Samsung NX1: nejlepší APS-C na trhu?
Samsung nedávno uvedl svou novou vlajkovou loď NX1. Ta přináší 28MPx APS-C CMOS BSI snímač, podporu 4K videosekvencí, 15fps sekvenční snímání i hybridní fázové ostření. Zvládne konkurovat nejlepším APS-C zrcadlovkám?
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na snímky pořízené fotoaparátem Samsung NX1 s objektivem 16-50mm F2,0-2,8.
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Rozlišení snímku je skutečně vysoké. Zajímavé je, že zatímco JPEG je celoplošně ostrý, RAW ukazuje v rozích a na hranách trochu více neostrosti.
Zde jsem úmyslně použil plně otevřenou clonu. Jak je vidět, hloubka ostrosti je malá, takže rozostření dole nepovažujte za chybu objektivu. Horní rohy jsou nicméně rozostřené.
expoziční čas 1/40 s, clona F2,8, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 (77) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Při citlivosti ISO 1600 už čekejte v JPEGu poměrně velké množství jasového šumu. Ve velkém rozlišení 28 megapixelů se částečně ztratí.
Tento snímek vznikl při testu průběžného ostření a jak je vidno, fotoaparát v tomto případě dokázal zaostřit přesně. Někdy se však stává, že je lehce vedle.
expoziční čas 1/15 s, clona F4, citlivost ISO 1600, ohnisko 16 (24) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
U tohoto snímku jsem pro zajištění trochu vyšší hloubky ostrosti přiclonil. Kdyby byla použita clona F2, snímek by byl v podstatě bez šumu. Tady je šumu poměrně dost, nicméně vysoké rozlišení jej lépe schová. Můžete se podívat na snímek v RAWu, který vám dovolí dostat ze snímku podstatně lepší výsledek.
Ve stínech je trochu vyšší odšumování, než by bylo ideální. Nejbližší část snímku je lehce mimo hloubku ostrosti, což je důvod lehké neostrosti. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Toto je krásná ukázka velmi vysokého dynamického rozsahu senzoru. Není problémem v RAWu zachránit jak troleje, tak prosvětlit stíny, aniž by ztratily nějak výrazné množství šumu.
Režim panoramat mě moc nepotěšil. Rozlišení není moc vysoké a především ani zdaleka není plně využité.
expoziční čas 1/40 s, clona F2,8, citlivost ISO 5000, ohnisko 50 (77) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Při citlivosti ISO 5000 už pochopitelně musíte počítat s výraznějším šumem v RAWu a silným odšumováním v JPEGu. Každopádně na APS-C senzor to není špatné.
V zaostřené ploše jsou detaily vskutku vynikající. Pozadí se díky dobré světelnosti 16-50mmm objektivu lehce maže, ale bokeh zde není z nejjemnějších.
expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 125, ohnisko 16 (24) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
V zaostřené ploše jsou detaily výborné, rohy jsou poněkud neostré (vlastnost objektivu). Z RAWu lze něco zachránit, ale tenké větvičky jsou už nad síly senzoru. Ve stínech máte královskou rezervu.
Odšumování je poněkud agresivní, vytváří divné artefakty, což je vidět zejména v bokehu. V RAWu je vidět hodně barevného šumu, dá se ale dost dobře potlačit.
expoziční čas 1/50 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tentokrát bylo dost světla, takže snímek byl pořízen při relativně nízké citlivosti ISO 200. Šumu je málo, jsou ale vidět pozůstatky po odšumování. Detaily jsou vysoce nadprůměrné díky vysokému rozlišení. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (58) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Středová ostrost je výborná, trochu slabší je to s rohy. Některé neostrosti jsou způsobeny tím, že je obraz mimo hloubky ostrosti (větve vpravo nahoře), některé jsou ale záležitostí objektivu. Ukazuje se zde i občas trochu nepříjemná vlastnost automatiky, která je ale běžná u většiny fotoaparátů i jiných značek. Pokud nasadíte světelný objektiv, za dobrého světla nemá fotoaparát tendenci clonit jako s běžnými objektivy. F5,6 je na takovou scénu u APS-C čipu trošku málo a myslím, že mohl jít trošku výše (F7,1), čímž by se ostrost trochu zlepšila.