Samsung NX1000: sněhobílý bezdrát

7.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový CSC fotoaparát značky Samsung, model NX1000, který je v setu vybaven nejen 20-50mm objektivem, ale také je k němu dodáván blesk a tablet. Fotoaparát totiž podporuje bezdrátové připojení k Wi-Fi.
Dnes jsme vyzkoušeli Samsung NX1000, který je zástupcem moderní kategorie CSC fotoaparátů s Wi-Fi připojením. To zatím nabízí slušnou propojitelnost se sociálními sítěmi, možnost posílání e-mailů a mělo by zajistit i přenos snímků mezi fotoaparátem a PC, tablety a smartphony. Na první pohled velmi zajímavá možnost bezdrátového ovládání fotoaparátu ze smartphonu je zatím jen velmi málo využitelná, nelze totiž použít v žádných kreativnějších režimech (lze nastavit pouze samospoušť, rozlišení a blesk). Výhodou každopádně je, že k fotoaparátu s objektivem dostanete i malý externí blesk a tablet Samsung Galaxy Tab 2 10.1, což za 13 tisíc korun rozhodně není ani trochu špatná nabídka.

Fotoaparát je relativně malý a dosti lehký, na první pohled vypadá v bílé barvě dost luxusně a stylově. Bohužel zpracování některých částí těla a zejména objektivu nejsou právě nejlepší. 20-50mm skládací objektiv působí hodně plastově, má hlučný a trochu pomalejší autofokus, nicméně opticky je to patrně nejlepší setový objektiv, který můžete v této kategorii sehnat. Dokonce se jeho výkony dost přibližují pevným objektivům (až na tu světelnost). Obrazové testy jsme provedli také s 30mm F2 pancake objektivem. Ovládání přístroje je průměrné, pro mnoho nastavení musíte do menu. U 20-50mm objektivu musíte počítat s jeho skládací konstrukcí, což při zasunutém stavu prodlužuje start přístroje, na druhou stranu to zajišťuje kompaktnější rozměry, byť na nějak výrazně.

S 20-50mm i 30mm objektivem je ostření spíše průměrně rychlé a trochu hlučnější, lehce nad půl sekundy. Nezdržuje, ale o rychlém ostření se bohužel mluvit nedá, zda je zejména Olympus a Panasonic mnohem dál. Full HD videosekvence hodnotím kladně (autofokus by ale mohl být o něco lepší), líbí se možnost nastavení expozice a dobré jsou i zpomalené videosekvence. Výdrž na baterie je na třídu menších CSC fotoaparátu přiměřená. Fotoaparát nabídne slušné sekvenční snímání, RAW buffer je bohužel docela malý, prodlevy mezi snímky poněkud delší.

Problémem jsou i nadále zbytečně obrovské RAWy. Ty mají v průměru necelých 36 MB, což je na 20MPx snímek prostě stále mnoho (byť je to mnohem lepší než 48 MB u NX200 s původním firmwarem). Přitom v DNG formátu mají méně než 20 MB. Úspornější formát by jednak šetřil místo, jednak by se rychleji ukládalo na kartu (a především by bylo možné s fotoaparátem rychleji pracovat - dnes je nutno dlouho čekat na dokládání celého bufferu). Toto čekání na doukládání snímků, kdy můžete sice fotit, ale nelze cokoli nastavit, považuji za stěžejní problém přístroje.

Kvalita obrazu je jednoduše výborná (v RAWu). Pokud jde o senzor, tak ten nabízí slušný dynamický rozsah zejména co se týče stínů. Tam se dá prosvětlovat docela výrazně, aniž by se objevil vysoký šum. Ve světlech je dobré si dávat trochu pozor. Co se týče šumu, zde sice na nejlepší APS-C snímače sice nemá, výrazně za nimi ale nezaostává a u vyšších citlivostí si docela dobře zachovává barevnost. Do citlivosti ISO 1600 můžete být v RAWu celkem bez obav, ISO 3200 je už trochu problematické, výše bych se raději nepouštěl.

JPEG je bohužel trochu jiná káva. Tam je znát nepříliš dobrý JPEG engine, který dělá přesný opak toho, co by měl. Zachovává barevný šum (dokonce bych řekl, že ho nepřirozeně zvyšuje) a jasový šum, který by neměl být nějak moc potlačován, naopak potlačen je, což se projevuje ve ztrátě detailů. U nízkých citlivostí je ale práce s odšumováním slušná, problémem pak zůstává už jen silné rozmývání obrazu ve stínech, na což trpí např. i fotoaparáty Panasonic. Jednoduše řečeno, v JPEGu moc nadšeni nebudete, naopak v RAWu se fotoaparát předvádí vynikající výsledky.

Samsung NX1000 je spolu s příslušenstvím zahrnujícím malý externí blesk a tablet opravdu velmi zajímavou nabídkou, jsou zde však jisté kompromisy. 20-50mm objektiv nemá stabilizaci, takže proti profi kompaktům nečekejte za horšího světla nějak znatelně vyšší kvalitu obrazu (ty totiž mají stabilizaci a ještě výrazně lepší světelnost - tedy ve výsledku za horšího světla mohou používat dramaticky nižší ISO citlivost). Problémem je i velmi pomalý záznam RAWů a nepříliš kvalitní JPEGy u vyšších citlivostí. Na druhou stranu za dne nabídne neuvěřitelně detailní snímky, jaké vám snad žádný jiný setový objektiv nenabídne, nemluvě o jeho pěkném barevném podání. Za 13 tisíc Kč s DPH na trhu patrně nenajdete fotoaparát, který by dokázal vyfotit snímky s vyšším skutečným rozlišením detailů. Nejvíce z fotoaparátu ale vytáhnete v případě, že budete fotit v RAWu.

1) Focení vysoce detailních snímků za dobrých a středních světelných podmínek (v RAWu)
2) Natáčení Full HD videosekvencí s manuální nastavením expozice a zpomalených videosekvencí (spíše s manuálním ostřením)

+ Vynikající kvalita obrazu v RAWu na nízkých a středních citlivostech