www.digimanie.cz
>
>

Raynox DCR-150: kvalitní makro levně

Raynox DCR-150: kvalitní makro levně
, , recenze
V rámci tématu o objektivech se podíváme na makropředsádku Raynox DCR-150. Nabízí 4,8 dioptrie a nejde o žádné ořezávátko. Skládá se ze tří čoček a je použitelná s objektivy mnoha různých průměrů závitů pro filtry. Možná tedy bude fungovat i s tím vaším.
reklama

Nikon D90 + Nikkor 18-55 mm F3,5-5,6 VR


Náš test začneme u objektivu AF-S 18-55mm F3,5-5,6 VR, který jsme vyzkoušeli v nedávných článcích a testech objektivů. Snímky byly pořízeny na zrcadlovce Nikon D90. Ve výchozím stavu objektiv ostří ze vzdálenosti 28 centimetrů od roviny snímače, což odpovídá 12 až 14 centimetrům od přední čočky. Reálné zvětšení objektivu je 1:3,1.



První test s pravítkem ukázal, že APS-C snímač s tímto objektivem pobral 6,3 centimetru. To by dokonce odpovídalo reálnému zvětšení cca 1:2,68 (APS-C snímač má na délku zhruba 2,35 centimetru). Zkusme to nyní přepočítat na full frame, tedy 6,3 centimetru se "přepočteně" zobrazilo na 3,6 cm, virtuální zvětšení je tedy 1:1,75. Jinak řečeno, full frame zrcadlovka by musela mít objektiv s 1:1,75 zvětšením, aby vytvořila takový snímek.



S nasazenou předsádkou jsme se dostali na 4,2 centimetru. Reálné zvětšení se tedy zlepšilo na 1:1,8, naše virtuální zvětšení je dokonce 1:1,17. To už je velmi slušná hodnota.



U všech recenzí testuji makro na snímku kleští. Každý zná rozměry tohoto předmětu, takže dobře uvidíte, jak velkého zvětšení dosáhnete.


expoziční čas 1/25 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 55 (82) mm

Ve výchozím stavu je "makro" klasické s ohledem na poměrně dlouhé ohnisko 82 milimetrů (přepočteno na APS-C čip). Perspektiva tedy není příliš výrazná, rozmazání pozadí při cloně F5,6 průměrné.


expoziční čas 1/20 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 55 (82) mm

S Raynoxem je výsledek jiný. Mohl jsem jít mnohem blíže ke kleštím, perspektiva je výraznější, stejně jako rozmazání pozadí. Nyní se konečně podíváme na několik snímků "ze života", které si můžete i zobrazit v plném rozlišení.


expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 280, ohnisko 55 (82) mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení

Bez předsádky není Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR žádný makroobjektiv, nicméně pro "pseudomakro" se dá použít docela dobře. Jeho zvětšení je na setový objektiv poměrně dobré.


expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 320, ohnisko 55 (82) mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení

Po nasazení předsádky můžete jít hned o polovinu blíže. Detail je mnohem lepší. Jak sami vidíte, optická kvalita je dobrá, vinětace zde není a chromatická aberace, která u obyčejných makropředsádek dělá velkou neplechu, tu také nenajdete.


expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82) mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení

U tohoto snímku jsem bohužel neudržel přesnou rovinu ostrosti, fotil jsem z ruky bez stativu. Proto je vršek poněkud neostrý. Fotografie je spíše důkazem toho, jak blízko můžete jít.


Nikon D90 + Nikkor 55-200 mm F3,5-5,6 VR


Dalším objektivem, který jsem vyzkoušel, byl Nikkor AF-S 55-200mm F3,5-5,6 VR. I tento objektiv jsme testovali se zrcadlovkou Nikon D90. Ve výchozím stavu je schopen ostřit ze vzdálenosti 1,1 metru, což je dost. Vzhledem k dlouhému ohnisku 200 milimetrů nabízí zvětšení 1:4,3, takže nic pro makro nic extra.



Vyfocené pravítko umožnilo naměřit vzdálenost 9,2 centimetru. Při APS-C čipu (viz předchozí objektiv) jsem tedy naměřil reálné zvětšení objektivu 1:3,9. Přepočtené virtuální zvětšení pak činí 1:2,56. To není věru nejlepší hodnota, a tak tento objektiv pro makro není právě nejvhodnější.



Po nasazení makropředsádky Raynox DCR-150 se ale situace dramaticky mění. Minimální ostřící vzdálenost se zmenší téměř na desetinu, na pravítku je jen 1,85 centimetru! Už reálné zvětšení činí 1:0,79! Jinak řečeno, objektiv už 1,26× zvětšuje. Virtuálně je pak zvětšení 1:0,51, na APS-C čipu tedy zvětšuje skoro dvakrát!



