Samsung NX1: nejlepší APS-C na trhu?
Samsung nedávno uvedl svou novou vlajkovou loď NX1. Ta přináší 28MPx APS-C CMOS BSI snímač, podporu 4K videosekvencí, 15fps sekvenční snímání i hybridní fázové ostření. Zvládne konkurovat nejlepším APS-C zrcadlovkám?
Kapitoly článku:
Noční scéna
Samsung NX1 má výborný autofokus, který v noci ostří dosti spolehlivě, má vysokou citlivost. Ostření sice občas trvá trochu déle, ale zaostří. Můžete se dostat až na 30sekundovou expozici.
Kvalita obrazu je výborná, šum je minimální, detailů je opravdu mnoho. Když se podíváte na RAW, opět vidíte, že máte spoustu rezervy pro hrátky s obrazem, aniž by se objevil šum v nějaké dramaticky vyšší míře. Nyní se ještě podíváme na výřezy při různých citlivostech v JPEGu a RAWu.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
U nejnižší citlivost šum v podstatě neexistuje, detaily jsou výborné i s ohledem na nepříznivé počasí.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 je rovněž velmi čisté, zde není co namítat.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 lehce zvyšuje jasový šum, kvalita je nadále velmi vysoká.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 znovu navyšuje jasový šum, JPEGy jsou stále velmi dobré a při daných podmínkách dostatečně detailní a kontrastní.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 1600 se do obrazu v RAWu začíná dostávat barevný šum. JPEGy ukazují mírné hrudky a klesá kontrast.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 už trpí na poměrně vysoký šum. V RAWu je barevný šum, JPEGy snižují svou kresbu v méně výrazných plochách.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
Při ISO 6400 už snímač naráží na své limity. V RAWu je hodně barevného i jasového šumu, v JPEGu se ztrácí saturace barev a mizí už i střední detaily.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 12800 dále zhoršuje kvalitu obrazu. RAW už nedává žádnou kresbu v méně osvětlených plochách a v JPEGu se v takových místech kresba úplně ztrácí.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Dostáváme se na ISO 25600. Zde už vidíte, že JPEGy jsou takřka úplně bez barev a je to v praxi nepoužitelná citlivost.
ISO 51200 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 51200 je rozšířenou citlivostí, tedy dvakrát prosvětleným ISO 25600. Nemá smysl tuto citlivost používat, obraz je různě barevně flekatý, často chytá namodralý nádech.
Standardní scéna
Můžete se podívat také na standardní snímky.
expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (53) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba je vynikající, je až neuvěřitelné, jak dobře si tu fotoaparát poradil s protisvětlem. Detailů je opravdu mnoho. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah. Zatímco v jasech ho až tak moc není a všechny přepaly nezachráníte, stíny lze prosvětlovat více než bohatě, a to v podstatě bez šumu.
expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 32 (49) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Je neuvěřitelné, kolik fotoaparát nabídne detailů. Nemá problém s vykreslením linií na šedé stěně, a to ani v horní části. Tohle je o dost lepší než cokoli, co jsme doposud testovali. Můžete si stáhnout snímek v RAWu.
Samsung NX1 + 16-50mm F2-2,8
Nikon D600 + 24-85mm F3,5-5,6
Pro zajímavost jsem z RAWů bez dalších úprav převedl snímek ze Samsung NX1 a z full frame zrcadlovky Nikon D600 s 24MPx senzorem a 24-85mm F3,5-5,6 objektivem. Je myslím dobře vidět, že navzdory menšímu snímači dokáže Samsung se svým 16-50mm F2,0-2,8 objektivem nabídnout o něco lepší detaily než zrcadlovka s full frame senzorem (otázkou je, jak by to dopadlo s nějakým lepším objektivem u DSLR).