Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II

24.1.2012, Milan Šurkala, recenze
Pro CSC fotoaparáty Samsung NX jsme už vyzkoušeli základní "seťák" a oblíbený 30mm pancake. Dnes přijde na řadu telezoom Samsung 50-200mm F4-5,6, který nabídne 4× optický zoom a optickou stabilizaci. Jakým bude společníkem?

Sférické zkreslení


Samsung NX11 provádí automatickou korekci zkreslení, jehož výsledkem je zkreslení +0,0 % na nejširším a -0,3 % na nejdelším ohnisku. Linie jsou tedy krásně rovné. Bez korekce zkreslení jsou výsledky v podstatě stejné, na širokém ohnisku je vidět jen malé sférické zkreslení.


50mm ohnisko

200mm ohnisko


Vinětace


Vinětace je slabá, což je plus. Na nižších clonách je v rozích trochu viditelná. S přicloněním na F8 se vinětace soustředí jen do naprostých růžků obrazu, jasový úbytek je ale podobný (s výjimkou kratších ohnisek, kde je vinětace slabší). Až pořádné přiclonění sníží vinětaci na minimum, nicméně ztmavení o 0,4 EV je i při plném odclonění opravdu málo znatelná vinětace.





Chromatická aberace


Fotoaparát automaticky odstraňuje chromatickou aberaci, my se tedy podíváme na JPEGy i RAWy.



50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4 (RAW)



50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F11 (RAW)



50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na první pohled možná ani nepoznáte rozdíl mezi JPEGem a RAWem. Pokud si ale snímek zvětšíte na dvojnásobek, už uvidíte barevnější kontury v RAWu, který je bez korekce této optické vady. Ať tak či onak, chromatická aberace většinou není výraznějším problémem.



70mm ohnisko, clona F4,3 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F4,3 (RAW)



70mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani zde není viditelný vážnější rozdíl mezi snímky. Chromatická aberace je minimální v RAWu na plně otevřené cloně, jinak v podstatě neexistuje.



100mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F5 (RAW)



100mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I 100mm ohnisko je téměř bez aberace. Na plně otevřené cloně si jí lze trochu všimnout v RAWu i JPEGu, ale opět to není nic výrazného.



145mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



145mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



145mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



145mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na delších ohniscích už fotoaparát moc chromatické aberace neodstraňuje a nechává ji tak. Její množství je akceptovatelné, ale přeci jen ji můžete vidět.



200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



200mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I na nejdelším ohnisku je chromatická aberace trochu viditelná, nepomáhá ani JPEG, ani přiclonění.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.