Samsung NX300: spousta kroků vpřed, jeden vzad
Samsung chrlí jeden nový NX fotoaparát za druhým a my se dnes podíváme na nejnovější počin. Ten totiž přináší zajímavé změny v podobně hybridního autofokusu, který by mohl pomoci s rychlostí. Najdete tu i vylepšené bezdrátové Wi-Fi připojení.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Samsung NX300 je vybaven procesor DRIMe IV. K testu byla využita SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a rychlostí zápisu až 45 MB/s.
- První snímek - 1,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,4 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy (po 11 snímcích 0,95 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (po 5 snímcích 2,0 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 4 snímcích 3,2 sekundy)
- Sekvenční snímání N JPEG - 4,15 fps (po 9 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 21 sekund)
- Sekvenční snímání N RAW - 4,4 fps (po 4 snímcích klesá na 0,45 fps, ukládání 13 sekund)
- Sekvenční snímání N RAW+JPEG - 4,6 fps (po 4 snímcích klesá na 0,35 fps, ukládání 17 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 7,65 fps (po 13 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 16 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 8,5 fps (po 5 snímcích klesá na 0,4 fps, ukládání 15 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 7,5 fps (po 4 snímcích klesá na 0,35 fps, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání burst 10fps - 10,0 fps (30 5MPx snímků)
- Sekvenční snímání burst 15fps - 15,0 fps (30 5MPx snímků)
- Sekvenční snímání burst 30fps - 30,0 fps (30 5MPx snímků)
- Expoziční bracketing - 4,35 fps
Je vidět, že Samsung hezky přidal na rychlosti. Ostření s kapánek zrychlilo (na delších ohniskových vzdálenostech), důležité je ale výrazné snížení prodlev mezi snímky. Bohužel se nějak zapomnělo na RAW buffer a ten pojme tak 4-5 RAWů. To je opravdu velmi málo. Sekvenční snímání jako takové se šplhá k 8 fps, což je pěkné číslo, nicméně i v JPEGu počítejte jen tak s cca 13 snímky než dojde buffer a doba prodlev se významně prodlouží.
Vyvážení bílé, barvy
K systému vyvažování bílé nemám žádné výhrady, pracuje spolehlivě a podobně jako u měření expozice, ani zde jsem v podstatě nepotřeboval cokoli na vyvažování bílé měnit. Každou předvolbu můžete ještě uživatelsky upravit do různobarevných tónů.
automatika |
denní světlo |
pod mrakem |
bílá zářivka |
neutrální zářivka |
zářivka - denní světlo |
žárovka |
blesk |
vlastní nastavení |
2500 K |
10000 K |
Snímkům můžete přidat také různé barevné ladění. U nich lze upravit barvu (hloubku, odstín barev), sytost, ostrost a kontrast. Dokonce máte i tři vlastní režimy.
vypnuto |
standard |
výrazný |
portrét |
krajina |
prales |
retro |
chladný |
klid |
klasický |
Jak už velí zvyklosti v roce 2013, nesmí chybět ani bohatá nabídka dalších filtrů.
vypnuto |
vinětace |
miniatura |
barevná tužka |
malba vodovými barvami |
vymývaná malba |
olejomalba |
inkoustová malba |
akrylová malba |
negativní |
červená |
zelená |
modrá |
žlutá |
Optický a digitální zoom
Standardní setový objektiv nabídne zhruba 3× optický zoom. Na následujících snímcích se podíváme na jeho projevy.
Úhel záběru je standardní na tuto kategorii, po přepočtu se jedná o 27mm ohniskovou vzdálenost (přesněji by to mělo být 27,7 mm díky crop faktoru 1,54). Samsungu setové objektivy jdou a jeho 18-55mm patří obecně k tomu lepšímu, nicméně zejména v RAWu se tento kus jevil nějak zvláštně (je také možné, že DNG Convertor si s RAWy z NX300 nevěděl moc rady). Kresba je krásně ostrá, ale v rozích se u tohoto kusu trochu ztrácela. Nikde žádná chromatická aberace. To je ale dáno i tím, že ji fotoaparát účinně potlačuje. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
Optický zoom je naprosto tradiční, tedy dostatečný pro základní použití. Kresba je solidní, problémem je ale příliš agresivní odšumování ve stínech. Jak z nějakého obyčejného přemegapixelovaného kompaktu.
Dostatečný úhel záběru, velmi pěkná kresba takřka po celé ploše s výjimkou pravého spodního rohu.
Přiblížení není moc velké, ale to se od 3× zoomu dá čekat. Obrazová kvalita je dobrá, detaily solidní.
expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát podporuje 2× digitální zoom (pomocí iFn), a když se podíváte na obraz 1:1, budete udiveni, jak se Samsungu podařilo dosáhnout takové vysoké kvality. Stačí se však podívat na rozlišení snímku a bude to hned jasné. Zdejší zoom funguje jen a pouze na principu ořezání. Toto je tedy tentýž obraz jako v předchozím případě, jen je z 20 megapixelů oříznut na 5 MPx a nechán tak.
Protisvětlo
Vyzkoušíme i náročné focení v protisvětle.
Odlesky objektivu v podstatě neexistují, zde není problém. Horší je to s kresbou ve stínech, která je místy dost rozmytá. Zde vám opravdu doporučím RAW, ze kterého vytřískáte naprosto jiný obraz, mnohem kvalitnější s krásně prokreslenými stíny bez nějak výraznějšího šumu.
HDR je na tom s prokresleností stínů o něco lépe, stále je tu ale docela výrazné rozmazání.
Zde přišla ke slovu prosvětlovací technologie (soudím dle vysokého ISO a velmi tmavého RAWu). Tuto funkci můžete mít nově zapnutou i při focení do RAWu a její funkci poznáte tak, že se použije vyšší ISO citlivost. To ale dělá fotoaparát jen zřídka. JPEG vypadá vcelku přijatelně, byť je hodně přepálený. RAW je překvapivě tmavší nejen ve stínech, ale i v obloze. Z oblohy toho ještě mnoho zachráníte a ve stínech je také kresby až až. Dynamický rozsah je rozhodně slušný.
Zatímco předchozí snímek byl focen se stáhnutou expozicí (měření do světel), zde jsem měřil expozici se stejnou kompozicí, jakou jsem použil u výsledného snímku. Obloha se tak přepaluje, ale stíny jsou prokreslené a s velmi pěkným lokálním kontrastem. Opět se mi ale nelíbilo silné odšumování ve stínech.
Tady jsou jen minimální přepaly, ostatně nejde o tak dynamicky náročnou scénu. Nelíbí se mi příliš agresivní odšumování ve stínech (vpravo na pilíři mostu, vlevo stín pod stromem). Můžete si pohrát i s RAWem.
HDR umožňuje prosvětlit více stíny a dát snímku trochu srovnanější jasy. Ani zde se ale snímku nevyhnou rozmydlené stíny.