Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX10: vítězný nováček

27.4.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Na test fotoaparátu Samsung NX10 jste jistě netrpělivě čekali. A dočkali jste se. Dnes se tedy podíváme na to, jak fotí tento kompakt s rozlišením téměř 15 megapixelů, AMOLED displejem a objektivy 18-55 mm OIS a 30 mm F2 pancake.

Sférické zkreslení a vinětace


Základní setový objektiv trpí na výrazné zkreslení. To je soudkovité na nejširším ohnisku, a to docela výrazně. Na nejdelším ohnisku je rovněž docela patrné poduškovité zkreslení. 30mm objektiv vykazuje jen mírné soudkovité zkreslení, takže zde je v podstatě vše v pořádku.


ohnisko 18 mm (18-55mm objektiv)


ohnisko 55 mm (18-55mm objektiv)

ohnisko 30 mm (30mm objektiv)

V další části této kapitoly se podíváme na kresbu v rozích a vinětaci při ostření na krátkou vzdálenost. K tomu jsem využil syntetický obrazec, mřížku. Začínáme 18-55mm objektivem a nejširším 18mm ohniskem. Všechny snímky jsou získané z RAWu a převedené pomoci Samsung RAW Converteru bez oprav optických vad.


clona F3,5


clona F4

clona F5,6


clona F8

clona F11


clona F16

clona F22

Při focení na nejširším ohnisku a krátkou vzdálenost jsou rohy značně bez kontrastu. Ostrost je také nižší, ale fotografie spíše působí, jako by byla za mlhavým závojem, než že by byly rohy jako takové neostré. Lze si všimnout i chromatickou aberaci. Nejlepší kresba uprostřed je kolem F5,8 až F8. Na vyšších clonách se jako obvykle projevuje difrakce. Nyní se podíváme na 30mm ohnisko, a to zároveň na 18-55mm objektivu i na 30mm pancake.

18-55mm objektiv nemá clonu F2

30mm objektiv, clona F2

18-55mm objektiv nemá clonu F2,8

30mm objektiv, clona F2,8


18-55 mm objektiv, clona F4,3


30mm objektiv, clona F4

18-55 mm objektiv, clona F5,6


30mm objektiv, clona F5,6

18-55 mm objektiv, clona F8


30mm objektiv, clona F8

18-55 mm objektiv, clona F11


30mm objektiv, clona F11

18-55 mm objektiv, clona F16


30mm objektiv, clona F16

18-55 mm objektiv, clona F22

30mm objektiv, clona F22

Setový 18-55mm objektiv má při nižších clonách opět méně kontrastní rohy. Pancake je na nejnižších clonách rovněž v rozích lehce neostrý, ale už od cca F4 to není špatné a trápení způsobuje jen chromatická aberace. Na vysokých clonách od cca F16 opět dochází k difrakci. Opět se podíváme na 18-55mm objektiv, tentokrát na nejdelším ohnisku 55 mm.


clona F5,6


clona F8

clona F11


clona F16

clona F22

Na nejdelším ohnisku je kresba vyrovnaná po celé ploše. I na nejvíce otevřené cloně F5,6 jsou rohy jen o trochu méně ostré než prostředek. Jistě jste si všimli, že ani na jednom ohnisku objektivy netrpí na vinětaci, což lze pochválit. Nyní přejdeme k poněkud reálnější scéně s ostřením na větší vzdálenost. To bude lépe odpovídat reálným výsledkům.


clona F3,5


clona F4

clona F5,6


clona F8

clona F11


clona F16

clona F22

V praxi jsou výsledky mnohem lepší. V podstatě i při plně otevřené cloně je ostrost v rozích přijatelná. Vynikající je pak od F8, ale i na nižší na tom objektiv vůbec není špatně. Pokračujme 30mm ohniskem.

18-55mm objektiv nemá clonu F2

30mm objektiv, clona F2

18-55mm objektiv nemá clonu F2,8

30mm objektiv, clona F2,8


18-55 mm objektiv, clona F4,3


30mm objektiv, clona F4

18-55 mm objektiv, clona F5,6


30mm objektiv, clona F5,6

18-55 mm objektiv, clona F8


30mm objektiv, clona F8

18-55 mm objektiv, clona F11


30mm objektiv, clona F11

18-55 mm objektiv, clona F16


30mm objektiv, clona F16

18-55 mm objektiv, clona F22

30mm objektiv, clona F22

Na středním ohnisku 30 mm se zoomovací objektiv 18-55 mm ukazuje v dobrém světle. Obraz je rozumně ostrý, rohy lehce neostré, ale v rámci konkurence je to nadprůměrná kvalita obrazu. 30mm pancake objektiv je ještě ostřejší, hrany i rohy jsou v porovnání s povedeným 18-55mm objektivem ještě lepší. Kvalita pevných skel se zde opravdu ukazuje. Na závěr ještě 55mm ohnisko zoomovacího objektivu.


clona F5,6


clona F8

clona F11


clona F16

clona F22

Na nejdelším ohnisku je v podstatě jedno, jakou clonu použijete. Na všech je kresba velmi ostrá v celé ploše obrazu, pouze na nejvyšších clonách je patrná difrakce.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé pracuje u Samsungu NX10 většinou dobře, za dne nemá problém, při žárovkovém osvětlení dělá o trochu oranžovější fotky, než by bylo ideální. Bílou můžete změřit sejmutím bílé plochy, ale také ručně v rozmezí od 2500 K po 10000 K. Výborné je, že každý z následujících přednastavení včetně automatického můžete uživatelsky upravit. Pokud vám tedy automatické vyvažování bílé přijde trochu mimo, můžete jej upravit do některého z odstínů. K dispozici je i bracketing vyvážení bílé. V této oblasti toho fotoaparát nabízí opravdu mnoho.


automatické


denní světlo

pod mrakem


bílá zářivka

neutrální zářivka


denní zářivka

žárovka


blesk (bez blesku)

blesk (s bleskem)


ruční

2500 K

10000 K

Žárovkové vyvážení je na můj vkus až nějak moc modré, v praxi má však pěkné výsledky. Podíváme se ještě na klasičtější scénu.


automatické


denní světlo

pod mrakem


bílá zářivka

neutrální zářivka


denní zářivka

žárovka


blesk (bez blesku)

ruční


2500 K

10000 K

Fotoaparát nabízí i několik různých barevností. Vedle 9 dodaných jsou zde i tři pozice pro vlastní režimy.


výchozí


výrazný

portrét


krajina

prales


retro

chladný


klid

klasický

Dále můžete upravovat barevnou hloubku (zvýrazňovat a potlačovat některé odstíny) a upravit nastavení saturace.


saturace -4


saturace +0

saturace +4

Nastavení saturace je poměrně výrazné, nepřeháněl bych to ani jedním směrem. Následuje ostrost.


ostrost -4


ostrost +0

ostrost +4

Nastavení ostrosti se rovněž výrazně projevuje, bohužel výrazně pak ustřelují pixely. Takže pokud můžu radit, ostrost bych trochu ubral, protože na výchozí nastavení je to ustřelování nepříjemné už u nejnižších citlivostí. Poslední je nastavení kontrastu.


kontrast -4


kontrast +0

kontrast +4


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.