Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX300: spousta kroků vpřed, jeden vzad

20.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung chrlí jeden nový NX fotoaparát za druhým a my se dnes podíváme na nejnovější počin. Ten totiž přináší zajímavé změny v podobně hybridního autofokusu, který by mohl pomoci s rychlostí. Najdete tu i vylepšené bezdrátové Wi-Fi připojení.

Měření rychlosti


Samsung NX300 je vybaven procesor DRIMe IV. K testu byla využita SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a rychlostí zápisu až 45 MB/s.
  • První snímek - 1,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,4 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy (po 11 snímcích 0,95 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (po 5 snímcích 2,0 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 4 snímcích 3,2 sekundy)
  • Sekvenční snímání N JPEG - 4,15 fps (po 9 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 21 sekund)
  • Sekvenční snímání N RAW - 4,4 fps (po 4 snímcích klesá na 0,45 fps, ukládání 13 sekund)
  • Sekvenční snímání N RAW+JPEG - 4,6 fps (po 4 snímcích klesá na 0,35 fps, ukládání 17 sekund)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 7,65 fps (po 13 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 16 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW - 8,5 fps (po 5 snímcích klesá na 0,4 fps, ukládání 15 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 7,5 fps (po 4 snímcích klesá na 0,35 fps, ukládání 22 sekund)
  • Sekvenční snímání burst 10fps - 10,0 fps (30 5MPx snímků)
  • Sekvenční snímání burst 15fps - 15,0 fps (30 5MPx snímků)
  • Sekvenční snímání burst 30fps - 30,0 fps (30 5MPx snímků)
  • Expoziční bracketing - 4,35 fps

Je vidět, že Samsung hezky přidal na rychlosti. Ostření s kapánek zrychlilo (na delších ohniskových vzdálenostech), důležité je ale výrazné snížení prodlev mezi snímky. Bohužel se nějak zapomnělo na RAW buffer a ten pojme tak 4-5 RAWů. To je opravdu velmi málo. Sekvenční snímání jako takové se šplhá k 8 fps, což je pěkné číslo, nicméně i v JPEGu počítejte jen tak s cca 13 snímky než dojde buffer a doba prodlev se významně prodlouží.


Vyvážení bílé, barvy


K systému vyvažování bílé nemám žádné výhrady, pracuje spolehlivě a podobně jako u měření expozice, ani zde jsem v podstatě nepotřeboval cokoli na vyvažování bílé měnit. Každou předvolbu můžete ještě uživatelsky upravit do různobarevných tónů.


automatika



denní světlo
 

pod mrakem



bílá zářivka
 

neutrální zářivka



zářivka - denní světlo
 

žárovka



blesk
 

vlastní nastavení



2500 K
 

10000 K
 

Snímkům můžete přidat také různé barevné ladění. U nich lze upravit barvu (hloubku, odstín barev), sytost, ostrost a kontrast. Dokonce máte i tři vlastní režimy.


vypnuto



standard
 

výrazný



portrét
 

krajina



prales
 

retro



chladný
 

klid

klasický

Jak už velí zvyklosti v roce 2013, nesmí chybět ani bohatá nabídka dalších filtrů.


vypnuto



vinětace
 

miniatura



barevná tužka
 

malba vodovými barvami



vymývaná malba
 

olejomalba



inkoustová malba
 

akrylová malba



negativní
 

červená



zelená
 

modrá

žlutá



Optický a digitální zoom


Standardní setový objektiv nabídne zhruba 3× optický zoom. Na následujících snímcích se podíváme na jeho projevy.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je standardní na tuto kategorii, po přepočtu se jedná o 27mm ohniskovou vzdálenost (přesněji by to mělo být 27,7 mm díky crop faktoru 1,54). Samsungu setové objektivy jdou a jeho 18-55mm patří obecně k tomu lepšímu, nicméně zejména v RAWu se tento kus jevil nějak zvláštně (je také možné, že DNG Convertor si s RAWy z NX300 nevěděl moc rady). Kresba je krásně ostrá, ale v rozích se u tohoto kusu trochu ztrácela. Nikde žádná chromatická aberace. To je ale dáno i tím, že ji fotoaparát účinně potlačuje. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Optický zoom je naprosto tradiční, tedy dostatečný pro základní použití. Kresba je solidní, problémem je ale příliš agresivní odšumování ve stínech. Jak z nějakého obyčejného přemegapixelovaného kompaktu.




expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Dostatečný úhel záběru, velmi pěkná kresba takřka po celé ploše s výjimkou pravého spodního rohu.




expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení není moc velké, ale to se od 3× zoomu dá čekat. Obrazová kvalita je dobrá, detaily solidní.




expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát podporuje 2× digitální zoom (pomocí iFn), a když se podíváte na obraz 1:1, budete udiveni, jak se Samsungu podařilo dosáhnout takové vysoké kvality. Stačí se však podívat na rozlišení snímku a bude to hned jasné. Zdejší zoom funguje jen a pouze na principu ořezání. Toto je tedy tentýž obraz jako v předchozím případě, jen je z 20 megapixelů oříznut na 5 MPx a nechán tak.


Protisvětlo


Vyzkoušíme i náročné focení v protisvětle.




expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Odlesky objektivu v podstatě neexistují, zde není problém. Horší je to s kresbou ve stínech, která je místy dost rozmytá. Zde vám opravdu doporučím RAW, ze kterého vytřískáte naprosto jiný obraz, mnohem kvalitnější s krásně prokreslenými stíny bez nějak výraznějšího šumu.




expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR je na tom s prokresleností stínů o něco lépe, stále je tu ale docela výrazné rozmazání.




expoziční čas 1/800 s, clona F11, citlivost ISO 400, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zde přišla ke slovu prosvětlovací technologie (soudím dle vysokého ISO a velmi tmavého RAWu). Tuto funkci můžete mít nově zapnutou i při focení do RAWu a její funkci poznáte tak, že se použije vyšší ISO citlivost. To ale dělá fotoaparát jen zřídka. JPEG vypadá vcelku přijatelně, byť je hodně přepálený. RAW je překvapivě tmavší nejen ve stínech, ale i v obloze. Z oblohy toho ještě mnoho zachráníte a ve stínech je také kresby až až. Dynamický rozsah je rozhodně slušný.




expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zatímco předchozí snímek byl focen se stáhnutou expozicí (měření do světel), zde jsem měřil expozici se stejnou kompozicí, jakou jsem použil u výsledného snímku. Obloha se tak přepaluje, ale stíny jsou prokreslené a s velmi pěkným lokálním kontrastem. Opět se mi ale nelíbilo silné odšumování ve stínech.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Tady jsou jen minimální přepaly, ostatně nejde o tak dynamicky náročnou scénu. Nelíbí se mi příliš agresivní odšumování ve stínech (vpravo na pilíři mostu, vlevo stín pod stromem). Můžete si pohrát i s RAWem.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR umožňuje prosvětlit více stíny a dát snímku trochu srovnanější jasy. Ani zde se ale snímku nevyhnou rozmydlené stíny.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.