Profi kompakt nebo low-end zrcadlovka?
Za zhruba 12 tisíc korun si můžete koupit zrcadlovku nebo profi kompakt. Každé řešení má své výhody, ale i nevýhody. Pojďme spolu zjistit, které z řešení má více výhod. Nabídne zrcadlovka mnohem lepší obraz? Budou kompakty zoufale pomalé?
Kapitoly článku:
Takže jak to tedy je? Opravdu je zrcadlovka o tolik lepší? Naše testy ukázaly, že při nejnižších citlivostech jsou výsledky v RAWu z kompaktů a low-end zrcadlovky dost podobné. Pokud si tedy chcete hrát s RAWem, je téměř jedno, zda budete denní fotky fotit se zrcadlovkou nebo profi kompaktem. Vyplynulo však, že Olympus XZ-1 má horší čip než Canon PowerShot G12, kdy je šum minimálně o jednu citlivost horší.
Při snímání do JPEGu lze považovat ISO 100 z obou Canonů (zrcadlovky a kompaktu) za podobně kvalitní, kdy kompakt je trochu detailnější, naopak zrcadlovka má pevnější linie, které se tolik netřepí. Olympus XZ-1 podstatně více odšumuje a patlá obraz. V JPEGu se tedy Olympus XZ-1 zrcadlovce Canon EOS 1100D ani na nejnižší citlivosti úplně nevyrovná.
Při vyšších citlivostech se ale pochopitelně rychle projeví vyšší pixelová hustota kompaktů. Při ISO 400 jsou už rozdíly trochu znát a od ISO 800 má zrcadlovka dost navrch. Při nočním focení se ale ukazuje výrazně lepší světelnost profi kompaktů, zejména tedy modelu XZ-1. Díky tomu může volit zhruba 4-6× nižší citlivost než zrcadlovka! Ukázalo se, že zatímco zrcadlovka potřebuje např. ISO 3200, XZ-1 si vystačí s ISO 500.
To má za následek to, že zrcadlovka i kompakt mají šum na podobné úrovni, u Olympusu jsou ale JPEGy více rozpatlané. Každopádně jde vidět, že fáma o znatelně lepším focení za horšího světla u zrcadlovek není nutně vždy pravda. Se setovým objektivem je to skoro fifty-fifty. Pokud byste koupili levnější zrcadlovku bez stabilizace, kompakt by dokonce získal navrch. To se týká např. s často srovnávaným Olympusem E-450, který jsme sice netestovali, ale kvůli menšímu čipu než u EOS 1100D by šel očekávat ještě vyšší šum a díky absenci stabilizace by se s ISO citlivostí muselo jít ještě výše.
Následuje tedy menší hloubka ostrosti u zrcadlovek. I zde se ukázalo, že to nemusí být nutně pravda, což bylo i pro mě velké překvapení. Zrcadlovka měla v našem případě crop faktor 1,6, kompakty zhruba kolem 4,6. Kvůli tomu pro stejné zobrazení volí kompakty skoro 3× kratší ohnisko. Pokud si vezmeme např. ohnisko kolem 90 milimetrů, zrcadlovka volí clonu F5,6, Olympus jen F2,2 a jak jsme viděli, hloubka ostrosti je u zrcadlovky i kompaktu stejná! Není to pravda u PowerShotu G12, který přeci jen nemá tak dobrou světelnost a jeho hloubka ostrosti je větší.
Nakonec jsme zjistili, že hlavní rozdíly mezi DSLR a světelnými profi kompakty jsou v rychlosti a ovládání (např. lepší interní hledáček). Zrcadlovka jasně vyhrává v rychlosti startu přístroje i v prodlevách mezi snímky. Kompakty dnes ostří velmi rychle, nicméně zrcadlovka je stále ještě aspoň o třetinu až polovinu rychlejší (nicméně existují i kompakty, které ostří stejně tak rychle). Výhodou je i lepší držení zrcadlovek a obecně rychlost nastavení. Naopak v sekvenčním snímání zas tak velké rozdíly nejsou. Dalším rozdílem je dynamický rozsah čipu, kdy zrcadlovka nabídne asi o 1 EV navíc.
Co je pro vás vhodnější, to si už musíte rozhodnout sami. Náš test prokázal, že se vhodnou volbou profi kompaktu a prací s ním dokážete vyrovnat low-endové zrcadlovce se základním setovým objektivem ve kvalitě snímků i hloubce ostrosti (v RAWu). Olympus nicméně neprokázal svou sílu díky horší práci při odšumování i trochu horšímu čipu ve srovnání s PowerShotem. Kdyby Canon uvedl svůj profi kompakt se specifikacemi Olympusu XZ-1 (ale čipem z G12 a tímtéž odšumováním), nejlevnější řadu zrcadlovek by skoro mohl zrušit.
