Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron
8.4.2010, Milan Šurkala, recenze
Připravili jsme další zajímavý srovnávací test. Mnoho lidí si dává otázku, zda si vystačí se setovým objektivem, nebo mají koupit nějaký lepší. Dnes proto vyzkoušíme objektivy Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR, Sigma 17-70mm F2,8-4 OS a Tamron 17-50mm F2,8 VC.
Kapitoly článku:
- Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron
- Autofokus, ostření, světelnost, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace a ostrost v rozích
- Kresba v praxi
- Optický zoom a standardní scéna
- Protisvětlo, chromatická aberace
- Galerie ilustračních snímků: objektiv Nikon 18-55 mm
- Galerie ilustračních snímků: objektiv Sigma 17-70 mm
- Galerie ilustračních snímků: objektiv Tamron 17-50 mm
- Závěr
Nyní se podíváme na několik ilustračních snímků zrcadlovky Nikon D90 se setovým objektivem 18-55 mm F3,5-5,6 VR. Můžete tak posoudit kvality obojího. Prezentované fotografie jsou ty, které fotoaparát uložil do JPEG, některé z nich si můžete stáhnout i v RAW formátu.
Maximální ohnisko objektivu je poměrně malé, s 55 milimetry toho moc nepřiblížíte. Kresba je vyrovnaná po celé ploše bez výraznějších aberací, v zaostřených částech obrazu by ale snímek mohl být o něco ostřejší.
Na středních ohniscích odvádí objektiv lepší práci. Snímek je o něco ostřejší a optické chyby zde v podstatě nenajdete.
Nejširší ohnisko přináší rovněž slušnou kresbu v prostředku obrazu, rohy jsou trochu slabší a jde si všimnout i chromatickou aberaci.
Nepřízeň počasí a mírná mlha způsobily slabší kontrast snímku. Potěší absence chromatické aberace, míru detailů pro ideální podmínky lze jen odhadovat. K dispozici máte i RAW pro stažení.
Široké 18mm ohnisko opět ukazuje svou slabinu v podobě výraznější chromatické aberace. Nepříjemné protisvětlo opět způsobuje namodralé větvičky.
V této scéně je problém s velkým kontrastem světel, který klade zvýšené nároky nejen na objektiv, ale také na čip. Problém snímku je tak hlavně v přepálených plochách.
Makro není největší devizou tohoto objektivu, ale zvětšení 1:3,1 pro takové pseudomakro postačí. Nepříliš velká hloubka ostrosti pak pomůže vytvořit dojem lepšího makra a na focení květinek a motýlů je to dostatečné. I zde si můžete stáhnout RAW verzi snímku.
I na tomto snímku je vidět, že makro je u tohoto fotoaparát vcelku přijatelné.
Maximální ohnisko objektivu je poměrně malé, s 55 milimetry toho moc nepřiblížíte. Kresba je vyrovnaná po celé ploše bez výraznějších aberací, v zaostřených částech obrazu by ale snímek mohl být o něco ostřejší.
Na středních ohniscích odvádí objektiv lepší práci. Snímek je o něco ostřejší a optické chyby zde v podstatě nenajdete.
Nejširší ohnisko přináší rovněž slušnou kresbu v prostředku obrazu, rohy jsou trochu slabší a jde si všimnout i chromatickou aberaci.
Nepřízeň počasí a mírná mlha způsobily slabší kontrast snímku. Potěší absence chromatické aberace, míru detailů pro ideální podmínky lze jen odhadovat. K dispozici máte i RAW pro stažení.
Široké 18mm ohnisko opět ukazuje svou slabinu v podobě výraznější chromatické aberace. Nepříjemné protisvětlo opět způsobuje namodralé větvičky.
V této scéně je problém s velkým kontrastem světel, který klade zvýšené nároky nejen na objektiv, ale také na čip. Problém snímku je tak hlavně v přepálených plochách.
Makro není největší devizou tohoto objektivu, ale zvětšení 1:3,1 pro takové pseudomakro postačí. Nepříliš velká hloubka ostrosti pak pomůže vytvořit dojem lepšího makra a na focení květinek a motýlů je to dostatečné. I zde si můžete stáhnout RAW verzi snímku.
I na tomto snímku je vidět, že makro je u tohoto fotoaparát vcelku přijatelné.