Raynox DCR-150: kvalitní makro levně
4.5.2010, Milan Šurkala, recenze
V rámci tématu o objektivech se podíváme na makropředsádku Raynox DCR-150. Nabízí 4,8 dioptrie a nejde o žádné ořezávátko. Skládá se ze tří čoček a je použitelná s objektivy mnoha různých průměrů závitů pro filtry. Možná tedy bude fungovat i s tím vaším.
Kapitoly článku:
Panasonic Lumix FZ7
V ultrazoomech jsem zkusil starší Panasonic Lumix FZ7. Tento fotoaparát má 6MPx čip s 1/2,5" úhlopříčkou a objektiv s 12× optickým zoomem. Jeho rozsah začíná na 36 milimetrech, končí pak na 432 mm. Na dnešní poměry disponuje výbornou světelností F2,8-3,3.
Následující snímek je vyfocen s maximálním ohniskem, při kterém dokáže fotoaparát snímat z docela krátké vzdálenosti 86 centimetrů. Při nejširším ohnisku je zvětšení větší, neboť lze snímat už od dvou centimetrů. Nicméně předsádka Raynox zlepšuje ostření hlavně na nejdelších ohniscích.
Objektiv pobral 9,4 centimetru, což znamená při 1/2,5" čipu reálné zvětšení pouze cca 1:16. Při přepočtení na kinofilm je to ale mnohem lepších 1:2,7. Snímací čip tohoto fotoaparátu je totiž 6× menší (délkou strany) než full frame snímač zrcadlovky.
Po připevnění předsádky Raynox DCR-150 se z FZ7 stane vynikající makro-kompakt. Z pravítka jde vidět pouze 1,8 centimetru. Reálné zvětšení objektivu je tedy 1:3, virtuální zvětšení 1:0,5, tedy 2:1. Objekty jsou tedy 2× zvětšeny ve srovnání s 1:1 makroobjektivem na full frame DSLR!
Na tomto grafu vidíte průběh ostřících vzdáleností bez předsádky (červená) a s předsádkou (modrá). Do cca 110 mm nás ale graf nemusí zajímat, neboť předsádka způsobuje výraznou vinětaci. Je vidět, že prakticky v celém rozsahu je možné ostřit ze vzdálenosti cca 17 centimetrů, na nejdelším kolem 15 cm. Maximální vzdálenost ostření je omezena, takže na to nezapomínejte! Můete tedy ostřit maimálně ze zhruba 25 centimetrů ve kratším rozsahu ohnisek a zhruba 20 centimetrů na středních a delších ohniscích. Takže na nejdelších ohniscích se musíte vejít do úzkého rozmezí 15 až 20 centimetrů od objektu, abyste byli schopni snímek vyfotit.
Následuje graf zvětšení přepočtený na kinofilmové políčko. Bez předsádky je zvětšení nejlepší na nejširším ohnisku, a to zhruba 0,85násobné (cca 1:1,2). Pak to klesá, aby úplně na konci opět vyskočilo zhruba na 0,4× zvětšení (1:2,5). To se hodí, pokud chcete více rozmazat pozadí a nemít velký úhel záběru. S předsádkou jsou ohniska do 70 mm neměřitelná (vinětace zasahuje celé postranní hrany snímku. Zvětšení pozvolně roste a na nejdelším ohnisku dostanete objekty virtuálně 2krát větší! Připomínám, že reálné zvětšení objektivu je ale mnohem menší, i s předsádkou asi jen 1:3.
expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 36 mm, bez předsádky
Makro snímek kleští je na kompakt poměrně typický. Lze snímat z krátké vzdálenosti zhruba dvou tří centimetrů při širokém ohnisku. Perspektiva je tedy dost výrazná.
expoziční čas 1/30 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 432 mm, bez předsádky
Na nejdelším ohnisku je perspektiva výrazně menší. Vzhledem ke snímací vzdálenosti necelých 90 centimetrů a 432mm ohnisku kleště zabírají poměrně velký prostor snímku.
expoziční čas 1/30 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 432 mm, s předsádkou
Nasazením předsádky dostane snímek úplně jiný ráz. Z kleště je vidět jenom úplná špička. Zvětšení je znatelné a opravdu to vypadá, že ultrazoom s předsádkou Raynox DCR-150 dokáže za málo peněz více než hodně muziky.
expoziční čas 1/8 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 36 mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení
I bez předsádky umí Panasonic FZ7 slušné makro. Stáří fotoaparátu jde vidět na neodstraňované chromatické aberaci i velmi výrazném šumu. To nás ale v tomto článku nebude zajímat.
expoziční čas 1/5 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 432 mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení
Zde jsem použil stativ, aby nedocházelo k rozmazání. Hloubka ostrosti je vzhledem k dlouhému ohnisku i nízké cloně velmi malá, přiblížení znatelné.
expoziční čas 1/20 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 36 mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení
Bez předsádky se dá s obyčejnými ultrazoomy fotit makro slušně, čehož je tento snímek dalším důkazem. Pokud to bude situace dovolovat, doporučil bych trochu clonit. U FZ7 to bohužel v makro režimu nejde.
expoziční čas 1/15 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 432 mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení
Podívejte se na předchozí snímek listu bez předsádky. Konkrétně do levého horního rohu. Právě tam najdete tu část snímku, kterou jsem s předsádkou vyfotil v plné velikosti. V zaostřené části je ostrost i s předsádkou velmi dobrá, takže o velké ztrátě optické kvality nemůže být řeč. Opět je vidět neskutečně malá hloubka ostrosti, ta opravdu nedosahuje snad ani milimetru.
expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 36 mm, bez předsádky, klikněte pro zvětšení
Posledním testovacím snímkem bude kapka na mokrém okně. Snímací vzdálenost byla opět lehce nad dva centimetry.
expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 432 mm, s předsádkou, klikněte pro zvětšení
Opět se ukázalo, že ostrost je i s předsádkou vynikající a není se čeho bát. Máte-li ultrazoom se závitem pro filtry, může být Raynox DCR-150 velmi zajímavou možností, jak focení maker dále výrazně zlepšit (makra většinou jdou ultrazoomům dobře již "od přírody"). Předsádku jsem vyzkoušel i na ultrazoomu Nikon bez závitu (jednoduše jsem ji držel ručně před objektivem) a bylo možno dosáhnout až 4× virtuálního zvětšení.