Pokud chcete do fotoaparátu dát 12.500Kč a víc ani ťuk, může být v podstatě jedno, zda zvolíte zrcadlovku nebo kompakt, každé řešení má své pro a proti. Zrcadlovka vám nicméně proti kompaktům nabídne možnost posunu dál volbou jiných objektivů (ale to už stojí peníze). Navíc jsou na trhu i jiné zrcadlovky, které jsou kvalitativně výše než testovaný EOS 1100D. Ukázali jsme však, že dogmatická věta "zrcadlovka dělá lepší fotky než jakýkoli kompakt" nemusí být vždy pravdivá.
Při snímání do JPEGu lze považovat ISO 100 z obou Canonů (zrcadlovky a kompaktu) za podobně kvalitní, kdy kompakt je trochu detailnější, naopak zrcadlovka má pevnější linie, které se tolik netřepí. Olympus XZ-1 podstatně více odšumuje a patlá obraz. V JPEGu se tedy Olympus XZ-1 zrcadlovce Canon EOS 1100D ani na nejnižší citlivosti úplně nevyrovná.
Při vyšších citlivostech se ale pochopitelně rychle projeví vyšší pixelová hustota kompaktů. Při ISO 400 jsou už rozdíly trochu znát a od ISO 800 má zrcadlovka dost navrch. Při nočním focení se ale ukazuje výrazně lepší světelnost profi kompaktů, zejména tedy modelu XZ-1. Díky tomu může volit zhruba 4-6× nižší citlivost než zrcadlovka! Ukázalo se, že zatímco zrcadlovka potřebuje např. ISO 3200, XZ-1 si vystačí s ISO 500.
To má za následek to, že zrcadlovka i kompakt mají šum na podobné úrovni, u Olympusu jsou ale JPEGy více rozpatlané. Každopádně jde vidět, že fáma o znatelně lepším focení za horšího světla u zrcadlovek není nutně vždy pravda. Se setovým objektivem je to skoro fifty-fifty. Pokud byste koupili levnější zrcadlovku bez stabilizace, kompakt by dokonce získal navrch. To se týká např. s často srovnávaným Olympusem E-450, který jsme sice netestovali, ale kvůli menšímu čipu než u EOS 1100D by šel očekávat ještě vyšší šum a díky absenci stabilizace by se s ISO citlivostí muselo jít ještě výše.
Následuje tedy menší hloubka ostrosti u zrcadlovek. I zde se ukázalo, že to nemusí být nutně pravda, což bylo i pro mě velké překvapení. Zrcadlovka měla v našem případě crop faktor 1,6, kompakty zhruba kolem 4,6. Kvůli tomu pro stejné zobrazení volí kompakty skoro 3× kratší ohnisko. Pokud si vezmeme např. ohnisko kolem 90 milimetrů, zrcadlovka volí clonu F5,6, Olympus jen F2,2 a jak jsme viděli, hloubka ostrosti je u zrcadlovky i kompaktu stejná! Není to pravda u PowerShotu G12, který přeci jen nemá tak dobrou světelnost a jeho hloubka ostrosti je větší.
Nakonec jsme zjistili, že hlavní rozdíly mezi DSLR a světelnými profi kompakty jsou v rychlosti a ovládání (např. lepší interní hledáček). Zrcadlovka jasně vyhrává v rychlosti startu přístroje i v prodlevách mezi snímky. Kompakty dnes ostří velmi rychle, nicméně zrcadlovka je stále ještě aspoň o třetinu až polovinu rychlejší (nicméně existují i kompakty, které ostří stejně tak rychle). Výhodou je i lepší držení zrcadlovek a obecně rychlost nastavení. Naopak v sekvenčním snímání zas tak velké rozdíly nejsou. Dalším rozdílem je dynamický rozsah čipu, kdy zrcadlovka nabídne asi o 1 EV navíc.
Co je pro vás vhodnější, to si už musíte rozhodnout sami. Náš test prokázal, že se vhodnou volbou profi kompaktu a prací s ním dokážete vyrovnat low-endové zrcadlovce se základním setovým objektivem ve kvalitě snímků i hloubce ostrosti (v RAWu). Olympus nicméně neprokázal svou sílu díky horší práci při odšumování i trochu horšímu čipu ve srovnání s PowerShotem. Kdyby Canon uvedl svůj profi kompakt se specifikacemi Olympusu XZ-1 (ale čipem z G12 a tímtéž odšumováním), nejlevnější řadu zrcadlovek by skoro mohl zrušit.
Pokud chcete do fotoaparátu dát 12.500Kč a víc ani ťuk, může být v podstatě jedno, zda zvolíte zrcadlovku nebo kompakt, každé řešení má své pro a proti. Zrcadlovka vám nicméně proti kompaktům nabídne možnost posunu dál volbou jiných objektivů (ale to už stojí peníze). Navíc jsou na trhu i jiné zrcadlovky, které jsou kvalitativně výše než testovaný EOS 1100D. Ukázali jsme však, že dogmatická věta "zrcadlovka dělá lepší fotky než jakýkoli kompakt" nemusí být vždy pravdivá.