Tamron


Jako poslední je zde objektiv Tamron 17-50 mm F2,8 VC. Opět začínáme 17mm ohniskem.


ohnisko 17 mm, clona F2,8


ohnisko 17 mm, clona F5,6


ohnisko 17 mm, clona F11


ohnisko 17 mm, clona F22

Objektiv Tamron na širokém ohnisku rovněž trpí na chromatickou aberaci. Bohužel se mi nedopatřením podařilo zapomenout na další ohniska.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.