Přistoupíme k testovacím snímkům kleští.


expoziční čas 1/25 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 200 (300) mm

Dlouhé ohnisko je znatelné, perspektivní zkreslení zde prakticky neexistuje. Kleště vyplňují většinu plochy fotografie, zvětšení je opravdu malé. Díky velké snímací vzdálenosti a vysoké cloně je rozmazání pozadí malé.


expoziční čas 1/20 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 200 (300) mm

S nasazenou makropředsádkou se charakter objektivu naprosto změní. Z nevýrazného kusu skla co do focení makra se stane doslova makroobjektiv s výborným zvětšením obrazu.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (300) mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení

Co se týče mé práce s fotoaparátem, nepředvedl jsem se nejlépe. Fotil jsem bohužel bez stativu (já vím, blbý nápad), takže mi rovina ostrosti trochu ulítla. O makrosnímek se určitě nejedná.


expoziční čas 1/100 s, clona F13, citlivost ISO 720, ohnisko 200 (300) mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení

Stativ je pro toto focení opravdu nutností, ostatně to dokazují moje "neodborné ruční" výsledky. Snímek je pohybově neostrý i zaostřený do špatného místa. Snímky by měly mít především ilustrační hodnotu co do rozdílu zobrazení. Na kvalitnější snímky se podíváme za chvilku.


expoziční čas 1/160 s, clona F16, citlivost ISO 400, ohnisko 200 (300) mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení

Zde už se mi povedlo i z ruky lépe zaostřit, rovněž jsem snímek tolik nerozmazal. I při vysoké cloně je hloubka ostrosti opravdu malá.


expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 220, ohnisko 200 (300) mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení

U tohoto snímku jsem už využil lepšího stabilizování celého fotoaparátu, takže květiny jsou mnohem ostřejší.


expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 320, ohnisko 200 (300) mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení

Toto je téměř maximální detail, který šlo pořídit. Někdy jednoduše zjistíte, že zvětšení objektivu je až příliš velké a je nutno ohnisko trochu zkrátit, protože snímací vzdálenost moc prodlužovat nemůžete. Každopádně z uvedených snímků sami dobře vidíte, že makro vyžaduje stativ, který jsem s tímto objektivem bohužel nepoužíval. Z ruky se sice fotit dalo, ale chce to mnoho pokusů, případně využívat kratší ohniska. Z mé zkušenosti mohu říci, že snímání při ohniscích kolem 100 až 130 milimetrů už není s držením v ruce velký problém (pro běžné makro fotky). Na 200 mm to problém je.


Nejnovější články
Panasonic Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH Panasonic Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH
V dalším testu objektivů se podíváme do stáje Micro Four Thirds. Tentokrát to bude širokoúhlý objektiv Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH s velmi slušnou světelností a přitom i kompaktními rozměry.
17.4.2018, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Gitzo uvedlo batohy pro fotografy Adventury 30L a 45L Gitzo uvedlo batohy pro fotografy Adventury 30L a 45L
Gitzo je nejen výrobce vysoce kvalitních stativů, ale v nabídce má např. i batohy pro fotografy. Novinkou je řada Adventury, která čítá 30 a 45litrovou verzi. Obě pojmou DSLR i s nasazeným teleobjektivem a spoustu dalších objektivů.
16.4.2018, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
World Press Photo 2018 vyhrál snímek hořícího muže World Press Photo 2018 vyhrál snímek hořícího muže
Letošní fotografickou soutěž World Press Photo 2018 vyhrál venezuelský fotograf Ronaldo Schemidt za snímek hořícího protestujícího muže při nepokojích ve Venezuele proti prezidentovi Nicolasi Madurovi.
15.4.2018, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Velká nadílka firmwarů Fujifilmu pro X systém Velká nadílka firmwarů Fujifilmu pro X systém
Fujifilm dlouhodobě udržuje své fotoaparáty aktuální pomocí nových firmwarů a nyní představil další bohatou nadílku aktualizací. Té se dočkal fotoaparát X-T20 a v nejbližších týdnech se dočká i X-H1, X-T2, X-Pro2, X-E3 a X100F.
13.4.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
V Michiganu vyvinuli mini-snímač, který se sám napájí V Michiganu vyvinuli mini-snímač, který se sám napájí
Vědci z Univerzity v Michiganu vyvinuli nový miniaturní snímač, který ke své práci nepotřebuje žádnou baterii. Napájí se solární energií, tedy světlem, které snímá, ale nevyužije ke tvorbě výsledného snímku.
13.4.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář