Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX20: za více peněz více muziky

6.9.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Systém Samsung NX byl nedávno rozšířen o novou hledáčkovou variantu NX20. Ta obsahuje 20MPx čip z modelu NX200 s mírnými úpravami, podstatně lepší hledáček, výklopný displej i bezdrátové Wi-Fi připojení. Bude výrazně lepší než původní NX11?

Měření rychlosti


K měření rychlosti jsem použil velmi rychlou kartu Transcend SDHC s UHS-I rozhraním a maximální zapisovací rychlostí 45 MB/s.
  • První snímek - 2,8 sekundy
  • Snímek bez nemáčknutí wide - 0,3 až 0,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,4 sekundy (1,05 sekundy s MF)
  • Prodleva mezi snímky RAW - 1,35 sekundy (po 4 snímcích 3,7 sekundy, ukládání 12 sekund)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,4 sekundy (po 4 snímcích 4,3 sekundy, ukládání 18 sekund)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,85 sekundy
  • Sekvenční snímání H JPEG - 6,25 fps (11 snímků, ukládání 12 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW - 5,45 fps (7 snímků, ukládání 29 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 5,45 fps (7 snímků, ukládání 34 sekund)
  • Sekvenční snímání L JPEG - 3,35 fps (11 snímků, pak 0,95 fps, ukládání 15 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW - 3,3 fps (7 snímků, pak 0,27 fps, ukládání 23 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 3,25 fps (7snímků, pak 0,23 fps, ukládání 22 sekund)
  • Sekvenční snímání Burst10 - 10,0 fps (30 snímků, ukládání 13 sekund)
  • Sekvenční snímání Burst15 - 15,0 fps (30 snímků, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání Burst30 - 30,0 fps (30 snímků, ukládání 10 sekund)
  • Expoziční bracketing - 3,0 fps

Jestli je v něčem Samsung NX20 opravdu špatný, tak je to rychlost. Náběh je pomalý, prodlevy mezi snímky jsou na svou kategorii rovněž podprůměrné, buffer pojme zhruba 11 JPEGů nebo 7 RAWů a pak už ukládání trvá doslova věčnost. Rychlost zápisu totiž i na velmi rychlou kartu dosahuje v praxi maximálně něco kolem 10-12 MB/s, což je při obrovských 36MB RAWech ukrutně málo. Připomeňme, že použitá karta by měla zvládnout zhruba 4násobnou rychlost. Oproti RAWům u NX200 se starším firmwarem sice Samsung snížil velikost RAWů o rovných 10 MB, ale i tak jsou příšerně obrovské. Změnou bylo to, že nyní už neukládá RAW v 16bitové hloubce, ale jen v tradiční 12bitové. Bohužel absence jakékoli komprese a lepení celých JPEGů v plném rozlišení do RAWu zůstalo. Pro představu, tyto snímky převedené do DNG formátu mají v průměru necelých 18 MB, tedy polovinu!

Ostření je nicméně docela svižné (v přímém srovnání s NX11 s tímtéž objektivem ve druhé generaci byla NX20 rychlejší asi o 0,1-0,15 sekundy), sekvenční snímání má vcelku dobrou rychlost, ačkoli nedosahuje údajů výrobce.


Vyvážení bílé, barvy


I když vyvažování bílé není stoprocentní, je vcelku spolehlivé. Obecně má tendenci volit spíše chladnější odstíny, které jsou ještě vhodné a výslovně nevyžadují manuální korekci. V interiérech si tak snímky zachovávají svou atmosféru, ale nejsou zbytečně moc žluté, ve stinném počasí by ale snímky mohly být kapánek teplejší. Můžete navolit vyvážení bílé od 2500 K do 9900 K nebo sejmout bílou/šedou plochu (naštěstí se bere v potaz jen malý výřez). Každou z předvoleb vyvážení bílé můžete ještě sami lehce vyladit, takže pokud vám budou snímky připadat občas trochu chladnější jako mně, stačí si jen automatiku vyladit do trochu teplejších tónů.


Automatické



Denní světlo
 

Pod mrakem



Bílá zářivka
 

Neutrální zářivka



Zářivka - denní světlo
 

Žárovka



Blesk
 

Manuální (sejmutí bílé plochy)



2500 K
 

9900 K
 

K dispozici je i 10 barevných režimů.


vypnuto



standard
 

výrazný



portrét
 

krajina



prales
 

retro



chladný
 

klid

klasický

U těchto režimů můžete upravovat i barvu (odstín), sytost, ostrost a kontrast, navíc tu máte tři uživatelské pozice. Aby si vyhráli opravdu všichni, najdete tu i Inteligentní filtry.


vypnuto



vinětace
 

miniatura



rybí oko
 

skica



potlačení mlhy
 

polotón



měkké zaostření
 

starý film 1



starý filmy 2
 

negativní
 



Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv má zhruba 3,1× optický zoom v klasickém rozsahu přepočtených vzdáleností 27 až 84 mm.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv vám poskytne rozumně široký úhel záběru. Testovaný kus měl poněkud neostrou kresbu v pravém spodním rohu, jinak je kresba dostatečná.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je jen mírné, 3× zoom není mnoho a je to typická hodnota pro tuto třídu objektivů. Při citlivosti ISO 200 je už vidět zbytečně silné odšumování. Pravá strana je opět o trochu slabší.


Protisvětlo


Nyní se podíváme, jak nový Samsung NX20 zvládá náročné protisvětlo.




expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se NX20 s protisvětlem poprala vcelku dobře. Žádné přehnané přepaly, kresba stínů je vcelku slušná, byť místy je vidět nižší ostrost kvůli odšumování. Dynamický rozsah čipu ve stínech je překvapivě dobrý, aniž by nějak nadměrně vylézal šum. O tom se můžete přesvědčit v přiloženém RAWu. Na jednom z kontejnerů je maličký, ale silný odlesk objektivu.




expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Kolem slunce nejsou žádné odlesky, ty jsou až v okolní ploše snímku. Díky tomu je u některých scén možné poupravit kompozici tak, aby se tyto odlesky daly někam uklidit (případně snadno zaretušovat). Odšumování ve stinných listech je na můj vkus hodně silné a snímku zde dost chybí kresba.




expoziční čas 1/125 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (44) mm, klikněte pro zvětšení



Vcelku příjemný výsledek co se týče kresby i ve stínech. Pravá strana kvůli objektivu trochu ztrácí ostrost. Tenké větvičky se začínají ztrácet.




expoziční čas 1/320 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 29 (44) mm, klikněte pro zvětšení



K dispozici je i funkce Inteligentní rozsah, která má zajistit lépe prokreslené jasy a stíny (takové softwarové HDR). V podstatě se fotí s poloviční expozicí a stíny jsou softwarově vytaženy. Na snímku to jde vidět. Zatímco tenké větvičky jsou díky poloviční expozici mnohem celistvější, listy ve stínech začínají lehce ztrácet kresbu a zejména pravá strana snímku je hodně rozpatlaná. Radím raději fotit do RAWu a jasy vytáhnout v konvertoru.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.