Profi kompakt nebo low-end zrcadlovka?
Za zhruba 12 tisíc korun si můžete koupit zrcadlovku nebo profi kompakt. Každé řešení má své výhody, ale i nevýhody. Pojďme spolu zjistit, které z řešení má více výhod. Nabídne zrcadlovka mnohem lepší obraz? Budou kompakty zoufale pomalé?
Kapitoly článku:
Mezi jednu z hlavních výhod zrcadlovek se považuje možnost pracovat s malou hloubkou ostrosti a tím lépe oddělit hlavní objekt od pozadí. Hloubka ostrosti je dána vzdálenosti snímání (menší vzdálenost, menší hloubka ostrosti), clonou (světelností - menší clona, menší hloubka ostrosti) a reálným, nikoli přepočteným ohniskem (čím delší ohnisko, tím menší hloubka ostrosti).
Pokud tedy chceme fotit scénu řekněme s přepočteným ohniskem 50 mm, na APS-C zrcadlovce budeme potřebovat 31-33 mm objektiv (dle crop faktoru), u profi kompaktu bude stačit necelých 11 mm. I z toho důvodu je jasné, že profi kompakty mají podstatně menší předpoklady k rozmazávání pozadí. Nicméně, jak se projeví clona? Vždyť 18-55mm objektiv zrcadlovky má na nejdelším ohnisku clonu F5,6, zatímco Olympus XZ-1 na ekvivalentním ohnisku F2,2. Zkusme nejdříve telemakro, tedy snímání s nejdelším ohniskem na co nejkratší vzdálenost.
Canon EOS 1100D, expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 53 (85) mm
Zrcadlovka Canon EOS 1100D má velmi slušné telemakro s možností snímat od 10 cm (od přední čočky). I při 85mm ohnisku (po přepočtu) tak disponuje velmi dobrým zvětšením a pozadí opravdu velmi výrazně rozmazává.
Canon PowerShot G12, expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 320, ohnisko 30,5 (140) mm
Kompakt Canon PowerShot G12 potřebuje minimální vzdálenost 29 cm, což i při mnohem delším 140mm ohnisku znamená menší zvětšení. Ohnisko 30,5 mm je téměř poloviční proti tomu, co volila zrcadlovka, což spolu s trojnásobnou snímací vzdáleností a jen o trochu nižší clonou dává podstatně ostřejší pozadí.
Olympus XZ-1, expoziční čas 1/320 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (112) mm
Olympus XZ-1 může jít trochu blíže na 24 cm. Ohnisko 24 mm je ale ještě kratší než u G12, na druhou stranu clona F2,5 je výrazně lepší. Hloubka ostrosti je tak výrazně menší než u G12, ale stále větší než u zrcadlovky. To jsme ale měli maximální ohnisko při minimální ostřící vzdálenosti. Vyzkoušejme teď postavit všechny tři fotoaparáty do stejné vzdálenosti se stejným ohniskem. Tedy do situace, kdy chceme vyfotit scénu z nějakého určitého místa s určitou kompozicí (a pevně daným úhlem záběru).
Canon EOS 1100D, expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 53 (85) mm
Ostřil jsem na oči, špička čumáku už je neostrá, lampa v pozadí rovněž.
Canon PowerShot G12, expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 18,1 (83) mm
Kompakt od Canonu má hloubku ostrosti podstatně větší. Lampa je výrazně ostřejší, i čumák je o něco méně rozmazaný. Kompakt se tedy zrcadlovce nevyrovnal. Ale co Olympus XZ-1?
Olympus XZ-1, expoziční čas 1/40 s, clona F2,2, citlivost ISO 200, ohnisko 15,3 (71) mm
Zde jsem trochu neodhadl ohnisko a použil o něco kratší. Podívejte se však na hloubku ostrosti. Proti Canonu G12 tam vidím znatelný rozdíl, nicméně se zrcadlovkou jsou na tom téměř stejně (nutno přiznat, že 18-55mm objektiv Canonu má překvapivě krásný bokeh, lepší než XZ-1). Takže zvěsti o tom, že profi kompakty se hloubkou ostrosti nevyrovnají zrcadlovkám, nejsou zas až tak pravdivé. Alespoň se setovým objektivem tomu tak opravdu být nemusí.
Pokud tedy chceme fotit scénu řekněme s přepočteným ohniskem 50 mm, na APS-C zrcadlovce budeme potřebovat 31-33 mm objektiv (dle crop faktoru), u profi kompaktu bude stačit necelých 11 mm. I z toho důvodu je jasné, že profi kompakty mají podstatně menší předpoklady k rozmazávání pozadí. Nicméně, jak se projeví clona? Vždyť 18-55mm objektiv zrcadlovky má na nejdelším ohnisku clonu F5,6, zatímco Olympus XZ-1 na ekvivalentním ohnisku F2,2. Zkusme nejdříve telemakro, tedy snímání s nejdelším ohniskem na co nejkratší vzdálenost.
Canon EOS 1100D, expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 53 (85) mm
Zrcadlovka Canon EOS 1100D má velmi slušné telemakro s možností snímat od 10 cm (od přední čočky). I při 85mm ohnisku (po přepočtu) tak disponuje velmi dobrým zvětšením a pozadí opravdu velmi výrazně rozmazává.
Canon PowerShot G12, expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 320, ohnisko 30,5 (140) mm
Kompakt Canon PowerShot G12 potřebuje minimální vzdálenost 29 cm, což i při mnohem delším 140mm ohnisku znamená menší zvětšení. Ohnisko 30,5 mm je téměř poloviční proti tomu, co volila zrcadlovka, což spolu s trojnásobnou snímací vzdáleností a jen o trochu nižší clonou dává podstatně ostřejší pozadí.
Olympus XZ-1, expoziční čas 1/320 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (112) mm
Olympus XZ-1 může jít trochu blíže na 24 cm. Ohnisko 24 mm je ale ještě kratší než u G12, na druhou stranu clona F2,5 je výrazně lepší. Hloubka ostrosti je tak výrazně menší než u G12, ale stále větší než u zrcadlovky. To jsme ale měli maximální ohnisko při minimální ostřící vzdálenosti. Vyzkoušejme teď postavit všechny tři fotoaparáty do stejné vzdálenosti se stejným ohniskem. Tedy do situace, kdy chceme vyfotit scénu z nějakého určitého místa s určitou kompozicí (a pevně daným úhlem záběru).
Canon EOS 1100D, expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 53 (85) mm
Ostřil jsem na oči, špička čumáku už je neostrá, lampa v pozadí rovněž.
Canon PowerShot G12, expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 18,1 (83) mm
Kompakt od Canonu má hloubku ostrosti podstatně větší. Lampa je výrazně ostřejší, i čumák je o něco méně rozmazaný. Kompakt se tedy zrcadlovce nevyrovnal. Ale co Olympus XZ-1?
Olympus XZ-1, expoziční čas 1/40 s, clona F2,2, citlivost ISO 200, ohnisko 15,3 (71) mm
Zde jsem trochu neodhadl ohnisko a použil o něco kratší. Podívejte se však na hloubku ostrosti. Proti Canonu G12 tam vidím znatelný rozdíl, nicméně se zrcadlovkou jsou na tom téměř stejně (nutno přiznat, že 18-55mm objektiv Canonu má překvapivě krásný bokeh, lepší než XZ-1). Takže zvěsti o tom, že profi kompakty se hloubkou ostrosti nevyrovnají zrcadlovkám, nejsou zas až tak pravdivé. Alespoň se setovým objektivem tomu tak opravdu být nemusí.