Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX1: nejlepší APS-C na trhu?

11.2.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung nedávno uvedl svou novou vlajkovou loď NX1. Ta přináší 28MPx APS-C CMOS BSI snímač, podporu 4K videosekvencí, 15fps sekvenční snímání i hybridní fázové ostření. Zvládne konkurovat nejlepším APS-C zrcadlovkám?
Samsung přichází s pokrokovým senzorem. Má v APS-C třídě rekordní rozlišení 30,7 megapixelů, z čehož efektivně využívá 28,2 megapixelu. Dále je vyráběn pokrokovou 65nm technologií, která by měla zajistit nižší šum a vyšší dynamický rozsah podobně jako technologie BSI, kterou má jako jediný APS-C senzor. Snímky si prohlédneme v JPEGu i RAWu, který bude převeden pomocí aplikace Camera Raw. Raw Therapee bohužel nebyl schopen RAWy otevřít.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Tady je krásně vidět, jak moc prospělo fotoaparátu vyšší rozlišení i modernější technologie. Tolik detailů jen tak nějaký fotoaparát nenabídne. Šum je minimální.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je rovněž krásně čistá, zde opravdu nelze fotoaparátu co vytýkat.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Také ISO 400 je hodně čisté, jasový šum je velmi mírný, detaily velmi dobré.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



I citlivost ISO 800 je hodně slušná. Jasový šum trochu vzrostl, stále je poměrně nízký a tuto citlivost lze použít i pro velmi kvalitní snímky.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 navyšuje jasový šum v RAWu, ukazuje se i lehký barevný šum. JPEGy se začínají rozmývat.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 už má více barevného šumu, který degraduje méně výrazné detaily. Vzhledem k vysokému rozlišení to ale stále stačí na solidní snímky pokud provedete rozumnou RAW konverzi. JPEG se více rozmývá, ztrácí trochu saturaci barev, pořád je to ale nebývale slušná kvalita.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Až ISO 6400 dává hodně zašuměné snímky, navíc je tu vidět zvláštní řádkování šumu. JPEG má výrazněji potlačené barvy, ale stále přijatelné výraznější detaily. Ty slabší jsou už hodně rozmyté.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



I když jde o hodně povedený senzor, i tak má své limity a ISO 12800 už přináší opravdu hodně šumu. RAWy hrají barvami a použít se to dá možná tak ve velmi malých rozlišeních po hodně citlivých zásazích v konvertoru. I tak se ale připravte na výraznou ztrátu barev.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší hardwarová citlivost ISO 25600 ukazuje výrazné řádky v kresbě. Šum má opravdu zvláštní charakter a jak to vypadá, nejde o špatnou konverzi. Tyto řádky jsou vidět i v JPEGu.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 51200 je rozšířenou citlivostí (prosvětlené ISO 25600). Kvalita je pochopitelně horší a takovou citlivost skutečně nemá smysl používat. Kvalita je velmi nízká.


Samsung NX1 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Do citlivosti ISO 800 včetně jsou výsledky výborné, rovněž ISO 1600 je hodně kvalitní. ISO 3200 je ještě použitelné, ale i při zmenšení na 12 megapixelů je vidět trochu rozmývání. ISO 6400 už hrudkuje a jde o nouzové rozlišení. Výše bych už nechodil.


Samsung NX1 ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



U RAWů to vypadá o něco lépe. ISO 1600 je velmi slušné, ISO 3200 je také detailní, byť s již nastupujícím barevným šumem. ISO 6400 je použitelné při citlivém odšumování, ale top kvalita už to rozhodně nebude.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 51200 (JPEG)

ISO 51200 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 šum takřka neexistuje, ISO 1600 je ještě dosti slušné. ISO 3200 už dává větší množství barevného šumu, který dále roste. ISO 6400 je už vyloženě nouzovou citlivostí. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že tohle jsou 100% výřezy z vysokého 28MPx rozlišení. Co se stane, když rozlišení snížíme na standardizovaných 12 megapixelů?


Samsung NX1 ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Detaily jsou výborné, při citlivosti ISO 800 se méně výrazně detaily trochu patlají. Nicméně i ISO 3200 vypadá dobře, ISO 6400 je pak použitelné s výhradami.


Samsung NX1 ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



V RAWu je vidět pěkné výsledky do ISO 1600, nicméně i ISO 3200 vypadá pořád dosti slušně. ISO 6400 už má více barevných flíčků, ale detaily nejsou úplně nejhorší. Výše je to už ale opravdu špatné.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 51200 (JPEG)

ISO 51200 (konverze z RAWu)

Lehký barevný šum se začíná objevovat u citlivosti ISO 800, přijatelný je tak do ISO 3200. Pak už začíná být výraznější. JPEGy pak barevný šum dobře odšumují a barevné fleky nejsou patrné ani na nejvyšší citlivosti. S tím ale jde ruku v ruce ztráta saturace ostatních barev.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.