Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX300: spousta kroků vpřed, jeden vzad

20.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung chrlí jeden nový NX fotoaparát za druhým a my se dnes podíváme na nejnovější počin. Ten totiž přináší zajímavé změny v podobně hybridního autofokusu, který by mohl pomoci s rychlostí. Najdete tu i vylepšené bezdrátové Wi-Fi připojení.
Samsung NX300 je vybaven známým 20MPx APS-C CMOS snímačem, který byl ale proti předchůdcům inovován a nyní obsahuje fázové detektory pro ostření. Rovněž je tu nový procesor DRIMe IV, takže můžeme očekávat i vylepšené zpracování obrazu. Na to vše se nyní podíváme. Uvidíte tu jak JPEGy, tak i konverze z RAWů s vypnutým odšumováním (přes Adobe DNG Converter).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je čistá, krásně detailní. Je zajímavé, že RAWy ukazují chromatickou aberaci. JPEGy jsou v černých plochách odšuměny více, než by bylo zdrávo.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je rovněž čisté, v RAWu s minimálním jasovým šumem.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 v RAWu lehce zvyšuje jasový šum, JPEGy jsou v černé ploše (nárazník červeného fiatu) hodně rozmyté.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 800 už v RAWu přidává trochu barevného šumu. JPEGy se lehce třepí a v nevýrazných plochách se docela mažou. Na APS-C čip žádný úžasný výsledek.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 je pro JPEGy konečná. Samsung přišel s novým odšumování, které sice odstranilo otravné zvýrazňování barevného šumu předchůdců, ale vzal to zase opačným extrémem, kdy vše nemilosrdně vyhlazuje.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 dále zvyšuje rozmývání obrazu, barvy jsou ještě jakž takž zachovány. Barevný šum v RAWu je hodně výrazný, toto bych od APS-C snímače nečekal.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 6400 dále přidává barevný šum, v JPEGu je naopak silně potlačen, s tím klesá barevnost a zůstává barevný šum. Tato citlivost je už v podstatě k ničemu.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 12800 začínají RAWy chytat velmi výrazný modrý (azurový) nádech. I JPEGy jsou takové namodralé, ale jinak téměř bezbarvé.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je naprosto mimo, RAWy jsou celé modré, JPEGy jsou tmavé, bez detailů a barev. Podíváme se také na snímky konvertované na standardizované rozlišení 12 megapixelů pro možnost vzájemného porovnání s dalšími fotoaparáty.




výřezy z 12MPx JPEGů



Po zmenšení vypadají snímky trochu lépe, silné odšumování ve stínech je ale dost patrné už při ISO 800 a při vyšších citlivostech už vyloženě vadí.




výřezy z 12MPx RAWů



Z RAWů toho vytřískáte o něco více, ale pěkné výsledky jsou tak do ISO 800, jakž takž zvládnutelné při ISO 1600, ale výše bych už asi nechodil. Nyní se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých bude dobře vidět míra zachování detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 se šumu v RAWu nemusíte nějak moc bát, JPEGy se u této citlivosti začínají lehce rozmazávat. ISO 1600 je ještě akceptovatelné, ISO 3200 je použitelné v RAWu s citlivým odšuměním v pořádném RAW konvertoru. JPEGy jsou nemilosrdně rozpatlány a u vyšších citlivostí se to jen a jen zhoršuje.




výřezy z 12MPx JPEGů



Po konverzi na 12MPx rozlišení vypadají snímky trochu lépe, nicméně i zde je patrné, že při ISO 800 už začíná docházet k rozmývání, které je při ISO 3200 velmi silné. ISO 6400 přidává jasový šum a paradoxně tak vypadá o něco lépe.




výřezy z 12MPx RAWů



Konvertované snímky z RAWů po zmenšení na 12MPx rozlišení vypadají na ISO 1600 pěkně, použitelné je i ISO 3200. Výše bych už raději nechodil. Dále se budeme věnovat snímkům bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

JPEGy účinně potlačují barevný šum až do ISO 12800, na nejvyšší citlivosti se už objevují zelené fleky. RAWy chytají barevný šum zejména od ISO 3200, na nižších citlivostech je jen mírný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.