www.digimanie.cz
>
>
>
>

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II
, , recenze
Pro CSC fotoaparáty Samsung NX jsme už vyzkoušeli základní "seťák" a oblíbený 30mm pancake. Dnes přijde na řadu telezoom Samsung 50-200mm F4-5,6, který nabídne 4× optický zoom a optickou stabilizaci. Jakým bude společníkem?
reklama

Sférické zkreslení


Samsung NX11 provádí automatickou korekci zkreslení, jehož výsledkem je zkreslení +0,0 % na nejširším a -0,3 % na nejdelším ohnisku. Linie jsou tedy krásně rovné. Bez korekce zkreslení jsou výsledky v podstatě stejné, na širokém ohnisku je vidět jen malé sférické zkreslení.


50mm ohnisko

200mm ohnisko


Vinětace


Vinětace je slabá, což je plus. Na nižších clonách je v rozích trochu viditelná. S přicloněním na F8 se vinětace soustředí jen do naprostých růžků obrazu, jasový úbytek je ale podobný (s výjimkou kratších ohnisek, kde je vinětace slabší). Až pořádné přiclonění sníží vinětaci na minimum, nicméně ztmavení o 0,4 EV je i při plném odclonění opravdu málo znatelná vinětace.





Chromatická aberace


Fotoaparát automaticky odstraňuje chromatickou aberaci, my se tedy podíváme na JPEGy i RAWy.



50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4 (RAW)



50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F11 (RAW)



50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na první pohled možná ani nepoznáte rozdíl mezi JPEGem a RAWem. Pokud si ale snímek zvětšíte na dvojnásobek, už uvidíte barevnější kontury v RAWu, který je bez korekce této optické vady. Ať tak či onak, chromatická aberace většinou není výraznějším problémem.



70mm ohnisko, clona F4,3 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F4,3 (RAW)



70mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani zde není viditelný vážnější rozdíl mezi snímky. Chromatická aberace je minimální v RAWu na plně otevřené cloně, jinak v podstatě neexistuje.



100mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F5 (RAW)



100mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I 100mm ohnisko je téměř bez aberace. Na plně otevřené cloně si jí lze trochu všimnout v RAWu i JPEGu, ale opět to není nic výrazného.



145mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



145mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



145mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



145mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na delších ohniscích už fotoaparát moc chromatické aberace neodstraňuje a nechává ji tak. Její množství je akceptovatelné, ale přeci jen ji můžete vidět.



200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



200mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I na nejdelším ohnisku je chromatická aberace trochu viditelná, nepomáhá ani JPEG, ani přiclonění.

Nejnovější články
Ceny EISA pro CEWE, Fujifilm, Panasonic a Sigmu Ceny EISA pro CEWE, Fujifilm, Panasonic a Sigmu
Ne všechny značky měly v letošních cenách EISA Awards 2018-2019 velký úspěch, nicméně i jeden titul potěší. Společnosti Panasonic a Fujifilm tak dostaly cenu pro své CSC fotoaparáty, Sigma pak za objektiv a CEWE za fotoknihu.
17.8.2018, aktualita, Milan Šurkala8 komentářů
Dvě ceny EISA Awards 2018-2019 pro Nikon a Tamron Dvě ceny EISA Awards 2018-2019 pro Nikon a Tamron
Úspěchy v letošní anketě EISA Awards 2018-2019 zaznamenaly se dvěma oceněními i společnosti Nikon a Tamron. V případě té první šlo o zrcadlovku a objektiv, u Tamronu pak nepřekvapivě o dva objektivy.
17.8.2018, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Canon získal 4 ocenění EISA Awards 2018-2019 Canon získal 4 ocenění EISA Awards 2018-2019
Druhou nejúspěšnější značkou v letošních cenách EISA Awards 2018-2019 se stal Canon. Ten získal celkem čtyři hodnotná ocenění za některé ze svých CSC, za zrcadlovku, objektiv a také i za externí blesk.
17.8.2018, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Sony 5násobným vítězem EISA Awards ve fotoaparátech Sony 5násobným vítězem EISA Awards ve fotoaparátech
Společnost Sony je nově nejen jedničkou na poli full frame fotoaparátů v USA, ale velmi se jí dařilo i v letošní anketě EISA Awards 2018-2019. Vedle ultrazoomu získaly tituly i CSC fotoaparáty a objektivy pro ně. 
16.8.2018, aktualita, Milan Šurkala
Video: Časosběr zachycuje noční oblohu s Perseidy Video: Časosběr zachycuje noční oblohu s Perseidy
Letní noční obloha s Perseidy je pro mnoho fotografů nemalým lákadlem. Muž z Oregonu vytvořil časosběrné video, ve kterém ukazuje pohybující se hvězdy a meteorický roj, jenž křižuje jejich dráhy.
16.8.2018, aktualita, Kateřina Hoferková