www.digimanie.cz
>
>

Raynox DCR-150: kvalitní makro levně

Raynox DCR-150: kvalitní makro levně
, , recenze
V rámci tématu o objektivech se podíváme na makropředsádku Raynox DCR-150. Nabízí 4,8 dioptrie a nejde o žádné ořezávátko. Skládá se ze tří čoček a je použitelná s objektivy mnoha různých průměrů závitů pro filtry. Možná tedy bude fungovat i s tím vaším.
K oblíbeným
reklama
V dnešním testu se podíváme na produkt, který jsme ještě netestovali. Vyzkoušíme totiž makropředsádku Raynox DCR-150, která nabízí 4,8 dioptrie. Skládá se ze dvou dílů, pokud nepočítáme krytku, která se dost těžko sundává. Základem je samotná předsádka, která se skládá ze tří optických členů ve dvou skupinách. Není to tedy jednoduchá čočka, která by zapříčiňovala spoustu optických chyb, zejména v rozích.


Předsádka má malý průměr čoček, takže na některých objektivech vinětuje. Druhou část je redukce, která umožňuje upevnit předsádku na objektivy mnoha různých průměrů. Po stranách jsou pružinky, díky který je možno upravit průměr závitu od 52 mm po 67 mm. Díky tomuto pružnému uchycení je také nasazení předsádky velmi rychlé, nic není třeba šroubovat, jen prostě zmáčknete pružinky a nasadíte na objektiv. Samotná předsádka bez redukce má závit 43 mm a na takové objektivy se šroubuje. Samozřejmě je možné využít hloupý způsob a předsádku před objektivem prostě jen držet a využít ji tak i u objektivů bez závitů.



Díky těmto průměrům se dá předsádka používat na některých kompaktech, zejména tedy ultrazoomech, které jsou často vybaveny závitem pro filtry. Bohužel dnešní ultrazoomy mají z nepochopitelných důvodů závity pro filtry čím dál méně, takže předsádku využijí nejčastěji asi majitelé levných zrcadlovek s levnějšími objektivy. Dává to i smysl. Makroobjektivy nejsou vždy nejlevnější a lidé, kteří šetří, dají raději tisícovku za předsádku než několik tisíc za nový objektiv. My se v recenzi podíváme, co vše vlastně Raynox DCR-150 dokáže.

Předsádku jsem zkoušel s mnoha různými fotoaparáty, takže uvidíte různé výsledky při různém použití. Zkoušel jsem ji v průběhu několika měsíců s různými přístroji, takže i úroveň testů se může občas lišit. U některých objektivů bylo hned jasné, že se makropředsádka nedá použít, nebylo teda třeba dělat rozsáhlý test a podobně.



Nyní ještě trochu představím metodiku testu a měření zvětšení objektivu. V testu budu používat v menší míře údaje, které prezentuje výrobce, ve většině případů ale budu prezentovat naměřené hodnoty přepočtené na kinofilm. Nebudeme tedy hovořit o zvětšení daného objektivu jako takového. Uvedu ukázku. Mějme třeba 3cm předmět. Pokud se tento předmět zobrazí ve velikosti 3 cm na full frame snímači (tedy na cca 80 % jeho délky, která je 3,6 cm), má objektiv zvětšení 1:1 (3 cm se zobrazily na 3 cm). Pro naše účely ale budu hovořit o zvětšení 1:1 i u kompaktu, pokud se objekt na fotografii zobrazí stejně.



Tedy pokud se tento 3cm předmět u kompaktu zobrazí opět na 80 % snímače (ale nyní řekněme na 5 milimetrů 6mm snímače), budeme stále hovořit o 1:1 zvětšení, kompozice snímku bude stejná. Toto zvětšení nazvěme pro účely recenze jako "virtuální" nebo přepočtené. Skutečné zvětšení objektivu kompaktu by v tomto ukázkovém případu bylo jen 1:6 (3cm objekt se zobrazil na 5 mm). Test jsem prováděl na pravítku. Pokud objektiv zaostřil a zobrazil 3,6 centimetru (délka full frame čipu), bude mít virtuální zvětšení 1:1 nehledě na velikost čipu. Pochopitelně to skutečné reálné zvětšení objektivu se bude dle velikosti čipu velmi výrazně lišit.

Jinak řečeno, bereme-li v potaz stejný obraz ze zrcadlovky nebo kompaktu s různými objektivy (obrazem nechť je např. zobrazených 3,6 cm pravítka), virtuální zvětšení je v obou případech stejné a reálné různé. Když to ale otočíme a vezmeme jeden objektiv, který bude posílat obraz na zrcadlovkový čip nebo "kompaktní", reálné zvětšení objektivu bude pochopitelně stejné (ostatně jde o jeden a tentýž objektiv), ale virtuální bude jiné. Na zrcadlovkovém čipu totiž tento objektiv zobrazí např. oněch 3,6 cm, ale na menší kompaktní čip vykreslí jen 6 mm (virtuální zvětšení na kompaktu je tedy výrazně větší). Nás bude zajímat hlavně to virtuální, tedy praktický výsledek.



Jako příklad mohou posloužit snímky výše, fotoaparát pobral 9,2 centimetrů, virtuální zvětšení je tedy 1:2,6 (3,6/9,2). Skutečné zvětšení bylo ale 1:4,3, neboť šlo o objektiv pro zrcadlovky s APS-C čipem (2,35/9,2 neboť délka čipu je 2,35 cm). Takže nyní vzhůru do testů s různými fotoaparáty a objektivy.


Nejnovější články
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z
Pro full frame CSC od Nikonu si společnost Samyang připravila dva nové manuální objektivy. Vedle 14mm F2.8 objektivu je to také objektiv s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F1.4.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala